2020-03-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 3/3 kl. 17.57:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Fall 2. (26/2) Göteborgsman (från Lerum specifikt), ca 30 år, smittad efter resa i norra Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg. Insjuknade 3 dgr efter hemkomst till Sverige, testad 25/2, körde bil till sjukhuset själv. Haft kontakt med ett 40-tal personer.

Var kommer informationen om Lerum ifrån? Har aldrig sett den uppgiften tidigare.
Citera
2020-03-03, 19:09
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Har de testat 35,000,000 människor? Tror inte det va? Det är en teori...

Nog inte bra för USA att ha ett nytt virus som går loss igen på befolkningen. Kan bli jobbigt för många...

Enligt vissa statisk jag sett har tex Minnesota lagt in 364 personer förra veckan i influensa. Denna vecka var de inlagda på 370 personer. Totalt har det lagt in 2179 personer sen utbrottet av deras årliga influensa
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
The flu season, which started in September and can run until May, is currently at its peak and poses a greater health threat to the U.S. than the new coronavirus, physicians say.

https://www.cnbc.com/2020/02/03/the-flu-has-already-killed-10000-across-us-as-world-frets-over-coronavirus.html

Jag jämför Usas influesna vs Covid-19 för att få se skillnad på fallen

Vet inte varför siffrorna saknas men just nu leder usas influensa med ungefär 7000 människor i dödsantal

Kan du sluta spamma sönder tråden med massa skitsnack ditt troll? Varför länkar du en gammal artikel med totalt meningslös information.
Citera
Medlem
PANIK I USA, TANT TESTAD NEGATIV, SLÄPPT AV CDC VISADE SIG SENARE VARA POSITIV, HAR SMITTAT STORA DELAR AV USA.

https://www.youtube.com/watch?v=C1fCvgKkfqU
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Han kanske menar sjuk i att få allvarliga symptom och inte att barn är immuna mot själva viruset. Ingen under 10 år har väl dött ännu.. Men vi har ju sett honom ha fel förr och hans uttalanden känns lite svårtolkade ibland tyvärr. Jag känner mig inte trygg i det han säger iaf
Även om ett barn på jorden skulle dö så är det knappast orsak att hela världen ska få panik.
Citera
2020-03-03, 19:10
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vem som helst kan vara superspridaren. Man vet ännu inte vilka som blir superspridare men man tror att det bara är slumpen som avgör om man blir superspridare eller ej. De flesta smittar bara vidare 1-3 nya personer. T ex ligger R0 på ca2-3 vilket är högre än för vanlig influensa.
Tror inte det är slumpen utan hur många man träffar. En ställningsbyggare i Åsele smittar nog färre än en kock på en innekrog även om båda har potential att smitta många.
Citera
2020-03-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Något som jag ser lite positivt är att det inte sprids så snabbt som jag trodde det skulle göra.

senaste 7 dagarna har det varit ökningar med

2%
2%
2%
2%
2%
1%
2%

1 månad tillbaka var det ökningar på 17-64%
Det beror endastpå bristande testning det måste alla inse vid det här laget.
Don't test, don't tell.
Finns garanterat hundratals smittade redan i landet.
Citera
2020-03-03, 19:11
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det har vi nog redan gjort.
Jag vet inte om du förstår vad jag skriver?
Jag skriver det som en enkel fråga då:

Hur kan de veta att dödstalen gäller influensa när de inte ens har fått ut testkiten för Coronavirus ännu?

Last year, more than 80,000 people died of the flu and its complications in the United States, the highest death toll for the disease in at least four decades.

https://weather.com/health/cold-flu/news/2019-02-15-flu-season-vaccine-illnesses-deaths

Forsätter corona viruset i den farten på smittade per månad som den gjort nu kommer vi sluta på 18,786 döda efter 12 månader.. Jag tyckte det var intressant att jämföra
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag använde det som argument från första början. Man släpper inte ifrån sig patient 1 av ett nytt virus bara för att personen vill gå hem. Ledsen att du inte begrep det tio poster tidigare, om du tänker innan du postar kanske det går bättre.

Då visar du oss var vi kan läsa att sjukvården inte släpper hem patient 1 av ett nytt virus som inte längre är i behov av sjukhusvård.

Du visar oss med vilket lagstöd man mot patientens vilja håller vederbörande kvar på ett sjukhus när patienten lika väl kan hållas isolerad i sin egen bostad om vederbörande vill bo hemma.

Jag har en känsla av att du har trasslat in dig i något du har svårt för att ta dig ur.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleeckerstreet
Ni som har koll, hur skiljer sig covid19 från 2009 års svininfluensa sett till spridning och dödlighet? Svininfluensan hade ju enorm spridning globalt med hundratusentals dödsfall men jag minns inte alls att det blev en så här stor grej. Minns jag bara fel eller finns någon väsentlig skillnad?
Diskussionen dränktes nog av tjattret om Pandemrix, personligen är vaccinfloppen det första jag kommer att tänka på gällande svinisen.
Citera
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Var just på min lokala Coop. Väldigt utplockat på pasta och konservhyllorna.
Behövs dock inte mer än en prepper i ett område för att helt länsa hyllor på varor om man ser hur det ser ut i deras förråd. Själv har jag inte märk av något i mitt område så vii har väl inga preppers här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kina har haft några enligt deras egna medier. I början sa de att barn smittas inte, vilket de sedan tog tillbaka. Men uppenbart är det är ingen svinis som går på barn utan väljer hellre äldre. Men att säga att barn inte får corona är gå för långt. Man kan säga att de inte tillhör riskgruppen som får svår sjukdom.

Italien har ju flera smittade barn, dock har jag bara läst om ett barn (babyn) som behöver sjukhusvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in