Citat:
Ursprungligen postat av
Natasss
Rykte 1
Wuhan har slut på provtagningautrustning eller har inte tid att provta utan måste fokusera på vården ist för provtagningen.
Finns det några belägg för detta eller är det fortfarande bara rykten?
Rykte 2
Antalet smittade är 100.000 har cirkulerat någon dag.
Detta verkar bara vara baserat på en känsla eller matematiskt antagande som jag förstår det. Säger inte att det är fel. Men finns det nåt matnyttigt belägg att läsa i form av trovärdig källa?
3
Varför har det varit relativt tyst från wuhan/kina officiellt idag? Fullt upp??
Wuhan har precis fått 2000 diagnostiska kit. Förstod att det skulle vara engångsgrejer. Då kan jag tänka mig att de tog slut fort. Enligt rapporter har de en enorm anstormning av patienter som dock lugnat ned sig något då myndigheterna gick ut med att det bästa sättet att undvika smitta är att hålla sig borta från sjukhusen. Det gjorde att folk som ville bara bli testade för att vara på den säkra sidan tänkte om så nu har anstormningen mojnat.
Eftersom det handlar om ett skinande nytt virus så finns det inte så mycket gammalt att luta sig mot utan de har fått skapa mycket från första början. Alltså inte bara att trycka på en knapp i en fabrik och spotta ut kits, utan de fick designas först. Jag tror inte de kommit upp i några produktionsvolymer än så mycket görs fortfarande "för hand" lokalt. Och det kräver kompetent folk som det kanske inte finns tillräckligt att tillgå. Eftersom vårdpersonalen höll på att kollapsa så har de även sånt att tänka på. Militärläkare har kommit på plats men har de rätt kompetens? De är kanske bra att ta hand om olyckor, skottskador och sånt men det här är ett virus.
En höjdare som jag tror hette Ma beskrev prioriteringar som att de nu fokuserar på patienterna, som svar på frågan hur mycket de gräver i virusets stamtavla. Mannen var besviken på att man inte fick med sig tillräckligt med material från marknaden för analys innan desinfektionsteamet sprutade runt där.
Ingen vet hur många som är smittade. Det man vet är hur många som testat positivt på viruset och hur många som har dött.
Det är inte tyst men medierna börjar tröttna. Kineserna hade pressis igår. Sedan kommer det ut siffror allt eftersom Här i Europa har bara Frankrike 2 fall. Alla andra tester har kammat noll. Inget att skriva hem om tycker medierna. Medierna som har boots on the ground verkar inte ha mycket att rapportera om man följer reportrarnas twitterflöden. Ingenting sensationellt. Mat i affärer. Ödsligt. Inte mycket att göra rubriker på.