2020-01-27, 21:14
Medlem
Kanske dags att flytta till landsstället på Gotland, lite folk, svåråtkomligt.
Citera
2020-01-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ja, det är många som påstår det fast alla experter är eniga om att Kina just nu är väldigt öppna med att ge ut data osv. Om det nu hade varit så fruktansvärt som många här påstår så hade vi fått betydligt mer info från alla icke-kineser som bor i Wuhan.

Ja det är ju även fall utanför kina, så det innebär att andra länder kan se det first hand
Citera
2020-01-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, detta beror på den långa inkubationstiden. Betänk att hela denna historia än så länge bara har pågått under kortare tid än inkubationstiden!

De 3000 som nu är smittade i Kina har sannolikt smittats innan, eller ungefär i samband med, att man började oroa sig för det hela i Wuhan, förra torsdagen 16/1.

Så det vore osannolkt att vi skulle ha hunnit upptäcka några fall utanför Kina där personer smittats utanför Kina. Tror ni viruset känner till Kinas gräns och bara smittar person-person inom Kina?

Däremot kan det mycket väl vara många tusen som är smittade i Europa och USA just i skrivande stund.

Det finns flera källor i Kina som spekuleras vara rotorsaken, inte bara en
Citera
2020-01-27, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Spontan demo i Wuhan. De skriker från sina lägenheter Wuhan mer olja. Det betyder Wuhan kämpa på.

https://twitter.com/iamramizxrami/status/1221851660814901248?s=21

istället för att sta och skrika vilket sprider smitta vore det bättre om de började tänka pa sin hygien tex tvätta händerna sluta spotta rapa osv överallt.

Dessutom sluta äta djur fran deras vidriga marknader och börja införa kylkedjor pa kött tex
Citera
2020-01-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Rykte 1
Wuhan har slut på provtagningautrustning eller har inte tid att provta utan måste fokusera på vården ist för provtagningen.

Finns det några belägg för detta eller är det fortfarande bara rykten?

Rykte 2
Antalet smittade är 100.000 har cirkulerat någon dag.

Detta verkar bara vara baserat på en känsla eller matematiskt antagande som jag förstår det. Säger inte att det är fel. Men finns det nåt matnyttigt belägg att läsa i form av trovärdig källa?

3
Varför har det varit relativt tyst från wuhan/kina officiellt idag? Fullt upp??

Wuhan har precis fått 2000 diagnostiska kit. Förstod att det skulle vara engångsgrejer. Då kan jag tänka mig att de tog slut fort. Enligt rapporter har de en enorm anstormning av patienter som dock lugnat ned sig något då myndigheterna gick ut med att det bästa sättet att undvika smitta är att hålla sig borta från sjukhusen. Det gjorde att folk som ville bara bli testade för att vara på den säkra sidan tänkte om så nu har anstormningen mojnat.

Eftersom det handlar om ett skinande nytt virus så finns det inte så mycket gammalt att luta sig mot utan de har fått skapa mycket från första början. Alltså inte bara att trycka på en knapp i en fabrik och spotta ut kits, utan de fick designas först. Jag tror inte de kommit upp i några produktionsvolymer än så mycket görs fortfarande "för hand" lokalt. Och det kräver kompetent folk som det kanske inte finns tillräckligt att tillgå. Eftersom vårdpersonalen höll på att kollapsa så har de även sånt att tänka på. Militärläkare har kommit på plats men har de rätt kompetens? De är kanske bra att ta hand om olyckor, skottskador och sånt men det här är ett virus.

En höjdare som jag tror hette Ma beskrev prioriteringar som att de nu fokuserar på patienterna, som svar på frågan hur mycket de gräver i virusets stamtavla. Mannen var besviken på att man inte fick med sig tillräckligt med material från marknaden för analys innan desinfektionsteamet sprutade runt där.

Ingen vet hur många som är smittade. Det man vet är hur många som testat positivt på viruset och hur många som har dött.

Det är inte tyst men medierna börjar tröttna. Kineserna hade pressis igår. Sedan kommer det ut siffror allt eftersom Här i Europa har bara Frankrike 2 fall. Alla andra tester har kammat noll. Inget att skriva hem om tycker medierna. Medierna som har boots on the ground verkar inte ha mycket att rapportera om man följer reportrarnas twitterflöden. Ingenting sensationellt. Mat i affärer. Ödsligt. Inte mycket att göra rubriker på.
Citera
2020-01-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så är det. Å andra sidan så är smittspridningen för färsk än. De första fallen utanför Kina upptäcktes för mindre än en vecka sen.

Ja 4 dagar sedan. Det borde trilla in fler dock.. även om snittet är 7 dagar.
Citera
2020-01-27, 21:23
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Jag har läst artikeln, det var en svensk som arbetade vid ECDC han hade en högre position, han beklagade att Kina inte lämnade ut den information de sökt.

VI VET att Kina ljuger och mörkar konstant, det är fakta!

Leta rätt på artikeln får du göra själv. Om du nu tror jag ljuger så är det upp till dig.

Vilken tidning publicerade intervjun? Det är något som du rimligtvis borde kunna svara på.
Citera
2020-01-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vilken tidning publicerade intervjun? Det är något som du rimligtvis borde kunna svara på.

Pasi Penttinen vid ECDC fråga honom om Kina varit sanningsenliga.
Citera
2020-01-27, 21:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här var en bra och seriös video, dock 2 dagar gammal:

https://www.youtube.com/watch?v=lg925coC5sc

Scientists at Imperial College in London suggests that as many as 4000 people were infected by January 18, and that each person were infecting as many as 3 others, showing how hard this will be to contain.

Ökningstakten är ca 1.5 ggr per dag, så om siffran stämmer så bör ca 100.000 vara smittade i dagsläget.

Den 18/1 så var antalet insjuknade personer 121, dvs 3% av de smittade.
Idag har vi 3000 insjuknade och detta skulle också motsvara ca 3% av de smittade.

Det verkar alltså kunna vara troligt att antalet smittade föregår antalet insjuknade med en faktor 30.
Citera
2020-01-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Så klimatalarmism är tabu och förbjudet på Flashback, men inte coronaalarmism tydligen. Ett tydligt genomgående tema verkar vara att många vill att det ska vara en global katastrof, fastän det i nuläget inte pekar på det. Vad fan är det med er?

Hur är relationen insjuknande och "dos av virus", generellt? Även hos andra virus, tänker jag. Om någon med influensa eller vinterkräksjuka nyser mig i ansiktet på krogen eller om jag snortar kokain genom en nedsmittad sedel, och i båda fallen får i mig aktiva virus men i väldigt olika dos, kommer jag insjukna i båda fallen? Fast i olika tempo? Alltså om vi förutsätter att jag till 100 % får i mig ett virus fast i "olika dos"?

Undrar nämligen varför smittan inte multiplicerar sig lika aggressivt i andra länder, medan Wuhan verkar vara en jävla smitthärd.

För att återknyta till min lilla ansats överst i inlägget, nog kan vi glädjas åt att det inte råder total avgasfog i Wuhan dessa dagar?

Det har inte så stor betydelse om du får i dig 10 nm virus eller 200 000...

Väl i kroppen så multiplicerar/ delar sig viruset miljoner gånger i timmen så du kan inte få i dig ”mindre virus” och därmed bli mindre sjuk. Det är ditt immunförsvar som avgör hur sjuk du blir och även vart primäramittan sitter (fästpunkt). Skillnad kan avgöra litegrann beroende på om det sitter i svalget, bihålorna, lungorna etc, givetvis hamnar det ändå på alla dessa ställen ändå men det har viss betydelse vart fästpunkten” är.
Citera
2020-01-27, 21:33
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Så klimatalarmism är tabu och förbjudet på Flashback, men inte coronaalarmism tydligen. Ett tydligt genomgående tema verkar vara att många vill att det ska vara en global katastrof, fastän det i nuläget inte pekar på det. Vad fan är det med er?

Hur är relationen insjuknande och "dos av virus", generellt? Även hos andra virus, tänker jag. Om någon med influensa eller vinterkräksjuka nyser mig i ansiktet på krogen eller om jag snortar kokain genom en nedsmittad sedel, och i båda fallen får i mig aktiva virus men i väldigt olika dos, kommer jag insjukna i båda fallen? Fast i olika tempo? Alltså om vi förutsätter att jag till 100 % får i mig ett virus fast i "olika dos"?

Undrar nämligen varför smittan inte multiplicerar sig lika aggressivt i andra länder, medan Wuhan verkar vara en jävla smitthärd.

För att återknyta till min lilla ansats överst i inlägget, nog kan vi glädjas åt att det inte råder total avgasfog i Wuhan dessa dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Det har inte så stor betydelse om du får i dig 10 nm virus eller 200 000...

Väl i kroppen så multiplicerar/ delar sig viruset miljoner gånger i timmen så du kan inte få i dig ”mindre virus” och därmed bli mindre sjuk. Det är ditt immunförsvar som avgör hur sjuk du blir och även vart primäramittan sitter (fästpunkt). Skillnad kan avgöra litegrann beroende på om det sitter i svalget, bihålorna, lungorna etc, givetvis hamnar det ändå på alla dessa ställen ändå men det har viss betydelse vart fästpunkten” är.
Tack för ditt seriösa svar, jag har ingen insikt i hur virus beter sig när de hittat en värd, men det låter rimligt. Får man HIV så får man HIV liksom.
Citera
2020-01-27, 21:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Senaste live-rapporteringen från CNN de senaste timmarna:
- Sri Lanka reports its first case of coronavirus
- There are 19 people under investigation for coronavirus in Ontario, Canada
- Cambodia reports first case of coronavirus
- In US, 5 have tested positive, and the results of 73 others are pending.
- First Beijing death confirmed

Så det verkar vara en oerhört snabb geografisk spridning över världen.

Angående spridning i stort, och dödsfall, så verkar det som Wuhan ligger ungefär 5-10 dagar före Peking, som i sin tur ligger ungefär 5-10 dagar före västvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in