2021-11-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja och det är ovaccinerade och de som blev sjuka förra året vars naturliga immunitet nu börjar försvinna som står för smittan, inte främst de som är vaccinerade.
Det är din teori, och antagligen så du vill eller hoppas att det skall vara, men det finns ingen fakta som visar att du har rätt. Ja, förutom den där rapporten från USA som du har postat tidigare där man hittat 89 återinfekterade ovaccinerade personer (med oklart underliggande hälsotillstånd) som sökt sjukhusvård.

Det krävs mer substans än så för att vi skall tro på din teori. Hittills har de flesta undersökningar visat att den naturliga immuniteten är stark och hållbar.

Men visst, det är ännu ingen som har facit i hand. Det finns en möjlighet att det går som du tror men det troligaste är att den naturliga immuniteten som man får efter att ha blivit exponerad för hela viruset är livslång.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Citera
2021-11-15, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har bra vaccin, men man kunde gott lagt till de övriga vaccinen som finns tillgängliga så folk kan få välja. Valneva kommer ju snart med ett traditionellt vaccin, då kan vi åtminstone få slut på mRNA tjafset. Men jag misstänker att antivaxxarna kommer att hitta något fel på det också.

Tror man att Valneva kommer till Sverige snart? Finns det sådana indikationer? Jag är rädd för att Sverige inte ska köpa in andravaccin eftersom vi har mRNA i överflöd.
Citera
2021-11-15, 12:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Felet är inte vaccinet per se utan idén om att hela mänskligheten behöver det.

1. Risken att bli allvarligt sjuk eller dö av covid är obefintlig utanför riskgrupperna (jämför med andra risker)
2. Vaccinerade sprider smittan med full kraft efter efter 4-5 månader
3. Vaccinerade som smittas bär med nästan dubbelt så stor sannolikhet på vaccin-resistenta mutationer

Väg in dessa tre insikter och fundera på vad man åstadkommer långsiktigt med massvaccinering utanför riskgrupperna. Nästan ingenting. Man reducerar en obefintlig risk och saktar ner smittspridningen några månader men ger samtidigt resistenta mutationer en enorm fördel att spridas. Bara att ta en titt på Danmark och Norge som har väldigt hög vaccinationstäckning men låg andel ”naturligt immuna”. Konstigt att 80% vaccinerade kan ge rekordsiffror. Borde ju ha någon effekt på smittspridningen kan man tycka. I motsatt riktning.

1 Bara för att risken är lägre vill man ju inte dra på sig infektionen med flit.
2. Har du belägg för det? Mer korrekt är väl att vissa kan sprida smittan efter den tiden. Genombrottsinfektionerna är trots allt få än så länge.
3. Det är inte alls säkert.
Vaccinationstäckningen i Danmark är 75%,
Citera
2021-11-15, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Om injektionen hade varit värt sina miljarder. Så hade 70% injektions-täckning iallafall minskat smittan. Ändå så är det rekordsmitta i hela Europa.

Och folk försvarar detta med att det är pga dom 30% som inte vaccinerat sig?! Denna tanke kan ni omöjligt ha tänkt fram. För om man verkligen tänker så kommer man att inse hur obskyrt det påståendet är.

Detta är vad ni blir matade med av media. Och sedan så papegojar ni vad dom säger. För ärligt, tänk efter. 60-70% har vaccinerat sig. SMITTAN SLÅR REKORD I HELA EUROPA.

Världshistoriens sämsta vaccin.

Världshistoriens största fiasko.

Världshistoriens största rån

Och det kommer inte sluta här. Pga media och vaccinförsäljarnas gratis-soldater så kommer snart vaccin-passen vara här. Och då blir man påtvingad ett abonnemang med 2 sprutor per år. Betalt med dina skattepengar. Utan att fråga. Varsågod allihopa

Man får ju ställa vaccinkostnaden i relation till vad det kostar att vårda folk på IVA.

Jag brukar titta på statistiken och läsa forskningsrapporter. MSN tittar man på för att man vill veta var man har sin fiende.

Du verkar skiträdd för vaccinpass, du kanske ska söka hjälp för det där?
Citera
2021-11-15, 12:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Tror man att Valneva kommer till Sverige snart? Finns det sådana indikationer? Jag är rädd för att Sverige inte ska köpa in andravaccin eftersom vi har mRNA i överflöd.

Om jag inte missminner mig så har vi tecknat oss för x antal miljoner doser, EU har beställt 160 miljoner doser, vet inte Sveriges exakta andel.
Citera
2021-11-15, 12:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sjuka tre gånger men i vad? Alla sjukdomar är inte convid...

Det finns personer som varit sjuka tre gånger i covid. D.v.s blivit diagnostiserade med covid tre gånger även fast de tillfrisknat de första två gångerna.
Citera
2021-11-15, 12:39
Medlem
Citat:
1 Bara för att risken är lägre vill man ju inte dra på sig infektionen med flit.
2. Har du belägg för det? Mer korrekt är väl att vissa kan sprida smittan efter den tiden. Genombrottsinfektionerna är trots allt få än så länge.
3. Det är inte alls säkert.
Vaccinationstäckningen i Danmark är 75%,

Är nyttan av vaccin bevisat så stor att det berättigar tvång att vaccinera hela jorden?
Jag säger nej.
För naturlig immuna är nyttan nära 0.

Vad händer i framtiden med 5 åringar som tvingats medicinera sig 3 gånger om året när dom växer upp?
Har du studier på det?

Hur långt ska vi gå med tvång.
När utstötning från samhället och terminering av anställning fortfarande inte når 100%.
Är nästa steg då vaccinering eller eliminering, för samhällets bästa?
Jag vet att flertalet i detta forum skulle applådera ett sådant steg.
Citera
2021-11-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns personer som varit sjuka tre gånger i covid. D.v.s blivit diagnostiserade med covid tre gånger även fast de tillfrisknat de första två gångerna.
Du är inte medveten om att man kan ha flera olika sjukdomar samtidigt? Eller faktumet att undr lång tid testades det bara för convid? Samt att länge fiagnosticerades folk som convid sjuka trots att inga tester ens gjordes?
Citera
2021-11-15, 12:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Är nyttan av vaccin bevisat så stor att det berättigar tvång att vaccinera hela jorden?
Jag säger nej.
För naturlig immuna är nyttan nära 0.

Vad händer i framtiden med 5 åringar som tvingats medicinera sig 3 gånger om året när dom växer upp?
Har du studier på det?

Hur långt ska vi gå med tvång.
När utstötning från samhället och terminering av anställning fortfarande inte når 100%.
Är nästa steg då vaccinering eller eliminering, för samhällets bästa?
Jag vet att flertalet i detta forum skulle applådera ett sådant steg.

De där naturligt immuna, är det folk med genomgången sjukdom du avser? Har för mig att de undantas och får covidpass.

Mig veterligen vaccinerar vi inga 5-åringar i Sverige. Det är svårt att ha studier på något som inte gjorts, eller hur?

Jag tycker vaccination ska vara obligatoriskt om man arbetar i sjukvården eller med gamlingar.
Citera
2021-11-15, 12:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du är inte medveten om att man kan ha flera olika sjukdomar samtidigt? Eller faktumet att undr lång tid testades det bara för convid? Samt att länge fiagnosticerades folk som convid sjuka trots att inga tester ens gjordes?

Det ändrar ingenting av det jag säger. Det finns personer som blivit sjuka vid tre olika tillfällen i covid. Så det finns ingen livslång immunitet. Den kanske är längre än 15 månader för många men det verkar inte så i nuläget.
Citera
2021-11-15, 12:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Man får ju ställa vaccinkostnaden i relation till vad det kostar att vårda folk på IVA.

Jag brukar titta på statistiken och läsa forskningsrapporter. MSN tittar man på för att man vill veta var man har sin fiende.

Du verkar skiträdd för vaccinpass, du kanske ska söka hjälp för det där?
Precis, läkemedelsindustrin torde tjäna mer på att folk blir inlagda än på att kränga vaccinet …
Citera
2021-11-15, 12:52
Medlem
Citat:
Baserat på känslor? Nej baserat på tiotusentals år av naturlig immunitet.

Du säger ju emot forskningen - men har inga källor mer än "så har det funkat innan!".

Sanningen är ju att Covid 19 är en sådan sjukdom som vi inte kan få långvarig naturlig immunitet.

Se på influensa och förkylningar.

Det är samma virus som cirkulerar runt sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in