2020-03-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Jag hatar honom för att han inte gjort någonting för att hindra import av smitta.

Dessutom är jag inte snorkig utan bara uppriktig och rättfram.

Mannen måste bort för att han egenhändigt kommer dra ned Sverige i undergången, han experimenterar med egna ”geniala” metoder som han tror är sanna. Du måste ge det 24 dagar innan hans teorier om låg smittspridning. Den vanligaste uppfattningen är att Covid19 är ovanligt smittsamt.

Anders Tegnell är avdelningschef på FHM, han är inte ens chef för FHM det är GD Johan Carlson. Så ge inte honom för stort ansvar för vad som beslutas. Han blir ev. ett bondeoffer för de tyngre pjäserna.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och vad är det som säger att svenska myndigheter inte gör det? Vi vet i alla fall att myndigheterna planerar för ett karantänscenario, givet att vi lyckas med att hålla smittspridningen under kontroll, men inte omvärlden.

Att införa åtgärder som ser bra ut, men som inte stoppar spridningen, som i fallet Singapore, är ingen höjdare. Men det kanske imponerar på högerextrema hypokondriker, vad vet jag...

Du var tvungen att dra in högerextrema right för få in lite politisk vinning i detta dramat?
Jag kallar mig ganska mycket åt höger då jag ser mig själv som en beundrare av Nationalistisk konservatism och inspirerad utav den bästa presidenten i världshistorian angående bygga upp en stark nation men allt han står för tycker jag inte om (Donald trump) Han har lite för mycket hopp om vaccin som han pratat om.

Jag ser inte att stänga gränser osv är nödvändigt men att införa lite bättre kontroll på människor som kommer in i vårt land vore inte dumt då vi har redan väldigt många som gömmer sig i vårt land. Jag ser heller inte att stänga ner skolor är nödvändigt just nu efter 13 fall. Vi borde avakta innan vi i panik börjar göra drastiska åtgärder som påverka samhället åt en ond spiral där vi får slut på föda. Där vi kommer hamna i ett scenario likt Venezuela, vilket vår regering håller på att köra ner oss i genom att vara medlemmar i EU. Jag ser ingen nytta i att vi här i sverige ska stå för 75% av EU's budget ihop med fyra andra länder när vi är 27 länder i EU.

När vi börjar se om smittan får näste här vilket jag inte tror den kommer få beroende på hur mycket vi importerar hit så att säga. Då kan vi börja prata om stänga ner skolor och börja kolla på hur man ska stoppa det. Vi är i ett stadie där 17 personer fått smittan. 17 personer av 10 miljoner plus någon miljon som inte är registrerade i samhället men ändå finns här.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och vad är det som säger att svenska myndigheter inte gör det? Vi vet i alla fall att myndigheterna planerar för ett karantänscenario, givet att vi lyckas med att hålla smittspridningen under kontroll, men inte omvärlden.

Att införa åtgärder som ser bra ut, men som inte stoppar spridningen, som i fallet Singapore, är ingen höjdare. Men det kanske imponerar på högerextrema hypokondriker, vad vet jag...

Vad har Singepore gjort?
Citera
2020-03-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Kan länka dig 1 timmes långt klipp på youtube där de förklarar pysslet som jag började fatta att detta kan handla om 5g och att det nu mörkas utav att symtomen blir som en influensa. Det är därför man inte ser att smittan blir i den graden som siffrorna visas på de platser där smittan slår ut.
Om du orkar kolla på den kan du senare se om du också gör den kopplingen som jag gjort.. Eller om jag ska sätta på mig min foliehatt

https://youtu.be/CtfqUtW_8AA

Helt otroligt korkat, och fanns det inte en annan tråd för sådana här konspirationsteorier? Det är så dumt att man inte vet var man ska börja. Italien har inte 5G. Började alla länder att rulla ut 5G ungefär samtidigt? Var det en stor 5G sändare på det där kryssningsfartyget där de smittade ner varandra? Varenda gång är det samma sak med NMT, 3G, 4G o.s.v. att det skulle vara farligt, men det är icke-joniserad strålning och helt ofarligt.
Citera
2020-03-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har de ändrat?

Nej, men folk ringer sönder 1177 för att dem vill ha information och är nojiga för corna. Så att folk med vanliga sjukdomar eller folk med självmordstankar inte kommer fram.

Källa:https://www.regionorebrolan.se/sv/Om-regionorebrolan/Press/Nyheter/Nyheter-2020/Folkhalsomyndigheten-far-manga-fragor-om-den-nya-sjukdomen-covid-19-Nu-kan-den-som-vill-stalla-frago r-om-covid-19-ringa-det-nationella-informationsnumret-113-13/
Senast redigerad av Smurfitkappa 2020-03-01 kl. 23:44.
Citera
2020-03-01, 23:28
Medlem
naturtvåls avatar
New cases reported in Israel

Israel has confirmed three more cases of the coronavirus, bringing the total number of patients who have been diagnosed the country to 10, Reuters reports.

Israel's health ministry said two of the people had brought the virus back after a trip to Italy and a third caught it locally. All three have light symptoms, the ministry said.

Källa: https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-news-live-uk-symptoms-death-toll-trump-us-case-outbreak-cdc-a9366921.html
Citera
2020-03-01, 23:28
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Perspektiv.

Coronavirus: ca 3000 döda på två månader. Panik i världen, massmedias toppnyheter.

Världshunger: 24000 döda varje dag, tre av fyra är barn under fem år.

822 miljoner människor är undernärda och det har ökat enligt senaste rapporten från FN.

Den hungern kan inte rika dö av, därför verkar det inte spela någon roll.
Men om västvärlden skulle drabbas så de inte kunde ge bistånd så skulle de siffrorna du presenterar på världshunger och undernärda öka bra mycket mer.
Citera
2020-03-01, 23:29
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Du gillar att ha ångest eller?

Jag tillhör dom som har förhöjd risk och det gäller även anhöriga.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Oj vad har vår konung och hans tio+ miljoner undersåtar att säga till om i detta fall? Nada, nothing.

Väldigt otydligt vad du menar här men ja, tror inte många svenskar kommer förlåta våra styrande (myndigheter, statsminister m.m.) för hur de agerat i den här situationen. Det lär visa sig politiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men om västvärlden skulle drabbas så de inte kunde ge bistånd så skulle de siffrorna du presenterar på världshunger och undernärda öka bra mycket mer.

Köper dina argument, ville bara sätta saker i ett perspektiv.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
En sak är då säker, så länge våra styrande politiker och myndigheter motarbetar inkommande resenärer från kraftigt smittade länder med en enkel skylt på flygplatsen så kommer stora delar av det svenska folket misstro allt de säger samtidigt som importen av smitta fortsätter.

Det är egentligen det största hotet, misstron mot myndigheter och brist på basvaror för att när folk slutar dyka upp på jobbet så skadar det inte bara ekonomin utan även hela samhället.

Som det ser ut just nu så är det ingen som är kapten över skutan Sverige utan en myndighet har ett visst ansvar och delegerar vidare, så löser man inte en kris som denna.

Regeringen borde ha suttit i stabsläge redan i torsdags men de ska träffas på måndag efter helgen och diskutera läget....................
Citera
2020-03-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För att kunna bli av med smittan måste man ha en plan. Om vi till exempel skulle stänga skolor eller införa utegångsförbud för att minska smittspridningen så kan man ju inte samtidigt ha vidöppna gränser så att det kan fortsätta strömma in smittade. Det första man måste göra är att stänga den yttre gränsen. Sedan kan man försöka att minska spridningen inom landet.

Regeringen, med eller utan EU ( de ska alltid försöka söka konsensus), skulle kunna göra åtgärden att förbjuda flyg att komma in från, i första hand/ i nuläget, Kina, Iran och Italien.

Det är ju helt klart att det är med dessa plan smittan har startat, istället för att i efterhand, när fall väl konstaterats ( hur många smittade gå det på varje upptäckt, tror ni, 10, 20 eller 100?).

Det otäcka är, att inkubationstiden är så lång, samt att många som har viruset, inte har särskilt svåra symtom. Jag är ingen "domedagsprofet", men kan lätt se att denna epidemi snart kan ha försatt svenska städer i liknande sits som de värst drabbade i Kina, Iran och Italien, vem kan inte förstå att det är ett ganska realistiskt scenario inom någon månad eller två?
Senast redigerad av Whyback 2020-03-01 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in