2020-03-01, 23:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Och du rodde till USA för att hylla din idol Greta?

Tror du också att USA bara består av en butik i Brooklyn?
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-01 kl. 23:15.
Citera
2020-03-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Den svenska regeringens lösning på alla problem verkar vara att tillsätta en utredning som brukar ta två till tre år. Innan denna utredning är klar är vi alla döda.

Ja man måste ändra grundlagen först för att kunna vidta åtgärder och då måste man vänta två mandatperioder.
Citera
2020-03-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Okej, intressant. Så vissa folkgrupper kan vara mer resistenta mot ett virus tex än andra? Om jag fattar det rätt.

Om vi jämför Sydkorea med Iran och Italien så sticker det ut att dödligheten i SK är väldigt mycket lägre trots mer smittade. Visserligen så spelar sjukvården in också men tycker ändå att dödligheten borde te sig lika mellan länderna.

Ja teoretiskt sett kan det skilja sig åt. Det är en majoritet män som har blivit allvarligt sjuka av coronan så könsskillnader kan också föreligga.

I korea kommer de flesta fallen dock från sekten och har hittats genom aktiv smittspårning genom att de fått ut medlemslistorna på tusentals personer. Man har alltså hittat fallen väldigt tidigt i Korea och det verkar som att det först är efter några veckors sjukdom folk börjar dö.
Citera
2020-03-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradlosa
Rekommenderar dig (och alla andra domedagsprofeter) att faktiskt titta på hela det där youtu.be klippet.

Men det var ju jag som länkade det till dig haha! Och det är inte en domedagsprofesia... det är ett objektivt perspektiv på hur sjukdommen jämför sig med andra sjukdommar. Den huvudsakliga slutsatsen är att den smittar fler och i längden har potentialen att orsaka många fler dödsfall. En ytterligare detalj som jag inte vet ifall dödsstatistiken som vi har tar hänsyn till är att dödsfallen som vi har idag är i relation till antalet smittade vi hade för ett par veckor sedan.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Italienfakta:
21,127 tests executed
1,694 confirmed cases
639 hospitalized
140 in ICU treatment
83 recovered
34 dead

Kan tilläggas att FHM har gått ut med att vi har skyddsutrustning för att vårda 100 personer på sjukhus under 14 dagar innan utrustningen är slut.

Sverige kommer få _stora_ problem.

Ganska allvarligt ändå om ca 35-40% förs till sjukhus, även fast de kanske inte har så allvarliga symptom så lär det bli en rejäl press på sjukvården. Att ca 8-9% behöver ICU är också enormt krävande.

Visst jag förstår att myndigheter och dylikt inte vill sprida oro och panik för det medför stora konsekvenser, men detta kommer möjligtvis bli ännu större konsekvenser om man inte ens försöker bekämpa smittan. Därför jag aldrig kommer förlåta Sverige att man inte förbjud flyg från Iran/Italien i tid, och alla som kom borde testats.

Om sjukvården fallerar har vi kanske en dödlighet på det dubbla.. förhoppningsvis behöver det inte gå så långt.
Citera
Medlem
ünders avatar
HAHA Nordkorea gör ett så jävla mycket bättre jobb i att informera allmänheten om viruset.

https://youtu.be/iZA-H63ScfY

Pinsamt Sverige.
Senast redigerad av ünder 2020-03-01 kl. 23:20.
Citera
2020-03-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Sist jag var i USA var landet större än en mataffär i Brooklyn.
Igen då, har du välldigt fel i din syn på hur stort USA egentligen är när det gäller mat bristen!
Hawai mat brist!
https://www.zerohedge.com/markets/it-begins-hawaii-stores-empty-out-coronavirus-panic-buying
Citera
2020-03-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet men sjukdomen kryper närmare nu och obehaget ökar. Hittills har vi haft tur i Sverige. Men hur länge varar det?

Du gillar att ha ångest eller?
Citera
2020-03-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag är benägen att tro dig, men hade gärna sett en källa på detta. Känns konstigt att ett land som exempelvis Japan stänger skolor för lite vanlig influensa.
Lättare att hantera om det finns hemmafruar eller andra hemma som kan ta hand om barnen när föräldrarna jobbar. Till och med Tegnell har ju tänkt ett steg längre i den frågan...
Citera
2020-03-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Precis på nyheterna P1. Personalen på Louvren i Paris vägrar jobba pga corona. Stängs ner !

https://www.svd.se/oro-for-coronaviruset-stanger-louvren

"Runt 300 anställda samlades på morgonen och röstade "nästan enhälligt" för att hålla dörrarna stämda, enligt en facklig representant."

Facket kan göra så i Sverige också, om de vill.
Citera
2020-03-01, 23:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Tycket att utvecklingen har stått ganska still idag. Det sprids inte lika snabbt längre!

känns som det stabilseras lite? Eller har jag fel?
Inte i Italien och Iran. Där intensifieras eländet.

I Kina har det eventuellt lugnat ner sig men jag litar inte på deras siffror.
Citera
2020-03-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och vad är det som säger att svenska myndigheter inte gör det? Vi vet i alla fall att myndigheterna planerar för ett karantänscenario, givet att vi lyckas med att hålla smittspridningen under kontroll, men inte omvärlden.

Att införa åtgärder som ser bra ut, men som inte stoppar spridningen, som i fallet Singapore, är ingen höjdare. Men det kanske imponerar på högerextrema hypokondriker, vad vet jag...

För att kunna bli av med smittan måste man ha en plan. Om vi till exempel skulle stänga skolor eller införa utegångsförbud för att minska smittspridningen så kan man ju inte samtidigt ha vidöppna gränser så att det kan fortsätta strömma in smittade. Det första man måste göra är att stänga den yttre gränsen. Sedan kan man försöka att minska spridningen inom landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in