2021-06-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast hur påverkas dina sammanställningar av de rapporteringsproblem som varit?

Inga data tyder på att det går upp. T.o.m i Norrbotten minskar det med 35 % enligt de själva.
Jag tror det är korrekt. Det är FHM som har haft problem så att regionerna inte kunnat rapportera in tidigare men när de fick igång det så hamnade siffrorna på rätt datum. Mina siffror kommer från FHM.
Norrbotten har gått upp igen de senaste dagarna.

Edit. kanske inte, FHM skiver: De fall som bekräftats under de dagar systemet var stängt rapporteras in under helgen vecka 21 och under vecka 22. De bekräftade fallen redovisas i statistiken utifrån det datum anmälan registrerades i SmiNet. Detta innebär att fall som egentligen skulle ha registrerats och redovisas under vecka 21 nu istället redovisas under vecka 22. Antalet fall som redovisas per dag under vecka 21 och 22 reflekterar inte smittspridningen utan behöver tolkas över en längre tidsperiod.
Senast redigerad av fabbe2 2021-06-04 kl. 16:44.
Citera
2021-06-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi exponeras helat tiden för olika antigen; Bakterier, virus och svamp. Däremot tar oftast immunförsvaret hand om dessa men i de fall där antigenet kan etablera sig och börja föröka sig kroppen blir man infekterad och mer eller mindre sjuk.

Kan antigenet inte börja föröka sig i kroppen blir man inte sjuk.

Tack! Hade inte riktigt koll på allt du skrev så nu vet jag mer
Citera
2021-06-04, 16:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag tror det är korrekt. Det är FHM som har haft problem så att regionerna inte kunnat rapportera in tidigare men när de fick igång det så hamnade siffrorna på rätt datum. Mina siffror kommer från FHM.
Norrbotten har gått upp igen de senaste dagarna.

Fallen har inte till 100% hamnat på rätt datum, det sa även Tegnell på gårdagens PK

Tittar du på covidstatistik.se så ser du att det är 3 dagar med väldigt få fall, 1 dag har t.o.m. 0.
https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Jag litar mer på Norrbottens smittskyddsläkare som säger att det minskar.
Citera
2021-06-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fallen har inte till 100% hamnat på rätt datum, det sa även Tegnell på gårdagens PK

Tittar du på covidstatistik.se så ser du att det är 3 dagar med väldigt få fall, 1 dag har t.o.m. 0.
https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Jag litar mer på Norrbottens smittskyddsläkare som säger att det minskar.
Ja det stämmer, ser det nu. Då väntar jag ett tag med nya rapporter. Vi får hoppas på fortsatt nedgång i alla fall!
Citera
2021-06-04, 16:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
När man talar om biverkningar av vaccin, är det nästan alltid de kortsiktiga biverkningarna, man talar om.
Blodpropp strax efter vaccination och feber och andra typer av biverkningar.
Hur ser ni på risker med långsiktiga konsekvenser av att ta ett vaccin som inte alls gått igenom de sedvanliga testerna för vaccin?
Vilka är riskerna ur ett 20-30-årigt eller livslångt perspektiv?
Jag är bara intresserad av svar från hyfsat insatta personer.

"Att ta fram vacciner är en lång och kostsam process. Innan ett vaccin kan börja användas har i genomsnitt 10–15 år av forskning och utveckling genomförts."

http://www.vaccin.se/fakta-om-vacciner/hur-forskar-man-fram-vacciner/
Utvecklingen av dessa vaccin har tagit lång tid.
  • I början av 90-talet gjordes de första djurförsöken med mRNA-vaccin som visade att tekniken fungerar.
  • Vaccin mot coronavirus har man forskat på i nästan 20 år om inte jag minns fel.
  • Ett antal olika vaccin är testade på både djur och människor, bla. mot rabies, ebola, vanlig influensa och zika.

Vi vet inte allt om alla ev. biverkningar, men hittills har jag inte stött på något som tyder på att det finns några långsiktiga biverkningar. Vaccintypen är prövad under lång tid och de som har kunskap om celler, vaccin och immunförsvar säger att vaccinet bryts ner och att det därmed inte kan påverka på lång sikt.

De som godkänner/nödgodkänner vaccin i USA tar sannolikt inga risker då de troligen riskerar hårda straff om de förbisett grundläggande risker med de nya vaccintyperna.

Det är mång som tror att man började utveckla denna typ av vaccin helt nyligen, men så är det inte.
Citera
2021-06-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, ser det nu. Då väntar jag ett tag med nya rapporter. Vi får hoppas på fortsatt nedgång i alla fall!
edit: den 27-29/5 har för många regioner registrerats på den 30/5. Då kan min nästa rapport vara Tisdag den 8e så borde det bli rätt veckovis.
Citera
2021-06-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, men risken minimeras avsevärt.

Finns många som blivit smittade efter dom vaccinerats.

Men alla skriver så gott om vaccinet för det är världens räddning.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/yp6btJhS66c

Vet inte riktigt hur man kan förneka att ursprunget från viruset är från ett labb efter den här grillningen av Fauci från Tucker Carlson.

Om man har kognitiv dissonans möjligtvis. Det är ingen alternativ teori längre.

Kina förnekar det och vill såklart inte skuldsättas.
Dom reagerade blixtsnabbt för dom visste hur farligt det vart.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fortfarande ska sådär åtta miljarder doser vaccin administreras i världen.

Min bedömning är att Oxforforskarna och Astra Zeneca inte givit upp. Det går troligtvis att komma fram till vad det är som orsakar den sällsynta biverkningen även om det kan ta tid
.
Det är nog mest i vår lilla ankdamm i Europa vaccinet används mera sparsamt, men det anväds.
För övrigt tillverkas och används AZ:s vaccin i Indien, 90 miljoner doser per månad ska tillverkas av The Serum institute of India i juni och och framåt.

Innan dom kommit fram till det ska vaccinet såklart stoppas, att disturbera ett vaccin som kan ge så allvarliga biverkningar är galet.

Det är en annan typ av Astra vaccin i Indien.
Citera
2021-06-04, 17:42
Medlem
Citat:
  • I början av 90-talet gjordes de första djurförsöken med mRNA-vaccin som visade att tekniken fungerar.
  • Vaccin mot coronavirus har man forskat på i nästan 20 år om inte jag minns fel.
  • Ett antal olika vaccin är testade på både djur och människor, bla. mot rabies, ebola, vanlig influensa och zika.

Vi vet inte allt om alla ev. biverkningar, men hittills har jag inte stött på något som tyder på att det finns några långsiktiga biverkningar. Vaccintypen är prövad under lång tid och de som har kunskap om celler, vaccin och immunförsvar säger att vaccinet bryts ner och att det därmed inte kan påverka på lång sikt.

De som godkänner/nödgodkänner vaccin i USA tar sannolikt inga risker då de troligen riskerar hårda straff om de förbisett grundläggande risker med de nya vaccintyperna.

Det är mång som tror att man började utveckla denna typ av vaccin helt nyligen, men så är det inte.

Tack för svar.

Miljoner har ju redan antikroppar efter att de haft covid.
Ska de också ta den risken som ett vaccin kan innebära och varför?

Den senaste forskningen tolkar jag som samstämmig och visar att genomgången covid ger ett brett skydd mot att återinfekteras och att smitta andra.
(Källa: Danderyds Sjukhus studie COMMUNITY).
Citera
2021-06-04, 17:51
Medlem
Citat:

Trenden kommer fortsätta neråt, sommaren är här nu.
Och mer D-vitamin i detta soliga väder.

Citat:

Vi vet inget om dom långsiktiga biverkningar ännu, studierna har inte kommit så långt.
Citera
2021-06-04, 18:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Trenden kommer fortsätta neråt, sommaren är här nu.
Och mer D-vitamin i detta soliga väder.

Något större D-vitamintillskott har nog inte hunnit byggas upp ännu.

Citat:
Vi vet inget om dom långsiktiga biverkningar ännu, studierna har inte kommit så långt.
Nej, men man har prövat vaccintypen länge och ingen som kan området bedömer att det kan komma några långsiktiga biverkningar.

Är man rädd/försiktig så kan man vänta med att vaccinera sig tycker jag.
Citera
2021-06-04, 18:46
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Finns många som blivit smittade efter dom vaccinerats.

Men alla skriver så gott om vaccinet för det är världens räddning.

Kina förnekar det och vill såklart inte skuldsättas.
Dom reagerade blixtsnabbt för dom visste hur farligt det vart.

Innan dom kommit fram till det ska vaccinet såklart stoppas, att disturbera ett vaccin som kan ge så allvarliga biverkningar är galet.

Det är en annan typ av Astra vaccin i Indien.

Jag antar att du själv vet att du har fel och hittar på i ditt inlägg, men för andra som eventuellt läser det kan det ju bara bra att veta:

Vaccinen skyddar mot död och svår sjukdom till så gott som 100% av de vaccinerade, och mot smitta överhuvudtaget i 65-94% hos de som vaccinerat sig.

Inga vanliga, allvarliga biverkningar har kunnat konstaterats, trots att nu några 100 miljoner vaccinerats. Enstaka fall av allvarliga biverkningar har noterats från Astra Zenecas vaccin. Dessa är mycket ovanliga, men man har pga dessa ändå i flera länder beslutat att inte ge detta vaccin till de som löper mindre risk för att bli allvarligt sjuka eller dö av Covid. Dödstalen av/med Covid däremot känner du säkert till. De är ganska många...

Det finns ingen ”annan typ av Astra vaccin” så Indien vaccinerar med det Astravaccin som finns.

Sedan får du gärna ha din syn på vaccin, och hur viktigt det är med fakta kontra hittepå och känslor. Det är helt OK. Men var tydlig med att du argumenterar utifrån en känsla, och hitta inte på saker för att låtsas att du är faktabaserad.

Om du vill och har empati nog så kan du kanske fundera på om dina inlägg hjälper till att rädda liv eller om de gör tvärt om? Eller så kan du fortsätta som nu och fokusera på vad du ”känner och tror” och dela det för att det är viktigare hur du mår än om andra lever.
Senast redigerad av Richard-III 2021-06-04 kl. 18:48. Anledning: Stavn
Citera
2021-06-04, 18:46
Medlem
Hrass avatar
"Fortsatt hemarbete i höst"
Finns väl knappt en kotte som fortfarande arbetar hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in