Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag har inte hängt med så mycket i coronanyheterna på sista tiden. Har vi denna besten i Sverige?
Invånarna i Melbourne får leva med skärpta restriktioner i ytterligare en vecka, till följd av ett coronavirusutbrott.
Myndigheterna i staden med fem miljoner invånare hade planerat att öppna Melbourne igen under natten mot torsdagen. Nu tvingas de tänka om på grund av ett utbrott av den virusvariant som först upptäcktes i Indien och som de kallar för "en rejäl best". I enlighet med Världshälsoorganisationens nya sätt att beteckna olika virusvarianter efter bokstäverna i det grekiska alfabetet kallas denna variant för Kappa.
– Vi måste stoppa detta helt och hållet, annars kommer människor att dö, säger delstaten Victorias tillförordnade premiärminister James Merlino.
Han beskriver virusvarianten som "snabbare och mer smittsam än vad vi sett någonsin tidigare".
Australien har kunnat hålla smittspridningen på en mycket låg nivå under pandemin. Utbrottet i Melbourne handlar i nuläget om 60 konstaterade fall.
Australien har hittills drygt 30 000 bekräftade fall av covid-19 och drygt 900 personer har dött med sjukdomen, enligt Johns Hopkins sammanställning.
(TT)
Vi har ju valt att inte ha så mycket koll på varianterna här. Jag vet att jag tjatar lite om det men det stör mig. I April slutade Fohm göra snabba test ( typnings-PCR) som gav svar bara på någon dag vilken mutation det rörde sig om. Nu kör vi ju bara helgenomekvenseringar. Vilket gör att vi bara vet vilka mutationer vi har just nu fram till vecka 14. 15, 16 och 17 kan man också se men de är ofullständiga. Dessa helgenomekvenseringar tar minst två veckor att analysera och få svar på. Jag har läst att de ibland kan ta upp til en månad.
Så vem vet vad för slags mutationer vi har nu.
Det har lyffts fram att det kan finnas en poäng i att veta vilken mutation som sprids. Kanske man vill lägga lite mer krut på att få bukt på smittspridningen om det är den från Vietnam t.ex.
Jag gillar Fohm kommentar på frågan om inte två veckor var lite väl lång tid då.
"-Allt beror ju på vad man tycker är tid."
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester
Från 18 maj
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Fohms statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse uppdaterad 27 maj.
Du kanske tycker att jag upprepar saker du redan har grym koll på, så fall får du ursäkta. Men jag tog tillfället i akt att gnälla lite över att vi har så dålig koll på virus mutationer.
B.1.617.1, kappa står inte med på Fohm sida. Kanske den hamnat under övrigt? Men vi har ju Delta, B.1.617.2, den andra Indiska understammen.