Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
vi får väl se. Jag har inte riktigt samma åsikt som dig vad som behöver göras. Vissa av dina punkter är rimliga medans andra är helt orimliga. Saken är att jag kanske hållt med dig om detta var ett virus med 80% dödlighet. Nu är dock inte det fallet. Frågan är om man ska stänga ner hela samhället för att ett fåtal äldre riskerar att dö, de flesta som smittas får ju lindriga symptom. Dvs, de frisknar till rätt snart igen. Barn och yngre drabbas i väldigt liten utsträckning. Det är alltså ingen sjukdom som riskerar att slå ut mänskligheten.
Man bör därför inte överdriva inskränkningarna i folks liv då det effektivt slår ut många samhällsfunktioner, vilket i sig kan för mig sig dödsfall, tex folk som inte kommer till sjukhus i tid och liknande. För våra vanliga sjukdomar kommer ju inte försvinna.
Gillar du inte äldre eller?
Som sagt, vi får se. Jag hoppas såklart att jag har fel, men har utbildning i området och dessutom studerat utbrottet dagligen sedan strax efter årsskiftet. Finns oerhört mycket vetenskapligt material - för den som vill veta.
Upp till 15-20 procent verkar bli så pass sjuka att de måste läggas in på sjukhus och få syrgasbehandling. Även yngre. Vi har inte kapacitet till den typen av vård. 29 procent av de som smittats är sjukvårdsanställda - vad tror du det innebär för vården generellt?
Det känns som om du mest tänker på dig själv. Se då till att inte råka ut för en olycka eller få cancer de kommande månaderna - risken är att kirurgimöjligheterna blir i princip obefintliga.