2020-02-28, 10:08
Medlem
Nödläge utlyst på Hokkaido.

"Den nordliga japanska ön Hokkaido, med miljontals invånare, utlyser ett nödläge till följd av coronaviruset. Samtliga invånare uppmanas att stanna inomhus under helgen.
Det rapporterar tv-kanalen NHK, enligt Bloomberg News.
På ön har tolv nya fall bekräftats under fredagen och tagit upp totalt antal fall på ön till 66 stycken."

/Nyhetsbyrån Direkt 2020-02-28 09:49
Citera
2020-02-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
vi får väl se. Jag har inte riktigt samma åsikt som dig vad som behöver göras. Vissa av dina punkter är rimliga medans andra är helt orimliga. Saken är att jag kanske hållt med dig om detta var ett virus med 80% dödlighet. Nu är dock inte det fallet. Frågan är om man ska stänga ner hela samhället för att ett fåtal äldre riskerar att dö, de flesta som smittas får ju lindriga symptom. Dvs, de frisknar till rätt snart igen. Barn och yngre drabbas i väldigt liten utsträckning. Det är alltså ingen sjukdom som riskerar att slå ut mänskligheten.

Man bör därför inte överdriva inskränkningarna i folks liv då det effektivt slår ut många samhällsfunktioner, vilket i sig kan för mig sig dödsfall, tex folk som inte kommer till sjukhus i tid och liknande. För våra vanliga sjukdomar kommer ju inte försvinna.

Gillar du inte äldre eller?

Som sagt, vi får se. Jag hoppas såklart att jag har fel, men har utbildning i området och dessutom studerat utbrottet dagligen sedan strax efter årsskiftet. Finns oerhört mycket vetenskapligt material - för den som vill veta.

Upp till 15-20 procent verkar bli så pass sjuka att de måste läggas in på sjukhus och få syrgasbehandling. Även yngre. Vi har inte kapacitet till den typen av vård. 29 procent av de som smittats är sjukvårdsanställda - vad tror du det innebär för vården generellt?

Det känns som om du mest tänker på dig själv. Se då till att inte råka ut för en olycka eller få cancer de kommande månaderna - risken är att kirurgimöjligheterna blir i princip obefintliga.
Citera
2020-02-28, 10:09
Medlem
anders tegnell vill inte kännas vid att stänga flyg från Iran och att det är endast rykten att de ljuger om antalet fall.

HA HA!
Citera
2020-02-28, 10:09
Medlem
Larasofts avatar
30-åringen från Göteborg åkte tåg sto-gtb med symptom verkar det som.
Citera
2020-02-28, 10:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Redan innan vi fick sju officiellt smittade borde följande ha skett.

- En statsminister som höll daglig briefing, lugnade och enade folket (i den mån det går)
- Alla invånare borde uppmanas att inte lämna landet
- Sjukhuskapaciteten ses över och provisoriska vårdplatser arrangeras
- Läkemedel och material bunkras
- Kontakt med inhemska företag om lokal produktion
- Gränsbevakning och karantän för alla som kommer in från ett drabbat område.
- Förberedelser, information och träning av sjukvårdspersonal är jätteviktigt (vid ett utbrott i någon del av landet kommer läkare och sjuksköterskor från andra orter behövas)

För att minska smittspridning måste rörligheten minskas så mycket det går, så att man får ner R0 under 1. Annars fortsätter spridningen bara.

Tyvärr så tror jag rätt snart att du kommer ångra att staten inte gjorde ovanstående utan VALDE att stoppa huvudet i sanden. Det har varit känt i månader att just detta viruset är ett monster.

+1 på detta.

Inkompetent jävla ledare vi har i det här landet. Detta såg han definitivt inte komma.

Frågan är hur länge vårt lager mat räcker vid kris. Känns som vi har noll beredskap.
Citera
2020-02-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
1000 personer satta i karantän i den tyska staden Heinsberg.

Jag bor ca 30 min från denna staden och det är inget som märks av.. Folk verkar inte prata/bry sig lika mycket som i Sverige
Citera
2020-02-28, 10:13
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
https://imgur.com/a/UrmLgi7

Kurvor för dödligheten dels beräknad som antalet döda dividerat med antalet avslutade case
Och dels antalet döda dividerat med antalet smittade.

De ser fortfarande ut att mötas kring 5-6% dödlighet i takt med att felkällan i de bägge ekvationerna minskar relativt sett.

Jag satt och lekte i R för ett par veckor sedan och räknade ut att dödligheten i Kina är ~8.6%. I Sverige kommer dödligheten bli högre därför vår sjukvård kommer kollapsa vid en omfattande smittspridning.
Citera
2020-02-28, 10:13
Medlem
Nödläge på japanska ön Hokkaido
https://www.di.se/live/nodlage-pa-japanska-on-hokkaido-invanare-uppmanas-stanna-hemma/
Citera
2020-02-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad jag har hört kan viruset överleva i flera dagar på kontaminerade ytor. Rätta mig om jag har fel.
Javisst det gäller för alla utom för Sook som har ett eget virus Sook yrar om!
Citera
2020-02-28, 10:16
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

"Han landade i Stockholm den 25 februari efter att ha lämnat Milano. Personen tog sig därefter med tåg från Stockholm till Göteborg. Enligt GP var personen smittsam under resan.

– Det hanterar vi på ett sådant sätt att vi får ut listor. Där kan man se vilka personen suttit intill. Det finns rutiner som europeiska smittskyddsmyndigheten har tagit fram, som säger att man kan spårar de som suttit två rader framför, två rader bakom och två vid sidan om, säger Leif Dotevall, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen, till tidningen."

Varifrån tar man dessa resurser för spårning när man har hundratals smittade?
Citera
2020-02-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

Att spåra de som har åkt samma vagn och klivit av lite här och där lär bli en utmaning som det heter på modern svenska. Nja, det är nog en omöjlighet.
Citera
2020-02-28, 10:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Du är förvirrad kompis! Den enda fakta du har är det du ser runt omkring dej med egna ögon, allt annat tror du på eller inte. Gör om gör rätt!
Tvärt om, jag baserar alla mina åsikter på fakta, inte på känsla som många andra gör. Dessutom är det fantastiska att regeringen ofta håller med mig vilket är skojigt

Men i detta fallet så råder masshysteri vilket är helt onödigt. Dödligheten fungerar egentligen på samma sätt som för vanlig influensa. Folk över 70 riskerar att dö. Nästan alla som dör har redan andra sjukdomar och nedsatt immunförsvar (oavsett ålder). Fullt friska dör nästan aldrig. Egentligen inget att bry sig speciellt mycket om. Ivart fall inte mer än man bryr sig om vanlig influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in