2021-03-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Som sagt, återinfektion är rätt så vanligt. Varenda sjuksköterska jag känner har sett fall av återinfektion, både bland patienter och personal.

Det verkar varierande hur det slår andra gången. En del blir mindre sjuka, många ungefär lika sjuka och en del rejält mycket sjukare från vad jag hört.

Studien i UK hittade 44 möjliga och 2 sannolika reinfektioner bland 6614 sjuksköterskor. Så "rätt så vanligt" är det inte.
Citera
2021-03-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Absolut, men nu dras de ju ner:

https://www.expressen.se/kvallsposten/iva-platser-tas-bort-trots-att-fallen-okar/
Iva-platser minskar, andelen unga minskar, äldre läggs inte in. Vilka ligger på iva?
Citera
2021-03-30, 23:51
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du har rätt i att de vill prestera sitt bästa men samtidigt har vi onekligen för kort studie rörande ett vaccins bieffekter.
Samtidigt har vi ett antal läkemedelsföretag som vill göra så mycket pengar på detta som möjligt (konkurrens), de som säljer bäst gör en massa pengar och sedan kan de mer eller mindre "gå i pension".

Jag tvivlar på att rättsprocesser kommer att kunna ställa dem till svars, de har de bästa advokaterna och officiellt kommer det att sägas att de gjorde sitt bästa i en svår tid.

Alternativet är väl isf kinas variant där staten styr allt. Men jag tror inte det är vägen för innovativ forskning..

Ganska intressant läsning från en forskare på pfizer..

https://www.pfizer.se/rekordsnabb-utveckling-av-vaccin-i-kampen-mot-det-nya-coronaviruset
Citera
2021-03-30, 23:53
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
??? Staten vill ju att vi ska bli immuna. Då är det bra om man upptäcker vilka som inte har blivit det, trots att de är fullvaccinerade. För då kan man ge dom en shot av något annat märke.

Vi har också bieffekterna med varje "shot", dessutom kan olika vacciner eventuellt jävlas med varandra i din egen kropp. Jag har nämnt det tidigare, bara att du har ett starkt immunförsvar kan eventuellt bli din fiende när du blir smittad enligt vad jag läst om.

Vi vet helt enkelt för lite just nu och att "experimentera" med olika droger/ vaccin kan ge allvarliga konsekvenser.
Citera
2021-03-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kanske lika bra det. Astra-Zeneca's vaccin från fabriken i Belgien verkar vara förföljt av otur.

Har Storbritannien haft samma problem som Norge och Tyskland, med blodproppar i hjärnan?

Kan Astra-Zeneca öka produktionen i fabrikerna i Storbritannien, så att dessa kan förse Europeiska Unionen med vaccin?

Varför det? Har Pfizer och Moderna gjort någonting för att förtjäna denna blockad?

Europeiska Unionen tar en risk. Ifall Europeiska Unionen lägger sig i vem företagen får sälja till, så finns risken att Europeiska Unionen blir en mindre attraktiv plats för företag som vill bygga upp tillverkning.

Kommer Storbritannien att få tillräckligt mycket av Pfizer's vaccin för att kunna ge andra dosen till dom britter som redan har fått första dosen av Pfizer's vaccin?

Handelsblockaden spänner inte bara över vaccinet utan även det som krävs för att ta fram vaccinet. I grund och botten har EU en urusel utgångspunkt i detta läge vilket också är det bidragande anledningen till att de väntat såpass länge med att vidta åtgärder mot Storbritannien. Frustrationen grundar sig i att vaccin exporteras utanför EU's gränser samtidigt som avtalen som EU slutit kring vaccinet inte efterlevs.

Dessvärre grundar sig blockaden i populism där Ursula m.fl är trötta på all kritik som riktats mot dem under de senaste två månaderna. I en akt av ren desperation och för att blidka pöbeln har de alltså gått emot EU's viktigaste grundprincip och syftet till att unionen uppstod - nämligen fri handel. Detta istället för att bita i det sura äpplet och medge för EU's invånare att vi sitter i en synnerligen usel förhandlingsposition och slutit ruttna avtal med tillverkarna (läs: prestige).

En kortsiktig effekt av blockaden blir således att vi inom det närmsta kan få loss fler doser, men om Storbritannien har som avsikt att skala upp handelskriget och förhindra EU från att importera nödvändiga komponenter/ingredienser för att framställa vaccinet så finns risken att det förlängningen kan bli ett rejält bakslag. Detta är ett mycket högt spel där allt talar för att EU kommer ut på den andra sidan som den stora förloraren .... igen.
Citera
2021-03-30, 23:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har också bieffekterna med varje "shot", dessutom kan olika vacciner eventuellt jävlas med varandra i din egen kropp. Jag har nämnt det tidigare, bara att du har ett starkt immunförsvar kan eventuellt bli din fiende när du blir smittad enligt vad jag läst om.

Vi vet helt enkelt för lite just nu och att "experimentera" med olika droger/ vaccin kan ge allvarliga konsekvenser.

Nja, låter man det gå sex veckor mellan första och andra preparatet, så borde det vara säkert. D.v.s. säkert ur DEN synvinkeln. Att jag inte litar på de nya genetiska vaccinerna överhuvudtaget, är en annan sak... Jag vill fortfarande ha SinoVac, men det kommer vi aldrig att köpa av politiska skäl.
Citera
2021-03-31, 00:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Alternativet är väl isf kinas variant där staten styr allt. Men jag tror inte det är vägen för innovativ forskning..

Ganska intressant läsning från en forskare på pfizer..

https://www.pfizer.se/rekordsnabb-utveckling-av-vaccin-i-kampen-mot-det-nya-coronaviruset

Att läsa något ifrån Pfizer (eller andra läkemedelsföretag) lockar mig föga att fördriva min tid på i dessa tider, de är jäviga och vill bara framstå som bäst.

Grundläggande skulle jag säga att ingen tycks ha empirisk vetenskap rörande denna situation och att läkemedelsföretagen har en enorm möjlighet till vinst.

Intressant är dock om nu denna smitta kom ifrån en anläggning som:
1. Utvecklar ett biologiskt vapen.
2. Försöker att utveckla ett botemedel mot kommande smittor.

Då torde de som jag ser det veta mer än andra om vad detta virus är och eventuellt redan har utvecklat ett väl fungerande vaccin.

Vi får se hur det går med israels massvaccinering om den är verksam och utan bieffekter.
Citera
2021-03-31, 00:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om jag förstått det rätt så funkar vaccinen bra mot allvarlig sjukdom även för de olika varianterna. Så det finns inga skäl att måla fan på väggen.

Jag känner till det. Men jag bekymrar mig för att nästa mutation kan vara ännu bättre på att undgå vaccinerna. Som du själv beskrev, så dröjer det en viss tid från det att en besvärlig mutation uppstår, tills att den upptäcks, och identifieras som ett hot. Under den tiden kan den nya varianten ha spridits.

Därför är det viktigt att stänga gränserna för virus redan innan en ny besvärlig variant har uppstått.

Citat:
Även om vi stänger Europa så kommer vi utveckla egna mutationer med vaccinresistens. Det kommer finnas ett enormt evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet.

Jag tänker att samma evolutionära tryck bör finnas för viruset att ta sig förbi den immunitet som har erhållits genom infektion.

Det bästa vi kan göra, är att snabbt minska mängden viruspartiklar i omlopp, och på så sätt minska virusets möjlighet att mutera. Mängden virus i omlopp minskas genom att befolkningen vaccineras så snabbt som möjligt.

Citat:
Men vacciner skapar inget evolutionärt tryck på viruset att bli mer farligt. Spontant skulle jag säga tvärtom. Viruset kommer tvingas premiera vaccinresistens framför andra egenskaper. Det är inte omöjligt att vaccinet bidrar till att viruset också blir snällare. Det skulle vara en positiv utveckling, även om viruset då tar sig förbi vaccinet.

Mänskligheten har i alla fall gott om antikroppar och immunitet mot gamla hederliga coronavirus/förkylningar, och de har inte blivit farligare, men däremot hopplöst smittsamma. Historien brukar upprepa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Blir någ väldigt svårt för att inte säga omöjligt att inte släppa in nya varianter.

Inte alls. Taiwan har visat att det är fullt möjligt att stänga ute viruset. Europas länder behöver ta efter Taiwans strategi. Det kommer inte att eliminera virusets förekomst i Europa. Men det hindrar nya varianter från att komma in.
Citera
2021-03-31, 00:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om man som medelålders blir så sjuk så de vill lägga en i respirator och man säger nej vilket man får, får man kräva palliativ vård då eller blir man straffad med noll vård? En morfinspruta skulle sitta fint.

Blir även så jävla trött på hur rätt vi fick när vi i våras sa att mesiga rekommendationer finns bara för att det senare ska vara folkets fel att det är pandemi. Nu säger staten att det är folks fel för att de inte kan uppföra sig. Fastän väldigt många inte har träffat mer än kanske en enda människa på ett år.

Det är fan deras fel. De kunde fixat ett undantag från grundlagen från början. Andra länder klarade det. Vi hade inte önskat utegångsförbud, vi är ett stort land där man kan röra sig ute även i en storstad utan att vara nära andra. Det är deras jävla fel att det blivit så här. Och vi visste det. Och vi visste att de skulle skylla på oss, folket. Söv ner makthavarna och FHM och lägg dem i respirator på obestämd framtid.
Vi ska vara väldigt glada att vi har en grundlag som är svår att förändra tycker jag.
Jag vill absolut inte ge någon regering, eller riksdagen för den delen, att lättvindigt ändra på våra grundlagar.

Olika länder har olika lagar, även olika grundlagar, så det är inte så konstigt att "andra länder klarade det".

Nu har vi lärt oss något inför nästa pandemi och då finns förhoppningsvis någon form av lagstiftning som underlättar möjligheten att införa kraftigare åtgärder utan att våra grundläggande fri- och rättigheter kan åsidosätta hur som helst.
Citera
2021-03-31, 00:11
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Nja, låter man det gå sex veckor mellan första och andra preparatet, så borde det vara säkert. D.v.s. säkert ur DEN synvinkeln. Att jag inte litar på de nya genetiska vaccinerna överhuvudtaget, är en annan sak... Jag vill fortfarande ha SinoVac, men det kommer vi aldrig att köpa av politiska skäl.

Se först till dig själv:
Är du äldre än 60+, har du tidigare sjukdomar eller problematik som gör dig överkänslig?
Om inte så behöver du troligen inte oroa dig för de smittor vi sett hittills,skydda dig bara emot smittan som är redan nämnt och det lär gå bra.

Även om du blir smittad och dessutom är kvinna så har du dessutom mindre risk för jobbiga komplikationer, åtminstone det första året så långt vi kan se just nu.
Citera
2021-03-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då har du förstått det fel.. Inget av dom nu aktuella vaccinen har visar sig ge något bra skydd mot varken den Brasilianska eller den Sydafrikanska mutationen.

Det finns dessutom inget evolutionärt tryck på viruset, det muterar hela tiden alldeles oavsett. Ju större global smittspridning dessto fler mutationer. Något annat tryck finns inte.

Den smittsammaste varianten tar alltid över och där kommer tyvärr vaccineringen att förändra spelplanen.
Nja, man tror faktiskt att vaccinet kan skydda mot svår sjukdom även mot mutationerna. Det man har data för inte funkar bra är mot uppmätbar/lindrig sjukdom.

Förstår inte riktigt vad du menar, men självklart finns det ett evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet, när man har många vaccinerade i samhället. En mutation i den riktningen skulle etablera sig på nolltid.
Citera
2021-03-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner till det. Men jag bekymrar mig för att nästa mutation kan vara ännu bättre på att undgå vaccinerna. Som du själv beskrev, så dröjer det en viss tid från det att en besvärlig mutation uppstår, tills att den upptäcks, och identifieras som ett hot. Under den tiden kan den nya varianten ha spridits.

Därför är det viktigt att stänga gränserna för virus redan innan en ny besvärlig variant har uppstått.

Jag tänker att samma evolutionära tryck bör finnas för viruset att ta sig förbi den immunitet som har erhållits genom infektion.

Det bästa vi kan göra, är att snabbt minska mängden viruspartiklar i omlopp, och på så sätt minska virusets möjlighet att mutera. Mängden virus i omlopp minskas genom att befolkningen vaccineras så snabbt som möjligt.

Inte alls. Taiwan har visat att det är fullt möjligt att stänga ute viruset. Europas länder behöver ta efter Taiwans strategi. Det kommer inte att eliminera virusets förekomst i Europa. Men det hindrar nya varianter från att komma in.
Givetvis finns det även ett tryck på viruset att mutera sig förbi naturlig immunitet. Det finns dock några avgörande skillnader som gör naturlig immunitet mer robust mot mutationer:

1) Vaccinet ger stark immunitet, men bara mot Spike-proteinet, som är en mindre snutt av virusets DNA. Det räcker därför med rätt sorts mutationer bara i Spike-proteinet för att ta sig förbi vaccinet.

Naturlig immunitet är däremot mycket bredare. Den känner igen flera olika proteiner i viruset, och rätt sorts mutationer uppstår inte vanligtvis i flera proteiner samtidigt.

2) Vaccinen är baserade på en äldre variant. Vaccinen som vi använder nu är baserade på CoV2 som det såg ut i Wuhan, innan det ens kom till Europa.

Den naturliga immunteten uppdateras däremot ständigt, där de senast smittade är immuna mot den nyaste varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in