2021-03-21, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det fungerar bättre än att leva enligt den svenska modellen i dessa tider, är man självmordsbenägen eller rent av idiot så kanske man inte bryr sig om smittskydd. Dessutom är det egentligen inte en Asiatisk "tradition" utan bara sunt förnuft.
Hur många nya virus som har spridits över världen har kommit från Sverige?
Citera
2021-03-21, 17:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi får hålla ett öga på utvecklingen i Dalarna då. Speciellt de äldre och om de kommer drabbas trots vaccineringarna.

Ja det kan vara läge för det. Men mer intressant tror jag det kan vara att att hålla koll på UK för att se om den Afrikanska mutationen nu vinner mark i takt med att vaccineringen fortskrider. Det vore i så fall ett stort elände.

Israel har visserligen vaccinerat fler men jag vet inte om dom fått in den Afrikanska varianten?
Citera
2021-03-21, 17:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det i Stockholm det ökar på IVA? Eller var?
Ingen aning. 283 nu.
Citera
2021-03-21, 17:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nja, viss ironi finns väl, men ändå till ganska stor del hur det kommer bli. När det öppnas upp mer och mer kommer ca 80% vara lyckliga, 10% någorlunda neutrala, och 10% olyckliga, dessa 10% har mått bättre under pandemin än vad de gjorde före den, och i synnerhet jämfört med vad de kommer göra efter den.

Jag skulle snarare säga att många redan lever ganska isolerade och kanske att ändrade livsrutiner påverkar vissa positivt. Vi svenskar är väl ändå generellt inte de mest sociala människorna i denna värld.
Citera
2021-03-21, 17:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vet man det?

Vilken del av inlägget gällde frågan?
Citera
2021-03-21, 17:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Att trenden går åt fel håll i Sverige kommer som ett brev på posten i kombination av svenska regeringens svaga insatser och restriktionerna som stör vardagen.

Regeringens agerande har bidragit till att gemene man har varit ”låst” en längre tid än nödvändigt.

Det riktigt stora felet, var att släppa in dom mutationer som vaccinet har svårt att rå på. Genom att släppa in dessa mutationer, så håller makthavarna på att sabotera den vaccinering som pågår.

Nästa mutation kan ha utvecklat ännu bättre förmåga att undgå immuniteten från vaccinerna. Ska den mutationen också tillåtas komma in i Europa och till Sverige?
Citera
2021-03-21, 17:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Samma här. Är några stycken på jobbet som haft corona och ingen har blivit allvarligt sjuk. Varför vaccinera sig mot en (typ) vanlig influensa? Lol.

Jag håller med dig där, är mer oroad av vaccinets biverkningar än smittan självt. Dessutom så kommer det muteringar och jag ser det som det naturligast att framförallt undvika att bli smittat.
Enkel mattematik som min farfar hade sagt.
Citera
2021-03-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag skulle snarare säga att många redan lever ganska isolerade och kanske att ändrade livsrutiner påverkar vissa positivt. Vi svenskar är väl ändå generellt inte de mest sociala människorna i denna värld.

Möjligen att det är något fler än vad jag sade, som kommer drabbas av en "post pandemi depreesion". Vilket av flera skäl inte är positivt, för de som är glada av restriktionernas slut eller åtminstone kraftigt minskande, de kommer inte vara ett obetydligt antal, och de kommer synas och höras.
Citera
2021-03-21, 17:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kanske är yngre personer på sjukhus nu? När det var äldre personer som låg inne så kom nog inte IVA-vård på fråga även om de behövde det. Utan det blev nog morfinsprutan om man var så sjuk.

Det är svårare att vägra IVA-vård till en 50-åring då det skulle kunna bli skriverier i tidningarna osv.

Sluta bara. Sånt där trams kan du dra i någon konspirationstråd.
Citera
2021-03-21, 17:49
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayWoke1
Så när kan man förvänta sig att corona kommer att lägga sig?

Egentligen omöjligt att säga men om detta följer samma mönster som den Spanska sjukan (2års period) så kommer den 3:de vågen att vara svagare och att viruset sedan dör ut. Vi får se helt enkelt och göra vårt bästa för att minska smittspridningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Citera
2021-03-21, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om Koreanerna bygger den bästa mobiltelefonen, så köper jag den.

Kör du endast svenskt i alla väder? Du har väl en Ericson GH 688 antar jag.
Det är väl en ganska stor skillnad på vilken telefon man köper och vilken livsstil man har.
Citera
2021-03-21, 17:54
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur många nya virus som har spridits över världen har kommit från Sverige?

Vem vet? Eller rättare sagt hur kan vi veta?
Spridningen går fort och rörande utvecklingshastigheten på mutationer så är det väldigt svårt att veta.
Denna smitta är global och vi har en folkmängd i världen på ungefär 7,71 miljarder människor.
En stor möjlighet för viruset att spridas och mutera vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in