2021-03-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så att 3.000 dör i onödan är acceptabelt - men inte om siffran ligger på 13.000?

Då borde man stänga ner hela samhället för att skydda våra äldre trots att hälften av dessa under vanliga influensasäsongen skiter i att skydda sig själva - trots att hjälpen finns tillhands och är GRATIS till och med..
Man hade troligen hittat betydligt fler dödsfall av eller med influensan om man diagnosticerade folk i lika hög utsträckning som med Covid. Det är väl egentligen bara när man behöver sjukhusvård man gav dessa människor en diagnos. Annars var det alvedon och vatten som gällde. Vissa kvicknade till men dog sedermera efter en period. Det är livet. Sveriges 13 000 avlidna är extremt icke-alarmerande. Man kan dra upp andra konsekvenser av pandemin som är mer alarmerande.
Citera
2021-03-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har jag inte hört något om, finns det en speciell kol-tråd?

Jag vi borde nog alla sätta oss ner och fundera över våra livsval, kanske mer aktuellt än någonsin.

Lite trött på dubbelmoralen bland dem som klagar högst.

Är man dödligt överviktig (BMI > 40), rökare, drogmissbrukare, alkoholist, äldre som vägrar influensa/lugninflamationsvaccin etc. då borde man hålla käften när det gäller regerings C19-policy.

Man har redan gjort sitt val dvs. struntat i sin hälsa. Då ska man inte klaga om man råkar dö "i förtid".
Senast redigerad av sno 2021-03-07 kl. 11:29.
Citera
2021-03-07, 11:29
Medlem
Citat:
Det finns ett antal elitidrottare som avlidit. Jag tror inte att Kalla är så nöjd med sin prestation just nu. Vet inte vad som är värst för en elitidrottare, att avlida eller prestera uselt?

Absolut, varje år avlider att antal elittränade idrottare världen över av en mängd anledningar men har vi en övredödlighet bland elitidrottare?

Sedan får Ni nog nämna några namn vilka aktiva som avlidit då jag har missat de, i mina intresseidrotter så har ingen på elitnivå avlidit i sverige, troligen inte i europa heller då jag hade känt till det, inte heller någon påväg in i eliten men det är naturligt då alla de är yngre, av de som slutat sedan länge och inte längre är aktiva har jag däremot ingen koll om jag inte känt de personligen men alla de är fortfarande med.

Vad gäller just Kalla så är det väl det bästa hon gjort sedan flera år så det verkar ju inte tagit på henne, snarare tvärtom, om det beror på att hon är uppdaterad efter infektionen eller att träningsuppehållet efter sjukdomen gjorde att hon kunde återhämta sig och höja toppnivån på bekostnad av bredden får Ni nog fråga henne om, jag känner henne inte.

Ni förstår inte vad som driver en idrottare på den nivån så att försöka förklara är ingen idé, men, döden är alltid omöjlig att komma tillbaka ifrån så vad tror Ni själv är värst?
Citera
2021-03-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Annars skulle man kunna tänka sig att man följer den internationellt vedertagna principen att se till de som har det sämst och fatta sina beslut utifrån det. Att det sedan finns en liten grupp ur begåvningsreserven som springer runt med djurgårdsluvor och menar att "de äldre och sköra ändå skulle ha dött så de kan vi skita i" så länge de får gå på fotboll, det är ett naturligt resultat av att det alltid finns en liten klick människor i en population som inte är kapabla till logiskt tänkande. Dumskallar, helt enkelt.

Nej, när vaccineringen av den del av populationen som krävs för att uppnå flockimmunitet är klar kan man öppna upp (räkna med minst 70-80%).

Ju högre andel av populationen som vägrar vaccination, desto längre tid kommer samma population att få leva med konsekvenserna av SARS-CoV-2.

Sista, Ni menar fäörkylning?
Det är ju konsekvenserna när den sköra gruppen är vaccinerad...
Citera
2021-03-07, 11:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Lite trött på dubbelmoralen bland dem som klagar högst.

Är man dödligt överviktig (BMI > 40), rökare, drogmissbrukare, alkoholist, äldre som vägrar influensa/lugninflamationsavaccin etc. då borde man hålla käften när det gäller regerings C19-policy.

Man har redan gjort sitt val dvs. struntat i sin hälsa. Då ska man inte klaga om man råkar dö "i förtid".

Vet inte vilka du tänker på specifikt. Det finns friska som dör i covid19 också, eller får långtidsskador. Det finns många äldre nu som står i kö för vaccin mot covid19.
Citera
2021-03-07, 11:34
Medlem
Madagascars avatar
Örebro rapporterar 111 nya fall idag, vilket är mycket för en söndag. Det ökar i relativt rask takt i Örebro. Antal smittade per 7 dagar är nu dubbelt så många jämfört med för 3 veckor sedan.

I Örebro är nu incidensen knappt 500 fall per 7 dagar och 100 000 invånare. Mest i Sverige? Som jämförelse ligger Stockholm på knappt 300.

(källa: Region Örebro/Platz)

https://platz.se/coronavirus/?lan=orebro
Citera
2021-03-07, 11:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Absolut, varje år avlider att antal elittränade idrottare världen över av en mängd anledningar men har vi en övredödlighet bland elitidrottare?

Sedan får Ni nog nämna några namn vilka aktiva som avlidit då jag har missat de, i mina intresseidrotter så har ingen på elitnivå avlidit i sverige, troligen inte i europa heller då jag hade känt till det, inte heller någon påväg in i eliten men det är naturligt då alla de är yngre, av de som slutat sedan länge och inte längre är aktiva har jag däremot ingen koll om jag inte känt de personligen men alla de är fortfarande med.

Vad gäller just Kalla så är det väl det bästa hon gjort sedan flera år så det verkar ju inte tagit på henne, snarare tvärtom, om det beror på att hon är uppdaterad efter infektionen eller att träningsuppehållet efter sjukdomen gjorde att hon kunde återhämta sig och höja toppnivån på bekostnad av bredden får Ni nog fråga henne om, jag känner henne inte.

Ni förstår inte vad som driver en idrottare på den nivån så att försöka förklara är ingen idé, men, döden är alltid omöjlig att komma tillbaka ifrån så vad tror Ni själv är värst?

Jag har inte en susning om överdödligheten bland elitidrottare, den borde vara låg eller obefintlig kan jag tycka. Jag har läst om några fotbollsspelare i Iran och Italien som strök med.
Citera
2021-03-07, 11:42
Medlem
Citat:
Vet inte vilka du tänker på specifikt. Det finns friska som dör i covid19 också, eller får långtidsskador. Det finns många äldre nu som står i kö för vaccin mot covid19.

Jag gjorde ju en lista på alla jag tänker specifikt. De som i vanliga fall struntar i sin hälsa som inte tar till alla försiktighetsåtgärder utan hellre riskerar att bli sjuka - men som nu skriker för full hals ATT de själva riskerar att DÖ just i C19.

Varför borde man rädda sådana som E. Blom eller Leif GW? Bara som ett exempel.

Eller gamlingar som under vanliga år anser att de hellre riskerar än vaccinerar sig. Varför skulle de stå först i kön just under detta år?
Citera
2021-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
Det har jag inte hört något om, finns det en speciell kol-tråd?

Ja vi borde nog alla sätta oss ner och fundera över våra livsval, kanske mer aktuellt än någonsin.
OT:

Vi borde på sikt förbjuda nikotin hellt och hållet. Enklaste sättet över tiden är nog att höja inköpsåldern för nikotinprodukter med ett år varje år, från årets första dag.

Det blir med ovan beskrivna åtgärd relativt smärtfritt att på sikt fasa ut nikotinet.

Men den politiska viljan verkar saknas, tyvärr
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-03-07 kl. 11:45.
Citera
2021-03-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
En tuff evidenssyntes av randomiserade kontrollerade studier av Ivermektin, av ett team under Dr. Tess Lawrie som sysslar med peer reviews och har speciell programvara för att sammanställa studier.

Intervjuas av Dr. John Campbell.

https://www.youtube.com/watch?v=vYF8bnmdQfY&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Pratar också om det blir problem med ytterligare studier eftersom man av etiska skäl är tvungna att låta deltagare att godkänna att de substantiellt kan öka sin chans att dö om de hamnar på placebogrenen. Något få vill gå med på.

”Det finns mediciner men dom finns inte på sjukhusen och ges inte ut till sjuka!”

Så lät ett protest-tal i Stockholm i(förr?)går.
Verkar finnas en del substans i det påståendet alltså.
Citera
2021-03-07, 11:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag gjorde ju en lista på alla jag tänker specifikt. De som i vanliga fall struntar i sin hälsa som inte tar till alla försiktighetsåtgärder utan hellre riskerar att bli sjuka - men som nu skriker för full hals ATT de själva riskerar att DÖ just i C19.

Varför borde man rädda sådana som E. Blom eller Leif GW? Bara som ett exempel.

Eller gamlingar som under vanliga år anser att de hellre riskerar än vaccinerar sig. Varför skulle de stå först i kön just under detta år?

Ja du jag vet inte. Vet inte vad för svar du vill ha heller. Är du arg för att du inte fått vaccin eller vad det är frågan om?
Citera
2021-03-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
OT:

Vi borde på sikt förbjuda nikotin hellt och hållet. Enklaste sättet över tiden är nog att höja inköpsåldern för nikotinprodukter med ett år varje år, från årets första dag.

Det blir med ovan beskrivna åtgärd relativt smärtfritt att på sikt fasa ut nikotinet.

Men den politiska viljan verkar saknas, tyvärr

Nikotin är inte det minsta farligt utan det är väl mild medicin för många saker, däribland Covid och tourettes.
Att röka växtdelar däremot är inte att rekommendera, nej inte rökning av cannabis heller som också är en kandidat som förmildrande Covid behandling.
Vape är väl ok.
Se filmen ”Do you know nicotine?”.

Snus är i princip ofarligt kanske någon risk, men nikotinplåster är helt harmlösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in