2021-02-11, 11:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Danmark 207.000 smittade, Sverige 600.000 ? Trots att folk bor mycket tätare i Danmark. 6 miljoner invånare på en yta som är mindre än Jämtland.

20% av de utan symptom sprider fortfarande smittan
https://www.healthline.com/health-news/20-percent-of-people-with-covid-19-are-asymptomatic-but-can-spread-the-disease

Kolla resultatet när Schweiz införde lockdown i slutet av november (andra grafen)
https://www.srf.ch/news/schweiz/coronavirus-grafik-so-entwickeln-sich-die-corona-zahlen-in-der-schweiz

Sverige har kört sin egen strategi med att låta viruset härja fritt fram till nyligen och det har lett till många smittade och döda.

Var spelar det för roll om man inte tillåter sportevenemang samtidigt som köpcentrum är öppna, 900.000 använder kollektivtrafiken i Stockholm dagligen och att FHM fortfarande förnekar att Covid är luftburen. https://www.di.se/nyheter/forskare-corona-kan-vara-bade-luftburet-och-droppsmitta/
Man kan inte jämföra länders storlek rakt av.
Danmark är ju betydligt större än Sverige.
Sverige 450 295 km²
Danmark 2 209 017 km²
Ett lands storlek har ju i och för sig inte så stor betydelse utan det är urbaniseringsgraden (hur stor andel av befolkningen som bor i städer) som påverkar risken för smittspridning. Sverige och Danmark har samma urbaniseringsgrad.
Citera
2021-02-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
At have tre gange lavere dødstal, og dermed også et mange gange lavere antal borgere med langtidssymptomer i et meget mere tætbefolket land,er et godt resultat.
Danmark är inte alls "mycket mer tätbefolkat" än Sverige. Danmark äger mindre mark, det är allt.
Citera
2021-02-11, 11:20
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
20% av de utan symptom sprider fortfarande smittan
https://www.healthline.com/health-news/20-percent-of-people-with-covid-19-are-asymptomatic-but-can-spread-the-disease

Artikeln beskriver att 20% av de smittade med infektion är symptomfria, asymptomatiska. Hur många av dom som är asymptomatiska som smittar framgår inte när jag ögnar igenom artikeln.

För det är något jag undrar över, om dom asymptomatiska smittar i samma utsträckning.
Citera
2021-02-11, 11:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
96% (!) av de som har dött i C19 i Finland hade en underliggande sjukdom.

Top fyra av dessa sjukdomar var:

1. Odefinierad långvarig sjukdom: 26,9%
2. Hjärtsjukdom: 20,7%
3. Högt blodtryck: 12,4%
4. Diabetes: 11,7%

Vet ej vad man menar med punkt 1. Det var i alla fall inte cancer (4,1%), men tydligen någon annan, allvarlig och långvarig sjukdom.
Jag vet inte vart du vill komma, men

Min far levde i 20 år med hjärtsjukdom innan han dog (precorona). Han var en sportig, pigg och glad far och farfar/morfar.

Min mor har levt många år med högt blodtryck och jag hoppas hon får leva vidare med sitt höga blodtryck.

Varje extra sjukdom som läggs till ovanpå den ursprungliga sjukdomen är naturligtvis inte bra.
Citera
2021-02-11, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Danmark är inte alls "mycket mer tätbefolkat" än Sverige. Danmark äger mindre mark, det är allt.

Danmark och Sverige är ungefär lika tätbefolkade.

Danmark är väldigt mycket större än Sverige
Sverige 450 295 km²
Danmark 2 209 017 km²
Citera
2021-02-11, 11:26
Medlem
Blir faktiskt lite upprörd på FHM och deras totala taktlöshet kring vaccineringen. Såg att Region Stockholm nu ber folk som haft genomgången infektion vänta med dos nr 2. Mycket bra initiativ. Egentligen bör folk med antikroppar inte vaccineras alls i detta skede men bättre detta än det vansinne som nu pågår.
Citera
2021-02-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Min far levde i 20 år med hjärtsjukdom innan han dog (precorona). Han var en sportig, pigg och glad far och farfar/morfar.

Min mor har levt många år med högt blodtryck och jag hoppas hon får leva vidare med sitt höga blodtryck.

Varje extra sjukdom som läggs till ovanpå den ursprungliga sjukdomen är naturligtvis inte bra.

Mitt syfte var att informera vad finnarna hade kommit fram till när de försökte lista ut vilka som dog i Corona och vilka som överlevde.

Åldern är ju såklart fortfarande den faktor eller "underliggande sjukdomen" som de flesta döda har gemensamt. Åldern kombinerad med någon av sjukdomarna i listan ökade risken i olika grad.

Jag var mest förvånad över att lugnsjukdomar hade en så liten plats på listan. Och även cancer.

Det kommer att vara intressant att få veta hur olika länders statistik skiljer sig från varandra.
Citera
2021-02-11, 11:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Danmark och Sverige är ungefär lika tätbefolkade.

Danmark är väldigt mycket större än Sverige
Sverige 450 295 km²
Danmark 2 209 017 km²
Grönland är världens mest tätbefolkade område enligt aw logik. Hela Grönlands befolkning bor på mycket mindre än 0,1% av landytan. Snacka om urbaniseringsgrad. 100%
Citera
2021-02-11, 11:30
Medlem
Citat:

Är förmodligen folk som levt med hjärtfel en längre tid.
Citera
2021-02-11, 11:30
Medlem
Lägger ingen större värdering vid det, men trist att se att vi nu ligger sist bland grannländerna även när det kommer till vaccinationerna.
Citera
2021-02-11, 11:31
Medlem
severustheemperors avatar
Det kanske börjar bli dax att fråga sig varför inte en enda indevid dött på Åland!
Citera
2021-02-11, 11:32
Bannlyst
Vi börjar krypa ur våg 2.

Hur många dagar tror ni det dröjer innan det blixtsnabbt vänder spikrak upp mot en 3 våg.

Tack vare idioterna från England som tvunget skulle fira jul här och nu förgiftat Sverige med en ny mutation . Jag önskar dom och deras familjer cancer * 1000 och spetälska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in