2021-02-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Har du erfarenheter av leverantörer? Det finns bara två lägen, "just in time" eller försenat. Aldrig lika mycket före som efter så att medelvärdet blir exakt i rätt tid.

Jag har jobbet med leverantörer och leveranser. Man är dum om man inte förväntar sig en del trassel.

Men regeln är att man håller fast vid leveranslöftet till sin egen kund så länge det går. Annars riskera man att förlora kunden den går till den leverantör som lovar mest. Alla vet det därför lovas det runt men hålls tunt. Och alla gör så!

Så här är det. EU var sena på bollen. De började förhandla om vacciner månader efter att USA, Israel, England etc började förhandla.

EU fokuserade inte på att snabbt få vaccin. De förhandlade istället ungefär som en turk på en bazar. De försökte få så billigt pris som möjligt och att klämma åt läkemedelsbolagen med så hårda ansvarsklausuler som möjligt. Tydligen var de aggressiva också i förhandlingarna - nästan öppet fientliga enligt källor med insyn.

Så när de väl lade sina beställningar hade hundratals miljoner doser redan garanterats till USA, UK osv. Läkemedelsbolagen kunde helt enkelt inte snabbt leverera stora volymer till EU och vägrade därför att lova att leverera en viss mängd inom kort.

Istället fick politrukerna nöja sig med att läkemedelsbolagen skrev något luddigt i stil med att de skulle jobba hårt på att få fram vacciner så fort som möjligt.

Detta är den livlina politikerna behövde för att åtminstone offentligt kunna låtsas som att det är läkemedelsbolagen som inte uppfyller sina krav. Men i själva verket är det Europas politiker och byråkrater som gjort bort sig fullständigt - igen!

De borde hållt sig borta från seriösa angelägenheter som detta och istället fokuserat på vad de klarat bäst - att importera miljoner afrikaner över medelhavet. Vaccinförhandlingarna kunde de lejt ut till något fungerande land typ Israel.
Citera
2021-02-10, 12:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Den sista meningen är jag helt överens med dig

Sen får jag ödmjukt säga att jag inte hängt med den sista tiden i alla turer fram och tillbaka.
Är det som du säger så är det givetvis ännu en i mängden av skandaler. Människan har uppenbarligen psykiska problem då han inte kan erkänna uppenbara brister och fel som begåtts.
Är det någon som kan komma på något Tegnell har sagt eller gjort som stämmer?

Det kan ju skada självkänslan en del att behöva erkänna att allt man sagt och gjort har blivit fel, om det nu inte är så att någon kan komma på något som blivit rätt.

Jag är (eller var i alla fall från början) principiellt för den strategi Sverige har valt med förhållandevis lite restriktioner och med det huvudsakliga målet att skydda de äldre.

Det som gått fel är som jag ser det huvudsakligen
  1. att man inte kunde skydda de äldre med den utrustning och den kunskap som fanns,
  2. att vården fått ett väldigt jobbigt år och
  3. att det visat sig att covid-19 ger en del oönskade följdsjukdomar.
#1 borde Regeringen/FoHM informerat sig mera om innan man valde en strategi som smittar äldre. Det kunde inte vara så svårt att ta reda på vilken skyddsutrustning som fanns i lager och vilken kompetens som fanns inom äldrevården.

#2 Det var man medveten om tidigt och strategin har varit att inte överbelasta vården.

#3 Möjligen kunde man gissat att det kunde bli följdsjukdomar eftersom andra pandemier givit följdsjukdomar. Min kunskap om detta är klart begränsad, men jag har haft äldre släktingar som fått livslånga följdsjukdomar av Asiaten på 50-talet.
Citera
2021-02-10, 12:35
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressant!
Har du något som styrker att Sinovac verkar ge mera skydd än Astra Zenecas vaccin?

Kanske ändå är för lite data ute på det men från Brasilien, Turkiet och Indonesien rapporterar från
Efficacy: 50.38% to 91.25%, depending on the clinical trial

Men det verkar enligt studien i The Lancet ge bättre skydd hos äldre än Astras

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30987-7/fulltext

Inte i Klass med Sputnik, Pfizer osv men kan ändå vara en kandidat
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne har nyss uppdaterat. Ja, det sjunker kraftigt i Skåne. 209 nya fall idag. 594 förra onsdagen. Mycket bra!! Och lite oväntat med tanke på de nya virusvarianterna...

(källa Reg skåne och Platz)

Som jag skrev tidigare var andelen brittisk variant oförändrat sedan en vecka tidigare.
Ca 12%
Citera
Medlem
okok1s avatar
Borde inte effekten av Israels vaccination kicka in snart?
Citera
2021-02-10, 12:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne har nyss uppdaterat. Ja, det sjunker kraftigt i Skåne. 209 nya fall idag. 594 förra onsdagen. Mycket bra!! Och lite oväntat med tanke på de nya virusvarianterna...

(källa Reg skåne och Platz)

Om det fortsätter i denna takt (vilket vi alla hoppas).. hur tror du att påverkar vaccinationsviljan.. som redan är mycket låg?
Citera
2021-02-10, 12:39
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det har redan gett effekt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.08.21251325v1
Citera
2021-02-10, 12:40
Medlem
Citat:

Effekten märks redan:

https://www.nytimes.com/2021/02/05/world/middleeast/israel-virus-vaccination.html
Citera
2021-02-10, 12:40
Medlem
Citat:
Den har kickat in i Skåne. Smittan sjunker bland dom äldre. Men kanske avlidit efter första sprutan? 😬
Citera
2021-02-10, 12:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det någon som kan komma på något Tegnell har sagt eller gjort som stämmer?

Det kan ju skada självkänslan en del att behöva erkänna att allt man sagt och gjort har blivit fel, om det nu inte är så att någon kan komma på något som blivit rätt.

Jag är (eller var i alla fall från början) principiellt för den strategi Sverige har valt med förhållandevis lite restriktioner och med det huvudsakliga målet att skydda de äldre.

Det som gått fel är som jag ser det huvudsakligen
  1. att man inte kunde skydda de äldre med den utrustning och den kunskap som fanns,
  2. att vården fått ett väldigt jobbigt år och
  3. att det visat sig att covid-19 ger en del oönskade följdsjukdomar.
#1 borde Regeringen/FoHM informerat sig mera om innan man valde en strategi som smittar äldre. Det kunde inte vara så svårt att ta reda på vilken skyddsutrustning som fanns i lager och vilken kompetens som fanns inom äldrevården.

#2 Det var man medveten om tidigt och strategin har varit att inte överbelasta vården.

#3 Möjligen kunde man gissat att det kunde bli följdsjukdomar eftersom andra pandemier givit följdsjukdomar. Min kunskap om detta är klart begränsad, men jag har haft äldre släktingar som fått livslånga följdsjukdomar av Asiaten på 50-talet.
De långdragna följdsjukdomarna är ändå ett mindre problem, mycket obehagligt för de få som drabbas men utan betydelse för samhällsekonomin och samhället i stort. Vad vi bör oroa oss för är de betydligt mer smittsamma och dödliga mutationerna som dessutom verkar bli resistenta mot vaccinet. Hur kommer ytterligare vågor av uppblossande smittspridning påverka världen? Om även unga människor i produktionen börjar påverkas i högre grad, hur påverkar det samhällsfunktioner och ekonomi? Nyckelpersoner inom företagsvärlden och samhället dör, vad betyder det för Sverige och välden i stort?
Citera
2021-02-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja verka som att viruset gillar att mutera sig när det blir inlåst i lockdown.

Viruset torde mutera oavsett lockdown eller inte.
Citera
2021-02-10, 12:45
Medlem
Hexen666s avatar
En sak man bör hålla i huvudet är att social distansiering driver evolutionen till att skapa mer smittsamma varianter. Den här typen av virus är alltid bäst att låta ha sin gång eftersom det ändå inte går att stoppa. Fokuserat skydd på äldre borde ha varit strategin från början och låta resten av befolkningen få naturlig immunitet så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in