2021-02-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fast 4 dvs 18-65 års vaccination skall löpa parallellt med Fas 3. Dvs Astra Zenica vaccin till oss 18-65 år och riskgrupper och andra utsatta grupper fortsätter få Pzifer/Moderna. Deras tidsplan kommer givetvis spricka som läget är nu. Alla som vill kommer inte vara vaccinerade till Juni. De måste köpa in fler vaccinkanditater om det skall gå, Sputnik V/ Johnsson & Johnsson mfl

Varför köper vi inte Sputnik V? Det vaccinet har väl visat sig vara bättre än Astra Zenica? Är det EU som stoppar detta pga politik?
Citera
2021-02-10, 11:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Varför köper vi inte Sputnik V? Det vaccinet har väl visat sig vara bättre än Astra Zenica? Är det EU som stoppar detta pga politik?

Ja det undrar jag också? T.o.m Rickard Bergström var väl lite positiv till Sputnik? Den har ju 2 ingredienser (vet inte namnet) i sitt vaccin så blir man immun emot den ena så finns den andra. Smart tänkt av ryssarna.
Citera
2021-02-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag säger inte emot dig. Vad jag säger är att Tegnell återigen hade fel i sina analyser. Han var bergsäker på att leveranserna skulle komma. Han närapå hånade regioner som "hade mage" att ifrågasätta detta.

Vad han skulle ha gjort är att förbereda regionerna på att leveranserna kan komma att svikta i både tid och volym. Istället har han hånat folk som ifrågasatt huruvida leveranserna kommer att fortlöpa som planerat.

Tegnell är en livsfara. På riktigt.

Den sista meningen är jag helt överens med dig

Sen får jag ödmjukt säga att jag inte hängt med den sista tiden i alla turer fram och tillbaka.
Är det som du säger så är det givetvis ännu en i mängden av skandaler. Människan har uppenbarligen psykiska problem då han inte kan erkänna uppenbara brister och fel som begåtts.
Citera
2021-02-10, 11:42
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz

Säkerligen något sådant ja, t om Sinovac verkar ju ge mer skydd än Astra.
Citera
2021-02-10, 11:42
Medlem
Det pratas om miljoner doser men var är vaccinet?

https://covidstatistik.se/vaccinationer
Citera
2021-02-10, 11:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det undrar jag också? T.o.m Rickard Bergström var väl lite positiv till Sputnik? Den har ju 2 ingredienser (vet inte namnet) i sitt vaccin så blir man immun emot den ena så finns den andra. Smart tänkt av ryssarna.
De skickade in det till EMA för registrering för drygt en vecka sedan. EMA godkände detta igår. Det spelar nog ingen roll hur snabbt administrationen går, det ska också finnas en produktionsapparat för att kunna producera doser för EU (inom EU också brukar vara ett säkerhetskrav)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag kände inte till att jag har svarat på något av dina inlägg, bara på MittMalmoes inlägg.

Måste ha blivit hjärnfel här. Oavsett så tycker jag det är underligt att dra argument om som Malmoe gör. Extremt dåligt och fel, utöver att han verkar totalt hjärndöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag säger inte emot dig. Vad jag säger är att Tegnell återigen hade fel i sina analyser. Han var bergsäker på att leveranserna skulle komma. Han närapå hånade regioner som "hade mage" att ifrågasätta detta.

Vad han skulle ha gjort är att förbereda regionerna på att leveranserna kan komma att svikta i både tid och volym. Istället har han hånat folk som ifrågasatt huruvida leveranserna kommer att fortlöpa som planerat.

Tegnell är en livsfara. På riktigt.

Tegnell uppmuntrade ju också att man skulle ge alla vaccin som kom (dvs dos 1) för det var säkert att mer vaccin kommer senare för dos 2. Jag vet att det har stått i tidningarna att vissa regioner gick emot detta och sparade vaccin för dos 2. De vetenskapliga studierna kring vaccinets effektivitet är ju just baserad på att dos 2 tas efter 2 veckor, så vem vet vad effektiviteten är om dos 2 ges 1-2 månader senare?
Citera
2021-02-10, 11:48
Medlem
arbetets avatar
Yeah, right!

Vi var tvungna att fucka upp vaccinationerna med:

Beskedet: 65-plussare vaccinerade först i juni
Skåne går nu ut med att man inte kommer nå vaccinationsmålen.

I går kväll ska regionerna ha fått besked om att de planerade vaccindoserna från Moderna inte kommer att anlända i tid.

Först i början av juni räknar Skåne med att samtliga i åldersgruppen 65 plus ska vara färdigvaccinerade.

– Det är det tidsspannet vi har att räkna med de leveranser som vi har framför oss, säger Per Hagstam, vaccinsamordnare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-region-skane-om-smittspridningen/
Citera
2021-02-10, 11:59
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
OK.. jämfört med vad jag har på mitt bankkonto är det hiskeligt mycket mer pengar.

Vad jämför du kostnaden emot? Lyft blicken lite...

Det är inte mycket pengar om du ex jämför kostnaden mot vad det har kostat att bygga Karolinska Sjukhuset.. en nota på nätta 57 Miljarder kronor .

http://www.vadkostarnks.nu

Kommuner och landsting har ansökt om 11,2 miljarder vad jag vet.
Det kommer bli dyrt hur som helst men...

Lite perspektiv igen:

Hälsovård, sjukvård och social omsorg 101,3 miljarder
Internationellt bistånd 46,7 miljarder
Migration 10,5 miljarder
Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering 9,1 miljarder

Om vi nu har en kris i vårat land som tar stora resurser så vet i alla fall jag var jag skulle skära ner.
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
Citera
2021-02-10, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
OK.. jämfört med vad jag har på mitt bankkonto är det hiskeligt mycket mer pengar.

Vad jämför du kostnaden emot? Lyft blicken lite...

Det är inte mycket pengar om du ex jämför kostnaden mot vad det har kostat att bygga Karolinska Sjukhuset.. en nota på nätta 57 Miljarder kronor .

http://www.vadkostarnks.nu
Om man räknar ut hur många vårddygn á 8 000:- kronor man får för 20 miljarder kronor kommer man fram till 2,5 miljoner vårddygn.

Om jag förstått det jag läser från Socialstyrelsen här så användes cirka 5,2 miljoner vårddygn i Sverige 2017.

Det går ju alltid att hitta något som är dyrare och värre eller billigare och lindrigare att jämföra med, men det ger ju inte så mycket att göra sådana jämförelser.
Att jämföra covidvård mot ordinarie normal vård tycker i alla fall jag är rimligt.
Citera
2021-02-10, 12:01
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Yeah, right!

Vi var tvungna att fucka upp vaccinationerna med:

Beskedet: 65-plussare vaccinerade först i juni
Skåne går nu ut med att man inte kommer nå vaccinationsmålen.

I går kväll ska regionerna ha fått besked om att de planerade vaccindoserna från Moderna inte kommer att anlända i tid.

Först i början av juni räknar Skåne med att samtliga i åldersgruppen 65 plus ska vara färdigvaccinerade.

– Det är det tidsspannet vi har att räkna med de leveranser som vi har framför oss, säger Per Hagstam, vaccinsamordnare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-region-skane-om-smittspridningen/

Man skylla på nedgång i leveranserna från morderna, men helt ärligt nedgången i leveranserna från morderna var planerade dvs skall inte vara någon överaskning för regionen.
Dessutom var planen att alla skulle åtminstone ha erbjudigts vaccin innan sommaren och nu kanske man kan nå 65+ i Juli istf hela sveriges befolkning innan sommaren vi har ju missat målet helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in