2020-02-29, 11:54
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD 29/2 11.54:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4. Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5. Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda mån den 24 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig då hon har hög feber. Insjuknade 27 feb, testades positivt 28 feb.

Fall 13- Person i Västra Götaland enligt Aftonbladet.

Avfärdade fall:
- 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i februari har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Citera
2020-02-29, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Givetvis är det en mediagrej.

Jag vill inte låta som en idiot,men influensa från asiatiska länder drabbar oss varje år. och äldre personer rekommenderas att vaccinera sig.

Det är inget nytt s.a.s.

Jag är inte själv förälder. Men försök lugna era oroliga barn,med tanken att detta virus bara drabbas ett fåtal.

Och det är med det mesta. Äldre och svaga dör av minsta infektioner. Det är livets gång.

Jag må låta inte så trevlig just nu. Men så är fallet.

https://www.youtube.com/watch?v=4oaOl9wA5Ws&feature=youtu.be

Som sagt, lyssna på intervjun med den här Kinesiska läkaren som jobbat i fronten och se om han håller med dig. Ca 6 minuter in, fram till klippet är slut.
Citera
2020-02-29, 11:55
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Tack! Har hört av mig till moderator och bett hen pinna inlägget. Hoppas det görs.

Obs- en liten korrigering av mig. Det är inte bekräftat att Fall nr 5- kvinnan som åkte tåg till Gbg bott på hotell i Sthlm, det var min egen tolkning. Troligen har hon bott hos den insjuknande vänninan, fall nr 12 som inte är bekräftad än.

Listan ser alltså ut så här nu:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4. Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5. Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda mån den 24 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig då hon har hög feber. Insjuknade 27 feb, testades positivt 28 feb.

Avfärdade fall:
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien har testats negativa.

Tack för detaljerad information!

Angående fall nr 5, är det känt vilket hotell i Stockholm som göteborgskvinnan övernattade på? Är även intresserad av hur kvinnan färdades mellan Arlanda och hotellet/Stockholm C. Flygbuss, Arlanda Express, eller taxi?
Citera
2020-02-29, 11:56
Medlem
g0dspirits avatar
Pratade nyss med en barndomskompis som arbetar som läkare på ett av Sveriges största sjukhus där det framgår att myndigheterna uppmanar vårdanställda att ljuga om viruset effekter vilket har gjorts hittills.

Detta fick jag precis veta: Viruset är mycket allvarligt och farligt för alla åldrar. ”Viruset sätter sig i luftsäckarna som i sin tur kroppen reagerar med att fylla med vätska, vilket resulterar i att patienten sakta kvävs till döds” inga mediciner eller hjälpmedel går att tillsätta. Beroende på patientens egna syreupptagning handlar om huruvida patienten överlever eller inte.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Vore märkligt om vi inte får minst 10 till fall nästa vecka. Bara den coronasjuke som åkte tåg Stockholm-Göteborg, borde ha smittat 10 stycken.

Och nu smittspårar vi och då bör vi får fler fall. + Att de sannolikt kommer att testa fler utanför riskgrupperna som har svår lunginflammation
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
fast kina ljuger ju, 100 procent på att det är bio vapen som gick snett. skulle säkert användas på muslimerna som dom haft stora problem med senaste tiden, samma muslimer man nu har i koncentrationsläger

Ljuger eller inte.. Vi har nu viruset här i Sverige medan politiker och myndigheter bara lallar runt och låtsas som att det regnar.
Citera
2020-02-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad gör ni själva för att förhindra att bli smittade?

Vissa skiter säkert i det då de anser att detta inte är värre än säsongsinfluensan vilket de flesta här säkert struntat i att vaccinera sig mot då de uppenbarligen tycker det är ok att smittas och bli smittspridare.

Nå, skyddar ni er på något sätt eller kör bara på?

Jag har det närmaste isolerat mig i min byggnad med 2-3 veckors proviant. Jag behöver inte röra mig utanför hemmet på minst 2-3 veckor iallafall och det känns hyfsat tryggt för att hinna se utvecklingen.

Hur gör du själv?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det återstår att se om smittspårning är tillräckligt effektivt. Men skickar man hem patienter som är smittade (som kvinnan i sthlmsområdet) så undrar man lite hur man tänker. Räcker med att den sjuke tar taxi hem så är smittan vidare. Egen karantän i hemmet känns väl knappast 100%:ig. Bor man ensam måste man troligtvis gå ut och handla nån gång, har man familj så kan familjen smittas.

Ja det går undan nu, dubbleringen av antal fall är nu nere på 3 dagar utanför Kina. För en vecka sedan var den 6 dagar. Det kan innebära 20 tusen fall utanför Kina om en vecka.
Du har rätt, men det går faktiskt att få matkassar levererade utanför dörren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och poängen jag nämnde var provtagningsindikationen. Genomresa innefattas inte idag.

Absolut. Så om mitt inlägg handlat om huruvida 1177 följer FHM’s riktlinjer så hade du haft slamdunk men då mitt inlägg handlade om stor risk för att vi i Sverige har en underdiagnosticering (underförstått: pga för snäva riktlinjer) så förstår jag inte varför du fortsätter säga emot med hänvisning till riktlinjerna. Jag tolkar det som att du tror stenhårt på att FHM och Tegnér fattar beslut utifrån en önskan att identifiera samtliga fall helt utan hänsyn till kostnader eller resurspåverkan på sjukvården.
Citera
2020-02-29, 11:58
Medlem
eastermans avatar
Gör något för ditt land istället för att sitta och gnälla.

Avsätt Tegnell!!

(FB) Rädda Anders Tegnell Från Att Emigrera, Få Honom Att Avgå!!
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad gör ni själva för att förhindra att bli smittade?

Vissa skiter säkert i det då de anser att detta inte är värre än säsongsinfluensan vilket de flesta här säkert struntat i att vaccinera sig mot då de uppenbarligen tycker det är ok att smittas och bli smittspridare.

Nå, skyddar ni er på något sätt eller kör bara på?

-Preppat mat etc.

-Fixat handsprit
-Kommer undvika folksamlingar och kollektivtrafik bland annat.
Har även ett arbete där jag slipper träffa andra ofta så det kommer inte bli jättestor skillnad i mitt och min tjejs liv.

Sen får vi se hur detta utvecklar sig.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Pratade nyss med en barndomskompis som arbetar som läkare på ett av Sveriges största sjukhus där det framgår att myndigheterna uppmanar vårdanställda att ljuga om viruset effekter vilket har gjorts hittills.

Detta fick jag precis veta: Viruset är mycket allvarligt och farligt för alla åldrar. ”Viruset sätter sig i luftsäckarna som i sin tur kroppen reagerar med att fylla med vätska, vilket resulterar i att patienten sakta kvävs till döds” inga mediciner eller hjälpmedel går att tillsätta. Beroende på patientens egna syreupptagning handlar om huruvida patienten överlever eller inte.

0-9 år : 0% dödsfall.

Friska, icke-rökande ungdomar till medelålders: 0,1% dödlighet. Fler i denna ålderskategori kommer att dö i biltrafiken i år än av coronaviruset.

Men idioter ska hetsa och sprida skräck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in