2021-01-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag fetat tror du bara för att du är dansk.

Jag är gift med en dansk och jag vet hur ni funkar så jag är inte ett dugg förvånad att ni bryter ett kontrakt på vaccinationsutrustning som dessutom bara skulle passera Danmark.

Däremot är danskar trevliga att umgås med.

Tror du seriøst at leverancer til Norrbotten og Stockholm bare skulle passere Danmark?
Det danske firma har sikkert haft de kanyler liggende i noget tid i forventning om at en stor budkrig vil bryde ud.
Citera
2021-01-21, 21:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Nu visar du tydligt att du inte förstått ett ord av det jag skrev.

Lägre dödstal kan bero på att vårdgivarna blivit bättre på att skydda vårdtagarna.

Självfallet är det så.

Tror dock inte att vårdgivarna ger dramatiskt mycket bättre vård nu än i oktober förra året, så antalet döda ger en fullt användbar fingervisning om smittspridningen.
Citera
2021-01-21, 21:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
De er ikke lavet i Danmark, men de befandt sig på dansk jord, før Sverige henvendte sig. Vi kan ikke acceptere at blive et lille firmas gidsler og lade dem diktere prisen, eller risikere at de sælger til udlandet.
Der er tydeligvis andre lande, der ikke har forstået hvad der vil ske, som har ladet et dansk firma købe deres lagre for svenske penge. Surt for deres befolkning.
Vad yrar du om?

Det går inte att förklara bort att Danmark beslagtagit utrustning som köpts av svenska regioner.
Citera
2021-01-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
De er ikke lavet i Danmark, men de befandt sig på dansk jord, før Sverige henvendte sig. Vi kan ikke acceptere at blive et lille firmas gidsler og lade dem diktere prisen, eller risikere at de sælger til udlandet.
Der er tydeligvis andre lande, der ikke har forstået hvad der vil ske, som har ladet et dansk firma købe deres lagre for svenske penge. Surt for deres befolkning.

Du har inte tänkt på att det kanske är så att leveransen kommer från Kina? Men Kinesiska myndigheter vill eventuellt jävlas med svenskarna, eftersom det råder någon sorts tyst krig mellan våra länger pga att vi har haft mage att kritisera dem - ej heller låtit den kinesiska ambassadören diktera vad vi skriver om Kina i våra tidningar.

Därför har vi kanske "fått hjälp" av ett danskt företag för att köpa en via dem. Precis som Sverige hjälpte Norge att köpa in vaccin via oss.

Men nu jävlas danskar med oss också..

Vi måste kanske vända oss till Norge för att be om en gentjänst?

P.S. Finnarna skulle skämmas ögonen av sig om de gjorde som danskarna.
Citera
2021-01-21, 21:53
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu får vi se hur fort tillverkarna kan ändra sina vacciner till att funka mot denna. Blir som influensan. Nya vaccin varje år typ.

Kineserna hade rätt. Alla skulle kört elimineringsstrategin direkt för att undvika mutationer medan vi väntade på vaccin

Läste någonstans att Pfizer kan skruva till sitt vaccin att passa nya varianter på sex veckor.
Låter lite hoppingivande.
Citera
2021-01-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Självfallet är det så.

Tror dock inte att vårdgivarna ger dramatiskt mycket bättre vård nu än i oktober förra året, så antalet döda ger en fullt användbar fingervisning om smittspridningen.

När det gäller smittspridningen försökte jag häromdagen finna hur många positiva test det blir?
Men jag hittade inget från Sverige - alltså positiva testsvar i förhållande till antal test.

Någon som har koll på testsvaren?
Citera
2021-01-21, 21:54
Medlem
Citat:
Vad yrar du om?

Det går inte att förklara bort att Danmark beslagtagit utrustning som köpts av svenska regioner.

Du fattar inte: det som finns på dansk mark ägs tydligen av danskarna.. ;-)

Bra att veta.

Vilka danska prylar har vi här i Sverige på väg till Danmark. Det är bara att dela dem bland svenskarna..
Citera
2021-01-21, 21:55
Medlem
Citat:
Nu får vi se hur fort tillverkarna kan ändra sina vacciner till att funka mot denna. Blir som influensan. Nya vaccin varje år typ.

Kineserna hade rätt. Alla skulle kört elimineringsstrategin direkt för att undvika mutationer medan vi väntade på vaccin

Det som kan tänkas lite jobbigt är att selektion verkar ha skett redan nu. Selektionen specifikt för "vaccin escape" har vi inte ens sett ännu, då vaccinationer knappt börjat.
Citera
2021-01-21, 21:56
Medlem
Citat:
Vad yrar du om?

Det er da let. Det danske firma har enten ikke kendt loven, eller prøvet at bryde den.
Citera
2021-01-21, 21:56
Medlem
Om det inte är ett missförstånd så går det inte att försvara Danmarks agerande. Är det bara svenska leveranser som är i farozonen? Bör norrmän och finnar se upp också med sina beställningar? Hoppas internationella medier snappar upp Danmarks beteende. Vidrigt.
Citera
2021-01-21, 21:58
Medlem
Citat:

Det har du rätt i. Kineserna eliminerade ju effektivt även läkaren som försökte slå larm om Wuhan-varianten. Mycket effektivt.

Sen eliminerade de alla som någonsin har ätit fladdermöss.. eller kan tänka sig att göra det i framtiden..

Nej, förresten. DET gjorde de inte..
Citera
2021-01-21, 21:58
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När det gäller smittspridningen försökte jag häromdagen finna hur många positiva test det blir?
Men jag hittade inget från Sverige - alltså positiva testsvar i förhållande till antal test.

Någon som har koll på testsvaren?

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/

Verkar bara finnas data fram till vecka 51 förra året.

Låg då på 19,9% positiva av antal test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in