2021-01-12, 01:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Wow, Irland:
Nästan 50% av alla nya fall är av den nya varianten B1.1.7.
Smittspridningen har vuxit 10 gånger under de senaste 14 dagarna.

https://news.yahoo.com/amphtml/incidence-faster-spreading-covid-19-110558311.html?__twitter_impression=true

Nya varianten tar över snabbt på Irland. Undrar om den kommer göra det här också?
Citera
2021-01-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så pass många kommer vara immuna till sommaren, både genom vaccination och infektion. Självklart kommer det finnas fall, och även dödsfall om 2-3 år. Men det kommer inte längre vara en pandemi. Troligen kommer det även finnas dödsfall om 200-300 år. Är en så utspridd sjukdom att det är svårt att helt bli av med den. Men faktum kvarstår, om ett halvår kommer åtminstone västvärlden ha det absolut värsta bakom sig.

Västvärlden kommer har stor spridning fram till sommaren 2022
Citera
2021-01-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Korsspridningen av viruset mellan kontinenter och länder är rena grogrunden för att få fram muterade virus. Vi hinner inte sätta en stam i "karantän" och bekämpa den innan nästa variant sprider sig.

därför alla länder måste stänga sina gränser helt samt sätta i karantän alla medborgare som ändå anländer
Citera
2021-01-12, 01:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Vaccineringstakten i Sverige känns extremt långsam om man jämför med EU/Usa etc.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Vi i Sverige är konstant i alla bottenstrider, smärtsamt dåligt av alla inblandade myndigheter.
(Vi borde införa Tjänstemannaansvar igen, den enda lösningen jag känner till för att lösa all inkompetens för framtiden så det aldrig mer upprepas igen)

Finns det en fungerande handlingsplan man kan lita på med vaccineringen ?
Ser att Socialstyrelsen skriver att Fas 2 påbörjas i Februari,
men när tror Ni vi "på riktigt" är klara med även fas 4 ?

Just nu blir ju fler smittade än vaccinerade. Hur snabbt vaccineringarna kommer gå för majoriteten av Svenskar beror på om de övriga vaccinerna blir godkända i tid.

Jag tror att när riskgrupper är vaccinerade så låter man smittspridningen ta fart igen. Dvs större chans vi som inte är 70+ blir smittade än vaccinerade
Citera
2021-01-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I slutet av oktober låg Tyskland jämsides med Norge. Idag passerade Tyskland 500 döda/M. Norge ser fortfarande oberörda ut.

Hur kan det gå så olika, när Tyskland genomgående har haft hårdare restriktioner?
Jag tror det har att göra med hur hårda karantänsregler man har, snarare än allmänna restriktioner. De förstnämnda är synnerligen träffsäkra, medan allmänna restriktioner är att skjuta vilt åt alla håll.

Tyskland har väl tex inte haft karantän för alla inresande samt krav på testning vid inresa? Jag tror man till och med gör flera test i Norge vid inresa och regelbundna tester i vissa yrken.
Citera
2021-01-12, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nya varianten tar över snabbt på Irland. Undrar om den kommer göra det här också?
Enligt den danska FHM B117 blir den dominerande varianten i Feb.
Tur att nån FHM ger ut rätt information.
Citera
2021-01-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Vaccineringstakten i Sverige känns extremt långsam om man jämför med EU/Usa etc.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Vi i Sverige är konstant i alla bottenstrider, smärtsamt dåligt av alla inblandade myndigheter.
(Vi borde införa Tjänstemannaansvar igen, den enda lösningen jag känner till för att lösa all inkompetens för framtiden så det aldrig mer upprepas igen)

Finns det en fungerande handlingsplan man kan lita på med vaccineringen ?
Ser att Socialstyrelsen skriver att Fas 2 påbörjas i Februari,
men när tror Ni vi "på riktigt" är klara med även fas 4 ?

Ja tack, till ansvar.
Citera
2021-01-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Då vården redan nu ställer in canceroperationer pga belastning på vården. Om man får en mer potent variant som sprider sig fortare så är det väldigt allvarligt.
Ja precis. Jag skrev precis det i ett tidigare inlägg.
Citera
2021-01-12, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Figur 4 i rapporten var riktigt intressant. Den visar nämligen att I principhela Storbritanniens smittökning sedan slutet av november går att härleda till den nya mutationen. Smittspridningen av den gamla varianten har varit rätt konstant. Visserligen så hinner den nya mutationen först till en del personer, men man kan ändå dra slutsatsen att den driver smittökning en I slutet av november och under december.
Jag har sett uppgifter på att den brittiska mutationen började spridas redan i september vilket skulle kunna föklara situationen två månader senare; Man kan tänka sig att mutationen tar två månader på sig att etableras.

(Och nej jag har ingen källa eftersom jag glömt var jag läste det.)
Citera
2021-01-12, 05:06
Avslutad
Otroligt med inga nya utbrott i kina under snart ett år. Väldigt skumt.
Citera
2021-01-12, 05:25
Medlem
Intressant radioprogram/poddavsnitt om varför Norge lyckats så mycket bättre än Sverige med att skydda sina äldre.

Citat:
I Norge är det relativa dödstalet i covid-19 cirka tio gånger lägre än i Sverige. Men norska äldreboenden har också drabbats av pandemin.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1638529
Citera
2021-01-12, 05:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har sett uppgifter på att den brittiska mutationen började spridas redan i september vilket skulle kunna föklara situationen två månader senare; Man kan tänka sig att mutationen tar två månader på sig att etableras.

(Och nej jag har ingen källa eftersom jag glömt var jag läste det.)
Det är väl numera allmänt känt att den engelska mutationen (VUI 202012/01) började spridas i september, så någon källa behövs inte tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in