2020-11-13, 21:36
Medlem
Hur många dagar ska man gå med feber, 38 grader+, innan det är dags att söka vård?
Citera
2020-11-13, 21:38
Medlem
De rika länderna köpte hälften av vaccin utbudet.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/11/12/rich-countries-grab-half-of-projected-covid-19-vaccine-supply
Citera
2020-11-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur många dagar ska man gå med feber, 38 grader+, innan det är dags att söka vård?

En vecka? Influensa har jag legat i 39-40 grader i en vecka utan att söka vård. Behövs andra indikationer för att söka vård, se 1177.
Citera
2020-11-13, 21:39
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Intressant inslag i kvällens Aktuellt om COVID/aerosolsmitta där en svensk expert uttalar sig:

"Mycket talar för att mer än 50% av smittfallen utgörs av aerosolsmitta."
Precis som jag hävdat sen mars.
Citera
2020-11-13, 21:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Det er vel kun de ekstra restriktioner der blev indført i nordjylland der bliver lettet,ikke for hele landet.
https://migogaalborg.dk/maa-krydse-kommunegraenser-igen/

Tack för länken! Tyvärr är artikeln låst. Jag kan bara läsa inledningen.
Fra på mandag må indbyggerne i syv kommuner i Region Nordjylland igen krydse deres indbyrdes kommunegrænser, også i busser og tog. Samtidig kommer de nordjyske børn fra 5. til 8. klasse tilbage i skole.
...
Sundhedsminister Magnus Heunicke begrundede på et pressemøde fredag aften de lempede restriktioner med »en positiv udvikling i resultaterne fra laboratorierne«. Han understregede, at hvis den fortsætter, kan der blive mulighed for at åbne endnu mere op i Nordjylland.
Står det någontin av avgörande intresse längre ner i artikeln? I så fall får du gärna citera några intressanta delar.

Redigerat:
Jag har nu hittat ditt inlägg med länk till en annan artikel, som inte är låst. Så nu har jag kunnat läsa om restriktionerna på Nordjylland.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-11-13 kl. 21:55. Anledning: Ett tillägg
Citera
2020-11-13, 21:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Intressant inslag i kvällens Aktuellt om COVID/aerosolsmitta där en svensk expert uttalar sig:

"Mycket talar för att mer än 50% av smittfallen utgörs av aerosolsmitta."
Ja, mycket intressant och som många av oss här misstänkt länge.

”Urban Kumlin, läkare och virolog, menar att risken för aerosol har underskattats under pandemin medverkar i Aktuellt;

- det är nästan omöjligt att ha klart för sig vilken fördelning smittspridningen har. Det kommer ta lång tid innan man har detta klart för sig.

- Man bör ta detta på allvar, om man blir smittad via en aerosol så är det stor risk att viruset startar i lungorna, medan om man blir smittad på annat sätt så börjar infektionen i de övre luftvägarna och så hinner man utveckla ett immunförsvar innan viruset tar sig ner i lungorna, säger Kumlin.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-13 kl. 21:50.
Citera
2020-11-13, 21:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är ingen fabulering, virusresterna var inte smittsamma. Dessutom är läkaren bakom studien han som i våras gick ut i media och kallade myndigheterna kriminella (naturligtvis utan att anmäla dem). Det gör att man inte kan förlita sig på honom som en neutral forskare, utan snarare en som drivs av myndighetshat och griper efter varje halmstrå att bevisa att FHM har fel. Därför blundar han för mer rimliga tolkningar av sina resultat. Han tycker sig höra zebror, inte hästar.

Erik Salaneck anklagar myndigheterna för att vara kriminella:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/erik-salaneck-om-utspelet-om-corona-i-expressen-det-ar-ratt-att-bli-ar

Jag tycker det kan betraktas som en intressekonflikt för infektionsläkaren ifråga, och som sagt gör det mig tveksam till om han verkligen tolkat resultaten på ett optimalt neutralt, vetenskapligt sätt. Han verkar bara för ivrig att sätta dit myndigheterna med sin forskning.

Den synpunkten kan man givetvis ha.

Jag tycker också myndighetens handlade är kriminellt och oetiskt.

Men att virusresterna inte var smittsamma kan ju lika gärna förklaras av att de legat där ett tag, på plåt kan viruset leva upp till 72h, sen i ett ventilationssystem är det ju ett konstant flöde vilket borde torka ut viruset mycket snabbare.
Citera
2020-11-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, mycket intressant och som många av oss här misstänkt länge.

”Urban Kumlin, läkare och virolog, menar att risken för aerosol har underskattats under pandemin medverkar i Aktuellt;

- det är nästan omöjligt att ha klart för sig vilken fördelning smittspridningen har. Det kommer ta lång tid innan man har detta klart för sig.

- Man bör ta detta på allvar, om man blir smittad via en aerosol så är det stor risk att viruset startar i lungorna, medan om man blir smittad på annat sätt så börjar infektionen i de övre luftvägarna och så hinner man utveckla ett immunförsvar innan viruset tar sig ner i lungorna, säger Kumlin.”

svt.se

Låter märkligt att man blir mildare sjuk (övre luftvägarna) om någon står en halvmeter från dig och hostar på dig i en kvart än att man andas in några virus efter att man skulle varit i ett rum där någon annan smittad varit en kvart innan (nedre luftvägarna).

Var finns beläggen och de publikationerna?
Citera
2020-11-13, 21:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Man söker inte vård för att man har 38 graders "feber". Du skall däremot omgående testa dig.
Citera
2020-11-13, 22:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Generellt, är länder med större befolkning lite mer drabbade per capita. Det finns en del undantag men gör man ett överslag finns korrelationen.

Jo precis det ökar ju i kvadrat.
Sedan befolkningstäthet också som tex New York kan nog också få det tufft igen.
Citera
2020-11-13, 22:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Själva studien verkar finnas här:

Long-distance airborne dispersal of SARS-CoV-2 in COVID-19 wards

(Karolina Nissen, Janina Krambrich, Dario Akaberi, Tove Hoffman, Jiaxin Ling, Åke Lundkvist, Lennart Svensson & Erik Salaneck)

Scientific Reports volume 10

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2

Tog mig för att läsa inledningen till artikeln och hittade följande:
Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this,

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2

Nu tycker ju jag att det finns en helt rimlig alternativ förklaring som jag utrett i ett tidigare inlägg, nämligen att droppsmitta som hamnar på golv, sängkläder, kläder, hud etc. kan brytas ner till virusfragment som sen sprids som/med damm. Artikeln visar i så fall bara att damm är luftburet och fastnar i ventilationsanläggningar, vilket är en icke-nyhet. Jag anser detta vara en helt rimlig förklaring och att författarna stirrat sig blinda på fel saker. De skulle ha behövt en ingenjör som medförfattare, nu verkar det bara vara ensidigt tänkande medicinare.
Citera
2020-11-13, 22:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Låter märkligt att man blir mildare sjuk (övre luftvägarna) om någon står en halvmeter från dig och hostar på dig i en kvart än att man andas in några virus efter att man skulle varit i ett rum där någon annan smittad varit en kvart innan (nedre luftvägarna).

Var finns beläggen och de publikationerna?
Om man blir smittad på annat sätt än aerosoler säger han, dvs genom att man tar på saker t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in