2020-11-01, 07:50
Avstängd
Merwinnas avatar
LINUS LINDGREN05:25
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=424947
Inga fall av lokalt överförd coronasmitta registrerades i Australien under lördagsdygnet, skriver landets hälsominister Greg Hunt på Twitter.

Det är första gången sedan i början av juni som det händer. "Tack till alla våra fantastiska vårdarbetare och framför allt till det australiska folket", skriver Hunt.

Däremot har det rapporterats om ett nytt fall av samhällssmitta i delstaten New South Wales, men det ingår i söndagsdygnets statistik, rapporterar ABC News. (TT)

Det går bra i Australien! Å andra sidan är det förstås vår där nu... Kan ha med saken att göra.
Citera
2020-11-01, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har tittat på antal dödsfall globalt och jämfört med i våras.

Enligt worldometers ligger vi nu på 6400 dödsfall per dag (7-dagars genomsnitt) i rapporterade dödsfall. Detta genomsnitt ökar kontinuerligt sedan drygt två veckor tillbaka och vi närmar oss toppen i april som låg på lite drygt 7000 per dag.

Men jag antar att idag fångar vi betydligt större andel jämfört med i våras, eftersom vi testar mycket mer idag. I våras var troligen mörkertalet av dödsfall i/med Covid betydligt större, eller hur? Dvs vi torde nu, globalt sett, fortfarande ligga långt ifrån hur illa det var i våras.

https://www.worldometers.info/coronavirus/worldwide-graphs/

Det känns ju lite så, med tanke på att vi (åtminstone i Sverige) testar så mycket mer, så blir det ju fler "aktiva" fall som slutar på två sätt, överlevande eller döda. Rent logiskt bör ju det synas på dödsstatistiken.

Samma sak gäller väl det där med att allt yngre blir sjuka, dels har många äldre hållt sig inne under en lång period, medan yngre börjat tröttna på att hålla sig efter restriktionerna.

Nu är jag varken alarmist eller förnekare, men jag har svårt att tro att våg 2 är mer "aggressiv" mot yngre, då hade vi märkt det genom skolor m.m.
Citera
2020-11-01, 07:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tusen tack för en vetenskaplig krönika över något jag undrat över och själv inte funnit svar på!

Men det var något mer i din länk.
En fråga som många av oss ställde sig efter presskonferensen i torsdags. Vad menades med att fler unga vårdade nu en i våras. Något svar fick vi inte då. Men nu kom det igen.
Samtidigt ska man var medveten om att patienter som vårdas idag tenderar att vara yngre, ha färre underliggande och komplicerande sjukdomar samt vara mindre sköra i sitt allmäntillstånd.
Jag finner detta djupt oroande. Är det någon som vet något mer? Man släpper ju säkert lättare in folk nu i sjukhusen en i våras, då det var svårt att få vård. Men då det inte har nämnts i samma svep börjar jag lut mot att det faktiskt är så. Yngre, friskare blir mer allvarligt sjukare nu en i våras?

Ja, hur unga är de egentligen..? Finns det någon statistik på det? Man har ju Spanskan i färskt minne, som tog våra unga i andra och tredje vågen...
Citera
2020-11-01, 07:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tusen tack för en vetenskaplig krönika över något jag undrat över och själv inte funnit svar på!

Men det var något mer i din länk.
En fråga som många av oss ställde sig efter presskonferensen i torsdags. Vad menades med att fler unga vårdade nu en i våras. Något svar fick vi inte då. Men nu kom det igen.
Samtidigt ska man var medveten om att patienter som vårdas idag tenderar att vara yngre, ha färre underliggande och komplicerande sjukdomar samt vara mindre sköra i sitt allmäntillstånd.
Jag finner detta djupt oroande. Är det någon som vet något mer? Man släpper ju säkert lättare in folk nu i sjukhusen en i våras, då det var svårt att få vård. Men då det inte har nämnts i samma svep börjar jag lut mot att det faktiskt är så. Yngre, friskare blir mer allvarligt sjukare nu en i våras?

Tack!🙋🏼‍♀️

Ja, jag har också funderat över det du nämner? Kan det bero på mängden smittade och att sjukvården nu behandlar människor tidigare? I våras fick ju inte ens de yngre med kraftigt försvårad andning sjukhusvård utan blev tillsagda att stanna hemma? Nu har vi fler yngre som smittas än vad som verkar vara fallet i våras? Ju fler smittade desto större andel kommer att behöva sjukhusvård. Jag vet inte?
Citera
2020-11-01, 07:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Det känns ju lite så, med tanke på att vi (åtminstone i Sverige) testar så mycket mer, så blir det ju fler "aktiva" fall som slutar på två sätt, överlevande eller döda. Rent logiskt bör ju det synas på dödsstatistiken.

Samma sak gäller väl det där med att allt yngre blir sjuka, dels har många äldre hållt sig inne under en lång period, medan yngre börjat tröttna på att hålla sig efter restriktionerna.

Nu är jag varken alarmist eller förnekare, men jag har svårt att tro att våg 2 är mer "aggressiv" mot yngre, då hade vi märkt det genom skolor m.m
.

Andravågen har ju bara precis börjat.
Citera
2020-11-01, 07:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Korrekt i mycket , speciellt vari punkten ligger gällande vågskål. Men den punkten bör väl förflyttas mera åt massan när dödligheten bevisligen minskar? Min ståndpunkt må låta krass eller cynisk men jag vet med säkerhet vad ekonomisk ruin innebär då jag upplevt ett gäng krascher. De kraschade dock inte pga ett virus, nu känns det som om regeringar regerar utifrån filmen Contagion. Men för bövelen, aå är inte fallet på långa långa vägar.

Absolut, den punkten förflyttas beroende på hur viruset utvecklar sig. Skulle tro att vi måste hålla fast vid dessa typer av on-off restriktioner december ut men att det lättar efter Nyår, inte minst ur den psykologiska aspekten, att vi går in i ett nytt år då och behövs optimism och ny energi. Tror det skulle kunna vara en rätt balanserad punkt i kalendern såvida inte vården blir totalt överbelastad. December kan bli tufft men i januari har vi det värsta bakom oss.
Citera
2020-11-01, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Andravågen har ju bara precis börjat.
Ja, det har du rätt i, men jag tänker även på andra länder.

Men det jag menar är att om det varit som Spanska sjukan t.ex, så hade vi nog redan nu sett en enorm dödlighet eller massinjuknad av yngre världen över, nu är jag medveten om att yngre har ökat, men inte i en sådan grad att det inte skulle kunna bero på att yngre är de som är ute och exponeras och träffar folk.

Låt säga att alla restriktioner släppts och alla rekommendationer likaså, att gamla och unga hade fått leva precis som vanligt, då är jag övertygad om att läget hade sett ut mer som i våras.

Sen angående i våras så tror jag att anledningen till att så många äldre blev sjuka och dog är för att skiten kom in på äldreboenden och vårdhem, med tanke på hur många som faktiskt höll sig hemma.

Vad menas som unga förövrigt? 40 och nedåt? 50?
Citera
2020-11-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Storbritannien väljer att stänga ned väldigt mycket nu. Jag förstår varför och jag tycker det är rätt nivå på nedstängningen, men en sak gör mig ändå väldigt fundersam. Man stänger inte ned skolan.

Skolan som är så stor arena. Man brukar ju säga att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Genom att hålla skolorna öppna som vanligt länkar man ju samman familj till familj. Frågan är då om de andra åtgärderna gör så pass stor nytta då?

På ett sätt blir ju Storbritannien ett intressant exempel att följa nu. Droppar smittan med 95% nu på 10-14 dagar (vilket den borde göra vid karantän), om man nu håller strikt karantän. Ja, då fungerar det sannolikt att hålla skolorna öppna. Gör den det inte borde det vara ett bevis på att skolorna i stor grad faktiskt bidrar till smittspridningen, då skolorna är det egentliga undantaget från denna nedstängning.

Vid en sådan totalnedstängning borde resultat komma tämligen snabbt. Kanske får vi nu det slutgiltiga svaret på huruvida barn är drivande i detta eller inte?

Men är du dum eller?
Essential businesses är fortfarande öppna.
Det handlar om hur FÖRSIKTIGA människor är och deras barn.

Du får fortfarande gå ut och handla... det räcker med att butikerna är halvfulla och någon är smittad så är det igång...

Det är knappast en total nedstängning när hundratals elever samlas varje dag tillsammans med alla anställda samtidigt som folk åker kommunalt till essential businesses..

Alltså fan vad folk är korkade idag alltså.
Man kommer heller inte se resultat på direkten fattar du väl då det är en fördröjning, resultat ser man om flera veckor..
Citera
2020-11-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Ja, det har du rätt i, men jag tänker även på andra länder.

Men det jag menar är att om det varit som Spanska sjukan t.ex, så hade vi nog redan nu sett en enorm dödlighet eller massinjuknad av yngre världen över, nu är jag medveten om att yngre har ökat, men inte i en sådan grad att det inte skulle kunna bero på att yngre är de som är ute och exponeras och träffar folk.

Låt säga att alla restriktioner släppts och alla rekommendationer likaså, att gamla och unga hade fått leva precis som vanligt, då är jag övertygad om att läget hade sett ut mer som i våras.

Sen angående i våras så tror jag att anledningen till att så många äldre blev sjuka och dog är för att skiten kom in på äldreboenden och vårdhem, med tanke på hur många som faktiskt höll sig hemma.

Vad menas som unga förövrigt? 40 och nedåt? 50?

Men det där kan inte stämma?

I ena stunden så argumenterar du och Tegnell och co att varför det var så många döda var för att det kom in på äldreboenden.

Samtidigt så påstår du att antalet smittade är mycket lägre nu för att antalet döda var så mycket högre i våras?

Intelligensen är på hög nivå i Sverige.

Hur ska ni ha det?
Citera
2020-11-01, 08:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har tittat på antal dödsfall globalt och jämfört med i våras.

Enligt worldometers ligger vi nu på 6400 dödsfall per dag (7-dagars genomsnitt) i rapporterade dödsfall. Detta genomsnitt ökar kontinuerligt sedan drygt två veckor tillbaka och vi närmar oss toppen i april som låg på lite drygt 7000 per dag.

Men jag antar att idag fångar vi betydligt större andel jämfört med i våras, eftersom vi testar mycket mer idag. I våras var troligen mörkertalet av dödsfall i/med Covid betydligt större, eller hur? Dvs vi torde nu, globalt sett, fortfarande ligga långt ifrån hur illa det var i våras.

https://www.worldometers.info/coronavirus/worldwide-graphs/
Mina tankar om det du skriver.
Det är ju betydligt fler länder som är drabbade nu och mer regioner i dessa. I våras var det bara några länder och bara några regioner i dessa länder som var drabbat. Samtidigt så dör ju färre av Covid nu en tidigare.
Jag skulle säga att situationen är mer oroande nu en i våras då viruset nu är mera spritt men på lokal nivå är det inte lika illa ännu. Kanske med undantag Tjeckien, Armenien och säkert några till.
Det går kanske inte riktigt att jämföra. I våras var vi i slutet av säsongen och nu är vi i början. Men länderna är mer vana. Vi ser nu att länder stänger ner i Europa, men arbeten och skolor, är öppna. Vi gör det för att det inte finns några alternativ sa Boris.

Så nej, jag tycker inte vi är där ännu. Men lyckas vi inte kväva denna vågen så vi hamnar i samma situation som i våras så blir den bra mycket värre en då. Främst för att viruset är så spritt denna gång, det finns överallt och säsongen nu hel.
Citera
2020-11-01, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men är du dum eller?
Essential businesses är fortfarande öppna.
Det handlar om hur FÖRSIKTIGA människor är och deras barn.

Du får fortfarande gå ut och handla... det räcker med att butikerna är halvfulla och någon är smittad så är det igång...

Det är knappast en total nedstängning när hundratals elever samlas varje dag tillsammans med alla anställda samtidigt som folk åker kommunalt till essential businesses..

Alltså fan vad folk är korkade idag alltså.
Man kommer heller inte se resultat på direkten fattar du väl då det är en fördröjning, resultat ser man om flera veckor..

Varför så otrevlig?

Var väl bara mataffärer och butiker som kommer får hålla öppet (då med masktvång)? Take-away tillåts. Det här är ju vad som brukar gå under benämningen lockdown.

Till början av december gäller att stanna hemma utom för jobb som inte kan göras hemma och studier. Hundar får rastas och barer och restauranger får vara öppna för hämtmat och annan service.

Att stänga skolorna var inte aktuellt.

– Skolan är bästa platsen för barn att vara på, säger Boris Johnson.

Åtgärderna ska rädda julen, hoppas Johnson.

– Julen blir annorlunda i år, kanske väldigt annorlunda, men det är min förhoppning och tro att genom att vidta tuffa åtgärder kan vi tillåta familjer i hela landet att vara tillsammans, säger han.

Inkubationstiden är ju mellan 2-14 dagar, varav de allra flesta blir sjuka dag 5, så bryts smittkedjorna borde man se resultat tämligen omgående. Bryts däremot inte smittkedjorna kommer ju resultatet inte att bli så bra. Så man kan utan vidare se detta som ett stort test. Som sagt - man stänger inte skolorna. Kommer de lyckas bringa ned smittan markant utan att stänga skolorna? Vi borde se resultat inom kort, om detta fungerar eller inte. Som sagt - nu är det upp till bevis. Är skolorna drivande eller inte..., det är den stora frågan.
Citera
2020-11-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför så otrevlig?

Var väl bara mataffärer och butiker som kommer får hålla öppet (då med masktvång)? Take-away tillåts. Det här är ju vad som brukar gå under benämningen lockdown.

Till början av december gäller att stanna hemma utom för jobb som inte kan göras hemma och studier. Hundar får rastas och barer och restauranger får vara öppna för hämtmat och annan service.

Att stänga skolorna var inte aktuellt.

– Skolan är bästa platsen för barn att vara på, säger Boris Johnson.

Åtgärderna ska rädda julen, hoppas Johnson.

– Julen blir annorlunda i år, kanske väldigt annorlunda, men det är min förhoppning och tro att genom att vidta tuffa åtgärder kan vi tillåta familjer i hela landet att vara tillsammans, säger han.

Inkubationstiden är ju mellan 2-14 dagar, varav de allra flesta blir sjuka dag 5, så bryts smittkedjorna borde man se resultat tämligen omgående. Bryts däremot inte smittkedjorna kommer ju resultatet inte att bli så bra. Så man kan utan vidare se detta som ett stort test. Som sagt - man stänger inte skolorna. Kommer de lyckas bringa ned smittan markant utan att stänga skolorna? Vi borde se resultat inom kort, om detta fungerar eller inte. Som sagt - nu är det upp till bevis. Är skolorna drivande eller inte..., det är den stora frågan.

Benämningen lockdown ja, men du skrev total lockdown.
Jo men det är knappast en riktig lockdown när t.om byggnadsarbetare får gå till jobbet....

Jag såg hela PK igår.. Jag skiter i vad Johnson säger, anledningen till varför man inte stänger skolorna är för att det inte skulle fungera ekonomiskt, då skulle föräldrar bli tvungna att stanna hemma.
Nja, det är sen tidigare konstaterat att skillnaderna ser man efter cirka 2-4 veckor.

Eller har du glömt att tänka här igen? Då smittade kommer att stängas in med friska också kortsiktigt... va va ? Tänkte du där? Nej, som vanligt.

Nja som sagt, du är korkad. Du babblar enbart om skolor när i princip majoriteten av arbetsplatserna fortfarande är öppna.. mhmmm mmmm ok...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in