2020-10-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja absolut! Och varför inte sätta in specialförband som vi kallar covidpoliser? Alla som bryter mot restriktionerna sätter vi i isolering i specialbyggda läger. Vad ska dom heta? Hmm Gulags? Koncentrationsläger?

En person tycker det är konstigt/beklämmande att folk inte följer myndigheternas råd, ditt förslag är att isolera folk och bygga koncentrationsläger?!

Om många följer råden som finns, Vilket inte borde vara så svårt, så skulle smittspridningen minska/inte öka så explosivt, vilket eventuellt gör att vi kan hålla samhället öppet och inte förstöra ekonomin fullständigt. Allt handlar om balans, dvs smittsamheten i viruset och konsekvensen av överfulla sjukhus måste balansera upp hur vi kan leva utan att stänga ner. Det verkar inte fungera så bra för andra länder heller som har lockdowns/munskydd mm, så vi kan inte annat än att försöka, men om det finns en större grupp som inte tänker försöka ens och vad myndigheterna kan hantera utan att samhället kollapsar av sjukdomsfall, så behöver dom stänga ner mer och mer. Synd att det måste handla om ena eller andra sidan i debatten, lösningen för framtiden ligger nog knappast däromkring.
Citera
2020-10-31, 18:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fick precis ett sms från en bekant, "Vi har kalas", i och för sig trevligt, men lämpligt?
Haha, nej, inte lämpligt alls, det kanske bara är kalas inom familjen? De som ändå alltid träffas?🤷🏼‍♀️😂
Citera
2020-10-31, 18:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, självklart är det så! Var skriver jag att det inte rör sig om hög ålder? Jag bara undrade.

Men varför går tankarna direkt automatiskt till just "covid-19", den typ 30:e vanligaste dödsorsaken, när en 90-åring avlider?

Jo, för att detta virus har fullständigt tagit över din hjärna. Går det en minut utan att du tänker på "covid-19"?

Den här världen kommer aldrig återgå till det normala. Helt enligt planen. Halva mänskligheten är ju som besatta av en demon.
Citera
2020-10-31, 18:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
En person tycker det är konstigt/beklämmande att folk inte följer myndigheternas råd, ditt förslag är att isolera folk och bygga koncentrationsläger?!

Om många följer råden som finns, Vilket inte borde vara så svårt, så skulle smittspridningen minska/inte öka så explosivt, vilket eventuellt gör att vi kan hålla samhället öppet och inte förstöra ekonomin fullständigt. Allt handlar om balans, dvs smittsamheten i viruset och konsekvensen av överfulla sjukhus måste balansera upp hur vi kan leva utan att stänga ner. Det verkar inte fungera så bra för andra länder heller som har lockdowns/munskydd mm, så vi kan inte annat än att försöka, men om det finns en större grupp som inte tänker försöka ens och vad myndigheterna kan hantera utan att samhället kollapsar av sjukdomsfall, så behöver dom stänga ner mer och mer. Synd att det måste handla om ena eller andra sidan i debatten, lösningen för framtiden ligger nog knappast däromkring.

Det verkar som att min poäng flög dig över huvudet
Citera
2020-10-31, 18:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kontaktsmitta är när det räcker med att ta i någon annan för att smittas.

Sluta upp med dina ad hominem, de får dig bara att se ut som en idiot.
Jaja, nu förstod pisseman vad jag menade då jag citerade hans inlägg. Jag bryr mig faktiskt inte om ifalll jag framstår som en idiot, inte på FB i alla fall.
Citera
2020-10-31, 18:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Haha, nej, inte lämpligt alls, det kanske bara är kalas inom familjen? De som ändå alltid träffas?🤷🏼‍♀️😂

Iofs, men det är ju flera familjer som samlas. Alltså jag vet inte, men vad säger man till sig själv om det resulterar i någons död? Var det kalaset så viktigt då?
Citera
2020-10-31, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men varför går tankarna direkt automatiskt till just "covid-19", den typ 30:e vanligaste dödsorsaken, när en 90-åring avlider?

Jo, för att detta virus har fullständigt tagit över din hjärna. Går det en minut utan att du tänker på "covid-19"?

Den här världen kommer aldrig återgå till det normala. Helt enligt planen. Halva mänskligheten är ju som besatta av en demon.
Ja den här pandemin har verkligen satt sina spår hos människors psyke. Det märks på mitt jobb. Och även i den här tråden.
Citera
2020-10-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det verkar som att min poäng flög dig över huvudet

Du kommenterade att du tycker att vi ska bygga koncentrationsläger istället för att folk följer råden, vad missade jag?
Citera
2020-10-31, 18:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Iofs, men det är ju flera familjer som samlas. Alltså jag vet inte, men vad säger man till sig själv om det resulterar i någons död? Var det kalaset så viktigt då?
Nej, jag förstår ärligt inte hur många resonerar? De resonerar inte verkar det som, de bara gör det som faller dem in trots att vi är mitt i en pandemi. Ganska sorgligt faktiskt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?
Korta svaret: Det var inget de väntade sig skulle inträffa.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
OK, nu ska vi se vad som verkligen gäller angående utegångsförbudet i Österrike. Jag tänker att det sista, "kroppslig och själslig rekreation", med lite fantasi skulle kunna fås att infatta rätt mycket...

https://www.krone.at/2265295

Ausgangsbeschränkungen. Das Verlassen des eigenen privaten Wohnbereichs ist zwischen 20 und 6 Uhr untersagt. Es gibt aber fünf Ausnahmen:

Berufliche Zwecke
Deckung notwendiger Grundbedürfnisse des täglichen Lebens
Betreuung und Pflege Hilfsbedürftiger und familiäre Rechte und Pflichten (z.B. Sorgerecht, Scheidungskinder).
Abwehr von Gefahr für Leib, Leben und Eigentum
Körperliche und psychische Erholung

Min översättning:

Utegångsinskränkningar. Det är förbjudet att lämna den egna, privata bostaden mellan klockan 20 och 6. Det finns fem undantag:

- Arbete
- Täckande av nödvändiga grundbehov i det dagliga livet
- Omhändertagande, stöd och vård av hjälpbehövande, samt familjerättsliga rättigheter och plikter (t.ex. vårdnadsrätt, skilsmässobarn)
- avvärjande av och risk för kroppslig skada, liv och egendom
- Kroppslig och själslig rekreation
Citera
2020-10-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ta det som en komplimang, det hade jag gjort!🙋🏼‍♀️

Haha!
Det ska jag göra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera