2020-10-29, 15:19
Medlem
Så då fick vi nya rekommendationer. Får se hur de efterlevs. I våras hade folk börjat glesa ut sig innan rekommendationer och då rekommendationer kom så var det helt öde här jag bor i Stockholm.

Vore kul om någon undersökte beteendet i våras. Det hamstrades, och det verkade som att folk började jobba hemifrån, åkte bil och cyklade. Började folk beställa matkassar tidigt? Köpa handsprit, munskydd, antivirala nässprayer etc. Och jämföra hur det är nu.

Just nu är det trångt här vad man kan se från fönstret. Avstod från att handla igår då jag såg att det var massor med folk i mataffären. Man får välja sina tider.

Tegnell surrade något om skolor. Intressant om det blir något där.
Citera
2020-10-29, 15:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så det blev skärpta regler även i Stockholm till slut:

Skärpta råd i tre regioner
Folkhälsomyndigheten har, efter samråd med bland annat smittskyddsläkarna i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland, fattat beslut om skärpta allmänna råd.

Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att:
Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med.
Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/skaerpta-raad-i-tre-regioner.NNxptpgOE
Spontant känns dessa nya rekommendationer som att de inte kommer innebära någon signifikant bromsning av smittan. Verkningslösa!
Citera
2020-10-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du vet att den där analysen är från 12 augusti? Alltså när smittan var låg efter sommarlovet och innan skolorna öppnade för hösten.

Analysen är en vetenskapligt utförd analys. Har du läst rapporten verkligen? Analysen gjordes inte den 12 augusti.
Citera
2020-10-29, 15:22
Medlem
Ytterligare matcher i SHL ställs nu in pga Covid. De två närmaste matcherna för Leksand skjuts på framtiden.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Dagens siffra är overklig. 3254 nya fall.
Om vi räknar om det till Amerikansk folkmängd har vi alltså 97 000 nya fall.

Det högsta antal nya smittade på, en dag, som USA har haft är 81 000.
https://twitter.com/TomHedrup/status/1321803965831520264

USA testar samtidigt dubbelt så mycket som Sverige.

Nu ska du inte komma med sådana otrevliga jämförelser, du kan ju skrämma upp folk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så då fick vi nya rekommendationer. Får se hur de efterlevs. I våras hade folk börjat glesa ut sig innan rekommendationer och då rekommendationer kom så var det helt öde här jag bor i Stockholm.

Vore kul om någon undersökte beteendet i våras. Det hamstrades, och det verkade som att folk började jobba hemifrån, åkte bil och cyklade. Började folk beställa matkassar tidigt? Köpa handsprit, munskydd, antivirala nässprayer etc. Och jämföra hur det är nu.

Just nu är det trångt här vad man kan se från fönstret. Avstod från att handla igår då jag såg att det var massor med folk i mataffären. Man får välja sina tider.

Tegnell surrade något om skolor. Intressant om det blir något där.

Kruxet är dock att viruset visas sig vara så pass ofarligt för majoriteten av populationen att restriktioner inte kommer efterlevas i någon större utsträckning. I mars och april när folk hamstrade skitpapper var folk genuint rädda. Nu är så inte fallet utan Covid är en del av samhället. Nu skulle jag säga att dem allra flesta faktiskt känner någon som insjuknat i Covid med symptom eller i alla fall har antikroppar. Rädslan finns inte där längre.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det ÄR CDC som säger det citerade, och det är ingen motsägelse i det. Bara för att ett virus sprids på flera sätt betyder inte att alla är lika vanliga:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Jag är ganska säker på att man till slut kommer att landa i att s.k. superspridarevent är kopplade till luftburen smitta. Att det blir en delförklaring till fenomenet.

Tänk cigarettrök.
SARS-CoV-2 is a new virus, and we are still learning about how it behaves.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag har inte kollat i dag, men ser nu på Svt DIREKTRAPPORT ·Direktrapport om coronapandemin

Där står det.
”Nu en fråga om vilka som ligger på IVA idag.
- De som kommer in i sjukvården i allmänhet är något yngre än de var i våras, säger Thomas Lindén.

Vad menas med det, någon som kan tänka sig berätta mer?
Citera
2020-10-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag läser bara innantill från Socialstyrelsens dödsorsaksregister. Men det är inte det som är poängen. Om det dör 50 eller 100 gånger fler i covid än i influensan kan egentligen vara hugget som stucket. Poängen är att det är väldigt många fler. Tillräckligt många fler för att samhället ska skrämmas till bättre proaktivt medicinskt arbete. Kanske.

Under 2017-2018 års säsong dog över 3000 i sviter av influensa och det mestadels äldre (som brukligt). Det får man fram genom analyser i FluMOMO.
Citera
2020-10-29, 15:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har inte kollat i dag, men ser nu på Svt DIREKTRAPPORT ·Direktrapport om coronapandemin

Där står det.
- De som kommer in i sjukvården i allmänhet är något yngre än de var i våras, säger Thomas Lindén.

Vore intressant!

Här står det bara att medianåldern är 61 år:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-10-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag läser bara innantill från Socialstyrelsens dödsorsaksregister. Men det är inte det som är poängen. Om det dör 50 eller 100 gånger fler i covid än i influensan kan egentligen vara hugget som stucket. Poängen är att det är väldigt många fler. Tillräckligt många fler för att samhället ska skrämmas till bättre proaktivt medicinskt arbete. Kanske.
Enligt den dog t ex 12 st i influensan 2010, samma år som svininfluensan var här, rimligt? Är ju uppenbarligen väldigt stora mörkertal...
Citera
2020-10-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Där står det.

Med det menas att av de som smittas idag är det många fler yngre i relation till äldre. Det avspeglas även i att gruppen som söker vård är något yngre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in