2020-10-10, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Kan en förkylning diskret övergå i Covid, för att man blir smittad halvvägs in?
Våra riktlinjer verkar ju bygga på att så inte är fallet, vad med att lite kvarstående symptom är ok. Det skulle ju bara bedrägligt.

Om det är möjligt, riskerar man värre sjukdomsförlopp om man är förkyld och får Covid då kroppen redan är upptagen med ett virus?
Det kan ju aldrig vara bra för kroppen att ha mer än en infektion åt gången.
Citera
2020-10-10, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Herre gud vilken ignorans! En mycket stor del i en människas psykiska, och fysiska, välbefinnande är möjligheten att få det bättre genom olika handlingar. Det är möjligheten till förbättring som driver individer.

Om inte den möjligheten fanns utan staten bestämde vad man skulle få äga hade samhället och utvecklingen saktat ner betydligt, till och med avstannat för att ge plats åt korruption osv.
Jaha, men jag pratade just om folkhälsa och inget annat. Inte vem som får möjligheten att få det bättre genom olika handlingar.
Citera
2020-10-10, 13:56
Medlem
Citat:
Nej, den 10 mars gick Spotify ut med att de lät sina medarbetare jobba hemma. Naturligtvis har FHM varit medvetna om den möjligheten långt tidigare men valt att avstå den pga jämlikhets frågan.

Det var i samband med en fråga rörande Spotify som Tegnell uttalade sig.
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på. Hemarbete var en av de tidigaste åtgärderna man införde i Sverige.

Det är inte så att du bara stör dig på att Anders Tegnell tar orden "jämlikhet" i munnen? Det ingår i Folkhälsomyndighetens uppdrag att ta den aspekten i beaktande. Det minsta man kan göra då är att nämna det.
Citera
2020-10-10, 13:56
Medlem
selusts avatar
Testade mig positivt för antikroppar i juni efter att ha haft corona i april troligtvis.

Testade mig återigen under veckan, fick svar idag. Negativt. Antikroppar borta på ungefär 3 mån.
Citera
2020-10-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Testade mig positivt för antikroppar i juni efter att ha haft corona i april troligtvis.

Testade mig återigen under veckan, fick svar idag. Negativt. Antikroppar borta på ungefär 3 mån.

Kan varit falskt positivt svar först gången också. Om förekomsten är låg kommer ganska många få ett falskt positivt svar.
Citera
2020-10-10, 14:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag förstår hur du tänker.
Tror dock att det blir väldigt mycket ”nyheter” i tidningarna om man skall rapportera varenda fall.

Tror dock risken för dig är större om din tandläkare har någon positiv i sin bekantskapskrets.
Jag vet inte det, det sprids ju tämligen lätt inom familjen jämfört med om någon bekant är positiv?

Jag har bara en känsla av att de undviker att rapportera om smitta på skolor? Då kan ju FHM fortsätta att hävda att det inte sprids särskilt mycket bland grundskoleelever. Jag vet inte?
Citera
2020-10-10, 14:03
Medlem
En översikt av "asymptomatisk/presymptomatisk" smitta. Verkar vara mycket låg.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf
Citera
2020-10-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vinna och vinna, rent krasst är det ett faktum att ojämlikheter skapar en sämre folkhälsa i ett samhälle.

Därmed inte sagt att det inte finns andra värden än högsta möjliga folkhälsa i ett samhälle, men en folkhälsomyndighet måste definitivt ta hänsyn till det.

Svensk fattigdom är ohälsosamt i Sverige men inte i ett land där svenskt existensminimum innebär att leva i lyx. Det är t o m bättre för hälsan än att vara välbeställd medelklass i Sverige.
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att Folkhälsomyndigheten skulle välja bort en åtgärd de tycker är bra, för att den gynnar rika mer än den gynnar fattiga.

Än så länge verkar inte jämlikhetsaspekten haft nåt genomslag. Man har nämnt att det ingår i beslutsunderlaget, men när det kommer till kritan verkar inte Sveriges åtgärder ha större inslag av jämlikhet än andra länders.
Citera
2020-10-10, 14:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sannolikheten att du ska bli smittad av att tandläkarens barn går på en skola där det finn smitta är typ försvinnande liten. med tanke på att det i dagsläget är mindre än 1 på 1000 som är smittade. I sotra delar av landet är smittan lägre än 1 på 5000.
1 först ska barnet faktiskt smittas i skolan vilket är liten risk eftersom barn smittar i låg grad.
2 barnet som har liten sannolikhet att smitta vidare ska i sin tur smitta sin tandläkar-förälder.
3 tandläkaren som i yrket använder PP3 skydd och visir som används korrekt, ska i sin tur smitta dig.

Jag vet men tandläkare var bara ett exempel. Det är ju fastställt att covid-19 sprids effektivt inom familjen. Jag vill bara veta, information är makt.
Citera
2020-10-10, 14:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kan varit falskt positivt svar först gången också. Om förekomsten är låg kommer ganska många få ett falskt positivt svar.
Menar du inte tvärtom? Låg nivå kan ge ett falskt negativt svar?
Citera
2020-10-10, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast som jag skrivit i ett annat inlägg är det ganska mycket begärt av universitetsstuderande. För många är klassen den enda sociala kontakten man har på orten.

Jo, men stora gasker, baler och andra stora evenemang borde de kunna undvika. Dumt av Stockholmsnation i Uppland att dra samman 400 personer idag för att hinka i sig öl. Kan nog bli ett kluster där, speciellt som det räcker med en superspridare för att det skall ta fart ordentligt.
Citera
2020-10-10, 14:11
Medlem
Citat:
Menar du inte tvärtom? Låg nivå kan ge ett falskt negativt svar?

Nej, falskt positiv. Hypotetiskt Om du har 1 % av befolkningen med antikroppar och det är 1/100 som blir falskt positiv i själva testet kommer varannan person få ett falskt positivt svar. Som att singla slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in