2020-02-26, 20:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewgum
Kan man smitta personer innan man visar symtom eller inte? För att på presskonferensen så sa dom att han inte har smittat andra passagerare på vägen hem för att han insjuknade i Sverige. Men vad jag har hört så kan man smitta innan man visar symtom. Vad fan är det som gäller egentligen?

Kan smitta innan symptom enligt länken

https://www.sciencealert.com/researchers-confirmed-patients-can-transmit-the-coronavirus-without-showing-symptoms
Citera
2020-02-26, 21:00
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Lugna dig. Det kommer inte bli någon pandemi, och om det blir det, är den sannolikt inte värre än säsongsinfluensan. Du ska se att du kommer kunna gå till jobbet även imorgon.

Människors reaktion på sjukdomen är värre än sjukdomen i sig. Kolla paniken i denna tråd. Folk tror på allvar att ekonomin kommer krascha, att anarki kommer utbryta och till och med inbördeskrig. Ni ska se att det har lugnat sig om några veckor. Rädslan var precis densamma som under fågel- och svininfluensan. Ni bidrar till att sprida en obefogad rädsla och ängslighet.

Friska människor under 50 behöver inte oroa sig så mycket, men viruset slår helt klart hårt mot äldre och/eller sjuka och det är det som är min värsta farhåga. Väldigt låg dödlighet bland unga men den är skrämmande hög för personer 60+.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag tror idioten blandat ihop läkemedel med vaccin, Alluvia(ett hiv-medicin) har visat sig ha effekt. Folk har vittnat om att de tillfrisknat snabbt efter att ha fått det. Men den är väldigt dyr.

Tack och lov är du inte smittskyddsläkare, några anekdoter är inte lämpligt som bas för ordination.
Citera
Medlem
Är hon i Jönköping död? Det var ju länge sedan hon blev sjuk och eftersom hon inte har tillfrisknat får man väl förmoda att det gick andra vägen.
Citera
2020-02-26, 21:01
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Är hon i Jönköping död? Det var ju länge sedan hon blev sjuk och eftersom hon inte har tillfrisknat får man väl förmoda att det gick andra vägen.
Nej hon är inte död men hon ligger fortfarande på sjukhus.
Citera
2020-02-26, 21:01
Medlem
https://www.nrk.no/nyheter/fhi-varsler-pressekonferanse-kl.-21-1.14920063

Måste vara i Norge för att kolla
Citera
2020-02-26, 21:02
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Friska människor under 50 behöver inte oroa sig så mycket, men viruset slår helt klart hårt mot äldre och/eller sjuka och det är det som är min värsta farhåga. Väldigt låg dödlighet bland unga men den är skrämmande hög för personer 60+.
...precis som vanlig influensa. Sköt din hygien så klarar du och din omgivning sig.
Citera
2020-02-26, 21:02
Medlem
https://www.svtplay.se/video/24741534/aktuellt/aktuellt-25-feb-21-00-2?start=auto aktuellt från igår självklart tog dom med namnen se efter 20.53 in i klippet QUOTE=LeeVan|70433557]Du skämtar, inte har väl SVT gått ut med några namn? Har letat men hittar inget.

Har du möjligen en länk, tack.[/quote]
Citera
2020-02-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har vi corona i Sverige precis som man hela tiden visste. Det tog bara lite längre tid än man kanske hade trott. Det är bara att bita i det sura äpplet. Vi har svåra och ovissa tider framför oss. Vad händer med sjukvården, vad händer med ekonomin, kan man alls planera sin framtid?
Det som gör mig mest ledsen och förbannad är hur myndigheter har hanterat detta. Man kunde ha stoppat detta i Kina på ett tidigt stadium och inte låtit det spridas därifrån. Sedan kunde resten av världen ha hjälpt kineserna att besegra det. Sverige hade också kunnat införa hårda restriktioner för resor till smittade länder, men hela tiden hävdas det att det inte är farligt och inte kan spridas i Sverige utan något egentligt skäl. Myndigheterna har fått backa gång på gång och det visar sig hela tiden att de har fel. Jag undrar på fullt allvar om de ansvariga faktiskt vill ha en pandemi. Man kan helt enkelt inte vara så inkompetent som våra så kallade experter är.
Vi har haft Corona i Sverige sedan slutet av januari.
Citera
2020-02-26, 21:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Exakt! Vilka idioter.... Dock finner jag det oroande att Sverige avvaktar med restriktioner. Varför säger de inte att folk borde avvakta med att resa? Varför stoppas inte flygen från länder med högre risk?

Som jag tidigare skrivit: Resor till och från Kina, Iran,Japan, Sydkorea och Italien borde stoppas. Smarta värmekameror vid flygplatserna och gott och tillfället att använda handsprit, speciellt i anslutning till säkerhetskontrollen och deras "snusk-boxar". Beredskap att isolera mindre orter, kvarter och hotell, borde också till. I Kina verkar just isolering varit effektivt. Att bygga ut sjukvården och skaffa skyddsmasker till befolkningen är för sent nu. Militären, inklusive den militära sjukvården, borde sättas i någorlunda beredskap.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-02-26 kl. 21:39.
Citera
2020-02-26, 21:04
Medlem
Idiotsveriges avatar
Underrapportering av antalet sjuka i Shandong provinsen har visat sig en del dagar ligga på 1/52 verkligt antal.

Detta tyder på att det kan vara lika i många andra provinser, just för att de ansvariga är rädda för att blir anklagade för att göra ett dåligt jobb av kommunistpartiet om de inte lyckas hålla siffrorna nere.

https://www.theepochtimes.com/leaked-documents-reveal-chinas-shandong-province-faked-coronavirus-infection-data-real-numbers-up-to -52-times-higher_3251354.html/amp?__twitter_impression=true
Citera
2020-02-26, 21:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Din poäng hade inget med mitt svar att göra alls. Istället försöker du vrida om svaret till något annat det var avsett till. Du har inget att komma med här.
Jag är inte dugg förvånad av ditt svar som enbart består av sedvanligt tuggande helt i avsaknad av substans, blir du aldrig trött på dig själv? Eller är det alla andras fel att din briljans inte får den uppmärksamhet den tydligen förtjänar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in