2020-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgg712
Javisst, menar mer då den unge går från ”sjuk” till ”livshotande” då sker prioriteringen. Finns utsedda karantänshamnar med i Sverige, där man lägger till fartyg som kan verka som flytande karantäner (förhoppningsvis bättre organiserat än i Japan..)
Fast troligen kommer unga klara sig bättre så har svårt att se att de gör den prioriteringen. Men låt oss hoppas att det inte kommer behövas. 😬
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewgum
Kan man smitta personer innan man visar symtom eller inte? För att på presskonferensen så sa dom att han inte har smittat andra passagerare på vägen hem för att han insjuknade i Sverige. Men vad jag har hört så kan man smitta innan man visar symtom. Vad fan är det som gäller egentligen?

Om man kan smitta andra innan man får symptom så borde betydligt fler ha blivit smittade vid det här laget tycker man.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av instagramupproret
Nytt fall i Göteborg. Vårdas på Östra sjukhuset. Mår under omständigheter bra, men nu pågår "kontakt spårning" för att se vicka han haft kontakt med.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/bekr%C3%A4ftat-fall-av-corona-i-g%C3%B6teborg-1.24573678
ok är det 2 nu i Göteborg?
Citera
2020-02-26, 20:56
Medlem
Norges myndigheter går ut med lite annorlunda och mer detaljerad och mer ”allvarlig” information till sin befolkning än vad Sveriges myndigheter vill göra. Jag litar mer på norrmännen i det här fallet. De verkar vilja understryka att det här inte är en vanlig influensa. Vilket alla intelligenta människor bör fatta vid det här laget.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50zq8m/coronaviruset-slik-beskytter-du-deg-mot-smitte
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Kvinnan har ju uttryckligen sagt att hon inte vill att någon info angående henne ska lämnas ut. Hur svårt ska det vara att förstå.
Det är väldigt svårt att förstå. Om de nästa 300 inlagda säger samma sak? Var ska information hämtas?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag förstår. Det enda som fungerar är alltså omlokalisering av resurser, att inte acceptera att folkhälsan är ”för dyr”. Hela den här egoistkarusellen satte igång med yuppievågen, det enda viktiga verkar vara att kunna tjäna mycket pengar, även om man behöver vandra över lik för att uppnå resultat.
Ja nu är det dags att verkligen sätta in åtgärder. När vi har hundratals fall är det för sent.
Citera
Medlem
Ja jag har sagt att vi inte får mer än 100 000 fall då världens äldsta civilisation har räddat oss.

En sjuk i Götet är inte hela världen, om vi ens får mer än 10 smittade innan april är jag extremt förvånad, allt pekar på att det går ner nu, att några nya länder får corona är bara dödsryckningar.

Som sagt ta bussen, gå och handla, gå ut på lokal och var avslpannade. Ingen av oss i tråden lär få corona. Det är bara fake news allt det här svammlet som jag är så himla less på.
Citera
2020-02-26, 20:57
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har vi corona i Sverige precis som man hela tiden visste. Det tog bara lite längre tid än man kanske hade trott. Det är bara att bita i det sura äpplet. Vi har svåra och ovissa tider framför oss. Vad händer med sjukvården, vad händer med ekonomin, kan man alls planera sin framtid?
Det som gör mig mest ledsen och förbannad är hur myndigheter har hanterat detta. Man kunde ha stoppat detta i Kina på ett tidigt stadium och inte låtit det spridas därifrån. Sedan kunde resten av världen ha hjälpt kineserna att besegra det. Sverige hade också kunnat införa hårda restriktioner för resor till smittade länder, men hela tiden hävdas det att det inte är farligt och inte kan spridas i Sverige utan något egentligt skäl. Myndigheterna har fått backa gång på gång och det visar sig hela tiden att de har fel. Jag undrar på fullt allvar om de ansvariga faktiskt vill ha en pandemi. Man kan helt enkelt inte vara så inkompetent som våra så kallade experter är.
Lugna dig. Det kommer inte bli någon pandemi, och om det blir det, är den sannolikt inte värre än säsongsinfluensan. Du ska se att du kommer kunna gå till jobbet även imorgon.

Människors reaktion på sjukdomen är värre än sjukdomen i sig. Kolla paniken i denna tråd. Folk tror på allvar att ekonomin kommer krascha, att anarki kommer utbryta och till och med inbördeskrig. Ni ska se att det har lugnat sig om några veckor. Rädslan var precis densamma som under fågel- och svininfluensan. Ni bidrar till att sprida en obefogad rädsla och ängslighet.
Citera
2020-02-26, 20:58
Medlem
Citat:
Det känns som att Tegnell fastnat i en principiell loop. Han kom på kant med folket och vägrar nu att acceptera sina misstag genom att hela tiden spela motvallskärring i alla frågor. Ger han efter nu är han rädd för att det underminerar allt han någonsin påstått. Sådan människor i maktposition är livsfarliga, inget ansvar har de heller.

Tegnell vill ha in smittan i Sverige. Detta är uppenbart. Han har konsekvent bagatelliserat alla risker sedan detta började och när sedan smittan kommer hit dömer han ut alla åtgärder som ineffektiva.
Han vill att vi skall sitta passiva och låta oss infekteras. Han tillhör väl dem som tycker att det finns för mycket folk på jorden, eller så tycker han bara detta är spännande. Han har väl drömt om en pandemi i hela sitt liv och känner någon sorts maktens berusning av detta.
Citera
2020-02-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Från Wikipedia om Spanska sjukan https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.[3]

Detta stämmer väl rätt bra in på Coronavirusets framfart?

På kryssningsfartyget smittades drygt 700/3700 hittills, dvs ca 20%, det har alltså potential att smitta många. Dödligheten hittills har varit minst 2,5%.

Just nu:

81298 Corona smittade

2771 döda

30359 friskförklarade

Finns så många sätt att räkna på:

De som gått igenom sjukan och kommit ut på andra sidan friska/döda: 2771 + 30359 = 33130. Så av alla som kommit förbi sjukan så dog: 33130 delat i 2771 = 11,9569 dvs 100/11,9559 = 8,3640% dör (just nu) detta talet sjunker varje dag! Låg på 15% för tio dagar sedan men är nere på 8,3% dödlighet nu.

Eller så tar man 81298/2771= 32,22.
100/32.22= 3,1% dödlighet , denna har legat på 2% men stiger sakta sakta...

Sen måste vi komma ihåg att det måste finnas lindriga fall som inte är inrapporterade så båda räknesätten ”spädes ut” här ovan... fast frågan hur pass mycket?

Sen säger flertalet att många dödsfall ej rapporteras in av olika anledningar. Dödsfall som rapporteras in i hemmen som ”naturliga orsaker” hjärtfel, gammal ålder osv.

Jag tror på någon mellanting... lite halvsanningar i allt så förvånar mig inte om dödligheten kommer landa någonstans mellan 2-5%
2% om det går att bromsa ned spridning så sjukhusen får några tusen i månaden att ta hand om.
5% om 500.000 - 5.000.000 blir smittade samtidigt och sjukvården kollapsar av trycket.

Så de gör rätt i att låsa ned hela samhällen och ligga på bromsen i nedförsbacken
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-02-26 kl. 21:02.
Citera
Medlem
Citat:
Att det blir en ketchupeffekt av smittade när man tidigare inte brytt sig om att fatta allvaret kräver ingen raketforskarutbildning för att förstå, du gaggar dock vidare som vanligt eftersom poängen flög högt över huvudet på dig. Jag förstår alltså mycket väl vad du skriver, men inte varför du gör det. Du verkar tro att din 1800-talsutbildning gjort dig extremt mycket smartare än alla andra, därav den korkade tonen i dina svar?

Om du vore ansvarig för Sveriges beredskap skulle Italien hända här tämligen omgående.

Din poäng hade inget med mitt svar att göra alls. Istället försöker du vrida om svaret till något annat det var avsett till. Du har inget att komma med här.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det går väl inte att säga - många osäkerhetsfaktorer i det landet. Vi har ingen aning om hur många som är smittade, men sannolikt betydligt fler än de som hittills rapporterats.

Hur stor andel smittade blir svårt sjuka av SARS-CoV-2? Dessa behöver toppmodern sjukvård i bästa klass för att överleva. Kan Iran ge en sådan högkvalitativ sjukvård till 10 till 20% av all smittade? Tror inte det. Ju fler smittade desto högre dödlighet. Sjukvården kan inte hantera detta virus utan kollapsar när de svåra fallen blir alldeles för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in