2020-02-26, 20:29
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Är hon fortfarande på sjukhus?
Reportern frågade någon läkare eller expert hur många gånger sjukvårdspersonalen har kontakt med henne/dag för man pratade om skyddskläder att det var engångsartiklar. Så ja, hon är på sjukhus fortfarande.
Citera
2020-02-26, 20:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Av de som är smittade, så blir 92% friska och 8% dör med dagens statistik. Källa är siffror från varenda seriös och uppdaterad sida. Du kan inte dra ut antalet smittade med dödsfall, för dom som är smittade har inte haft en chans att dö än.
Statistikerna i tråden har räknat på 5-6% dödlighet i slutändan.
Citera
2020-02-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det tar tid att bli frisk från influensa dessutom kan man ha påtaglig allmänpåverkan i flera veckor.
Jag vet. Hade svininfluensan och var sjuk i flera veckor med feber varje dag. Frågan var dock om hon vårdas på sjukhus fortfarande eller är i karantän hemma
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Jäklar ändå att Indien enbart haft tre kända fall och samtliga tillfriskant. Rätt bra jobbat av ett land på 1.3 miljarder!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Är hon fortfarande på sjukhus?

Sjukhuset i Jönköping vägrar svara på hur tillståndet för kvinnan är eller om ens är kvar där. Det lät i media som om hon forfarande vårdas där. Men de ansvariga uttalar sig kryptiskt och hänvisar hela tiden till patientsekretessen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
...

Italien var inkörsporten i Europa - och nu sprider det sig som en löpeld därifrån.

...
Det kan man inte veta. Men Italien reagerade snabbt, resolut och transparent. I andra länder har man enbart tagit prover på de som visat symptom, vilket kan innebära att det finns ett stort mörkertal.

Det är orealistiskt att smittan enbart kan ha kommit med en person och då till en plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Mer? Vad är det du menar att de överhuvudtaget har gjort förutom att ge bort 40 miljoner till WHO och andra länder. Berätta tre saker de har gjort!

Man borde ha satt alla som kommer från områden med utbredd smitta i karantän.

Man borde genast ha undersökt möjligheten att snabbt tillverka skyddsutrustning i Sverige. Idag efter två månader med smittspridning så skulle socialstyrelsen börja titta på vad som kan göras. Vilket innebär att vårdpersonal kommer att smittas i stor omfattning då skyddsutrustning i praktiken saknas. Naturligtvis finns det företag som har kapacitet att göra detta. Skit i upphandlingar. Det måste väl för fan finnas nån plan vad man måste kunna göra om Sverige blir avskuret.

Man borde också aktivera rena katastrofplaner, eftersom det är högst troligt att vi redan inom veckor kommer att ha hundratals sjuka. Man kan inte luta sig tillbaks och säga att vi har god beredskap så länge vi bara får ett fåtal smittade. Ett barn kan väl för fan lista ut att vi kommer att få en omfattande smittspridning. Vart ska folk vårdas? I flera sjukvårdsområden finns det några få vårdplatser. Vad har man gjort för förberedelser om det istället handlar om tusentals?

Sen så anser jag att personer som Tegnell borde åläggas att sluta ljuga. Förklara för svenska folket vad vi kan göra och hur vi kan skydda oss och berätta vilka åtgärder myndigheterna vidtar. Ingenting har framkommit. Hoppas de på det bästa utan att förbereda sig för det mest troliga scenariot? Man bidrar ju för fan till panik genom att framstå handlingsförlamade.

När skulle de ha börjat sätta resande i karantän?
Var skulle de sätta dessa människor, det borde vara några hundra om dan bara från Kina.
Hur länge skulle de sitta i karantän?
Hur skulle folk som mellanlanda spåras? Vilka tvångsmedel skulle användas?

Vilka katasyrofplaner skulle aktiveras, undantagstillstånd?
Ska vi växla över till krigsekonomi för en sjuk student?

Ska vi mobilisera försvaret?

Ta över privata företag och tvinga dom att lägga om sin produktion?

Dina påståenden saknar verklighetsförankring.
Citera
2020-02-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Idag fick jag följande info skickad till mig, som förälder, via Skolplattformen i Stockholm:

”Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt. Ur ett smittskyddsperspektiv finns i dagsläget ingen anledning att friska elever som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan.

Inget skäl att stanna hemma om man är frisk
Det finns i dagsläget ingen anledning att friska elever eller personal som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan, oavsett i vilka områden de rest. Elever och personal som har rest i områden där coronaviruset sprids behöver alltså inte stanna hemma, men bör vara uppmärksamma på symtom som hosta, andningssvårigheter och feber. Vid sådana symtom ska eleven eller personalen vara hemma och 1177 Vårdguiden kontaktas via telefon.

De flesta elever som går i grundskolan och motsvarande, har skolplikt och förväntas därför vara i skolan. Ett giltigt skäl för att inte gå till skolan är om en elev har blivit sjuk. Det är därför viktigt att informera elever och vårdnadshavare om att man bara kan stanna hemma om man faktiskt är sjuk och att man annars kan riskera att få ogiltig frånvaro.

Tvätta händerna, använd handsprit och hosta i armvecket
En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt inte finns. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindras smitta från att spridas och från att förorena händer.”

Själv tycker jag att skolkamraterna som semestrat i Norra Italien på sportlovet gott och väl kunde stanna hemma 2 veckor. Men nä, de ska komma och hosta i armvecket Hotfull ton tycker jag det är i infon. Kanske känner ngn förälder sig lite osäker på om barnen, lite snoriga efter resan, borde gå till skolan. Men efter att ha läst detta så låter man barnen gå ändå?!

Funderat några timmar nu på infon jag fick från skolan i Sthlm tidigare idag. Mina barn är inte jättesmå (10+), de pillar sig konstant i ansiktet. Spelar ingen roll alls om man säger till och förklarar varför. Barn är uppe i ansiktet på varandra, sitter nära osv. Och vem fan tror att ett barn kan hantera en pappersnäsduk utan att förorena händerna med eventuell smitta?? Den som skrivit detta kan inte ha någon koll alls på hur barn fungerar.

Usch känner mig riktigt orolig för ev. smittade sportlovsfirande hemvändare.
Citera
2020-02-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Nej, jag har å andra sidan fungerande hjärna..

Har du medicinsk utbildning från högskola eller universitet?
Citera
2020-02-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Sjukhuset i Jönköping vägrar svara på hur tillståndet för kvinnan är eller om ens är kvar där. Det lät som om hon forfarande vårdas där. men de uttalr sig kryptiskt och hänvisar hela tiden till patientsekretessen.
Så jävla märkligt! De behöver ju inte säga vad hon heter. Vore Dock trevligt om de kunde säga något av allmänintresse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Någon vettig person som kan svara på följande bör jag avboka min spanien resa ska åka i Augusti ?

Så här skulle jag tänka iaf.

1. Vänta med att avboka. Utlyses pandemi så får du pengarna tillbaka iaf.
2. När augusti kommer, så är chansen ganska stor att du redan blivit smittad. Är du inte lastgammal, och inte har några försvårande bakomliggande sjukdomar (hjärt-/lungfel, cancer osv) så behöver du inte få panik. Se bara till att vara ansvarig och inte smitta din omgivning i onödan.
3. Som sagt, risken att du smittas här innan sommaren, är nog större än att smittas i Spanien i augusti. Troligtvis har 1a vågen redan passerat vid det laget.
4. Sedan får du fundera på hur samhället ser ut då, har nattklubbar/restauranger/butiker öppnat igen, och kommer du ha kul på plats? Jag menar inte att det blir totalkrasch i samhället, men nog kan det lägga lite sordin på humöret hos folk när anhöriga dött och många varit sjuka och förlorat inkomst.

Kort: Avvakta, se till att vara uppdaterad och vänta lite.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Fy fasen!! En månads Corona-sjuk låter pissigt. Kanske hostar fortfarande och då får hon väl inte lämna antar jag?
Ingen aning alltså dem pratade om skyddskläder och reportern frågade om det var engångskläder. Då sa doktorn att ja det slängs efter varje kontakt. Och då frågade reportern hur många gånger per dag som man har kontakt med hon i jkpg. De pratade som att hon fort var på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in