2020-02-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Tar man den snubbens ord för något vettigt så vetifan. Hur kan detta ens jämföras med en vanlig influensa? It's just a flu bro.
I mildaste grad är kung flu 20-30 gånger mer dödligt än den vanliga influensan. Snacka om att blanda traktorer o äpplen helt skilda världar.

Nej, nej..

En meriterad och tokig professor i medicinsk mikrobiologi står sig slätt mot Flashbacks samlade expertis.
Citera
2020-02-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Eftersom unga friska människor får milda symptom är smittan nog mycket mer utbredd än vad man vet i Italien. Nu är väl uppmärksamheten något större men fram till förra torsdagen fanns ju inga kända fall utanför Rom och alla sjuka antog att de hade vanlig influensa eller till och med förkylning.
Exakt! Om en svensk som varit i Italien på besök blir smittad så handlar det garanterat redan om tusentals smittade.
Citera
2020-02-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vi måste fortsätta med frivilliga hemkarantärer för återvändare och myndigheterna fortsätta smittspåra.

Se mitt tidigare inlägg gällande info från skolan i Sthlm. Absolut inte hemkarantän! Tillräcklig åtgärd är att att hosta i armvecket!
Citera
Bannlyst
Jorasåatt... Försvarsmakten bekämpar influensa...

"Försvarsmaktens absoluta spjutspets vad gäller skydd mot biologiska vapen finns i Umeå vid Totalförsvarets Skyddscentrum, SkyddC."
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/02/forsvarsmakten-avslutar-corona-ovning/

"Under kalla kriget ökade insikten om de nya hot som "smutsiga" ABC-vapen utgjorde, och grunden lades till det som idag är Totalförsvarets skyddscentrum, SkyddC, i Umeå.

Enhetens huvudansvar är att ge Försvarsmaktens övriga insatsorganisation bästa möjliga förutsättningar att lösa sina uppgifter även om de utsätts för CBRN-vapen."
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/totalforsvarets-skyddscentrum

"Massförstörelsevapen är en något diffus term som benämner exceptionellt destruktiva stridsmedel. Vanligen avses kärnvapen, biologiska vapen och kemiska vapen, så kallade ABC-stridsmedel, eller med en samtida terminologi CBRN.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Massf%C3%B6rst%C3%B6relsevapen

"Anledningen till att Försvarsmakten inte kommunicerat något kring övningen förrän nu handlar inte om något hemlighållande menar Philip Bacchus;"

Visst...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Som jag delade innan, uppmanar nu sthlms skolor att barnen som varit på resa till område med coronasmitta! ska komma tillbaka och hosta i armvecket

Jo, för alla barn måste ju befinna sig i hjärntvättsinstitutionen med rätt värdegrund varje dag. Och deras mammor måste befinna sig i produktionen på kolschoserna. Detta är viktigare än allt annat, som t.ex. smittspridningen, barns överlevnad...
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Nu får vi ta smällen av den helt obefintliga samhällsinformationen. Folk tycks tro att de ska söka upp vårdinrättningar för att testa sig. Tycks tro att de kan testa sig för att friskskriva sig. Det är som att det inte är möjligt hur naivt Sverige handlar. Men det är som vanligt. Helt obegripligt. Folket i gemen har bristfällig kunskap sen har vi ett block av folk med noll kunskap. Så, det här blir lajbans.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men Ryssland stängde gränsen och de har 2 fall där. Om man nu ska tro på siffrorna. Jag skulle vilja syna Tegnells historiebeskrivning. Det har funnits alla möjliga spärrar och krav på resande vid infektioner. I Afrika har de ju hållit på med både det ena och det andra då ebola dykt upp någonstans och det verkar som att de lyckats fimpa den. I och för sig är ebola en annan smitta men ändå.

Vi har ju begränsat farliga sjukdomar innan det fanns vacciner och mediciner. Hur gick det till? Ska man ge uppdraget till Dick Harrison?

Jag jag vet inte vem som är lämpad, men jag har svårt att se någon mindre lämpad än Anders Tegnell och FHM.

WHO har också ett enormt stort ansvar för att ”vi” hamnat i det läge som vi nu ser runtom på vårt klot.
Citera
2020-02-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Sverige klarar av runt 100 patienter samtidigt i ett par veckor tror jag. Så var det med den saken.

Provtagning då ? Och de 100 är väl svåra fall?

Hur många sjuksköterskor tror ni är låsta till tjänst på 1177, skulle dessa kunna börja jobba på sjukhus ist? Måste vara ett par tusen?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Så har jag uppfattat vårt samhälle i 25 år nu.
Konsekvensanalys är inget våra styrande förstår sig på.

Det är helt skandalöst att inte personer som kommer från smittade områden testas på Arlanda.
Kom hem från en två-veckors semester i Mexiko i fredags , visa passet lite snabbt sen är det raka spåret in bara.
Hade Mexiko haft ett utbrott då , så hade jag uppskattat själv att bli testad.
Tror jag sett tullpersonal 1 gång av 10 på Arlanda.
Konstigt då alla andra länder jag besökt har betydligt bättre kontroll.
Testad hur då? Temperatur? Det är väl egentligen ganska ineffektivt, eftersom långt ifrån alla som har smittan eller bär på smittan har feber. Någon annan testmetod kan väl inte vara aktuell, då det handlar om blodprov etc.?
Senast redigerad av Karman 2020-02-26 kl. 19:47.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Det finns ju ett antal 10-30 000 städer i Sverige utan sjukhus, hur tror ni dessa är redo för en eventuell smitta? Eller klarar större vårdcentraler av att testa?

Nej, vårdpersonalen skulle bli smittade. Dessutom kan dessa vårdcentraler inte ge adekvat vård till smittade som blivit svårt sjuka.
Citera
2020-02-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Nej, nej..

En meriterad och tokig professor i medicinsk mikrobiologi står sig slätt mot Flashbacks samlade expertis.

Flashbacks linje stöds av en rad eminenta läkare och professorer runtom världen.

nCoV-19 är dödligare, smittsammare och svårare att spåra än den vanliga säsongsinfluensan. OBJEKTIVT.

Information ifrån en auktoritet är inte synonymt med korrekt information. Kolla bara hur WHO har betett sig.
Citera
2020-02-26, 19:46
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Sverige klarar av runt 100 patienter samtidigt i ett par veckor tror jag. Så var det med den saken.

Jag vill minnas mig läst att Sverige har kapacitet för drygt 500 patienter, vilket är att betrakta som ett skämt mer eller mindre. Samtidigt så överlever de flesta denna influensa och jag råder alla som inte är akut/döende sjuka att helt enkelt inte åka in till en vårdinrättning.

Det finns inte mycket för dem att göra och det bästa är att du aldrig blir smittad. Med största sannolikhet överlever du men klart det blir djävligt jobbigt en tid, undvik smittan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in