Citat:
Ursprungligen postat av
teren
En sak som slår mig, och vi borde ha tillräckligt med information och kunskap om Coronaviruset nu:
Varför är man inte transparent med sjukdomshistoriken kring de 2-3000 personer i världen som har dött?
För att vara övertydlig så pratar jag inte om deras namn och personnummer, men i grova drag; vad hade de för sjukdomsbild? Hjärtsjuka, KOL, åldergrupp de tillhörde osv.
Denna information hade garanterat lugnat resten av världen men myndigheterna håller på den. Varför?
Det är så klart ingen större tröst för mig om det visar sig att hjärtsjuka, äldre, läkare som behandlar dessa patienter i en majoritet är de som dör, för jag känner flera i riskgruppen, men de måste fan börja kommunicera detta. Finns det, eller finns det inte, fog för oro hos t.ex. 20-40-åringar som är friska?
Vi vill ha svar. Varför är det ingen som vet något?
Du får väl googla lite bättre. Här kommer info baserat på den statistik som finns att tillgå:
Källa
Sannolikheten att dö om du smittas av Corona, fördelat på åldersgrupp
Citat:
80+ years old
14.8%
70-79 years old
8.0%
60-69 years old
3.6%
50-59 years old
1.3%
40-49 years old
0.4%
30-39 years old
0.2%
20-29 years old
0.2%
10-19 years old
0.2%
0-9 years old
no fatalities
Sannolikheten att du dör om du smittas, baserat på att du har andra sjukdomar:
Citat:
Cardiovascular disease
10.5%
Diabetes
7.3%
Chronic respiratory disease
6.3%
Hypertension
6.0%
Cancer
5.6%
no pre-existing conditions
0.9%
Sannolikhet att dö om du får viruset fördelat på kön:
Citat:
Male
2.8%
Female
1.7%
Risken att dö för de som är unga och friska är med andra ord väldigt liten. Många är tyvärr varken unga eller friska, för dem blir det värre.
Sluta gnäll som en tönt över att staten inte håller dig i handen hela tiden. Se till att ha koll i stället och var till nytta för folk runt omkring dig.