2020-02-26, 15:20
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
En sak som slår mig, och vi borde ha tillräckligt med information och kunskap om Coronaviruset nu:

Varför är man inte transparent med sjukdomshistoriken kring de 2-3000 personer i världen som har dött?
För att vara övertydlig så pratar jag inte om deras namn och personnummer, men i grova drag; vad hade de för sjukdomsbild? Hjärtsjuka, KOL, åldergrupp de tillhörde osv.
Denna information hade garanterat lugnat resten av världen men myndigheterna håller på den. Varför?

Det är så klart ingen större tröst för mig om det visar sig att hjärtsjuka, äldre, läkare som behandlar dessa patienter i en majoritet är de som dör, för jag känner flera i riskgruppen, men de måste fan börja kommunicera detta. Finns det, eller finns det inte, fog för oro hos t.ex. 20-40-åringar som är friska?
Vi vill ha svar. Varför är det ingen som vet något?

Du får väl googla lite bättre. Här kommer info baserat på den statistik som finns att tillgå:
Källa

Sannolikheten att dö om du smittas av Corona, fördelat på åldersgrupp
Citat:
80+ years old
14.8%

70-79 years old
8.0%

60-69 years old
3.6%

50-59 years old
1.3%

40-49 years old
0.4%

30-39 years old
0.2%

20-29 years old
0.2%
10-19 years old
0.2%

0-9 years old
no fatalities

Sannolikheten att du dör om du smittas, baserat på att du har andra sjukdomar:
Citat:
Cardiovascular disease
10.5%

Diabetes
7.3%

Chronic respiratory disease
6.3%

Hypertension
6.0%

Cancer
5.6%

no pre-existing conditions
0.9%

Sannolikhet att dö om du får viruset fördelat på kön:
Citat:
Male
2.8%

Female
1.7%

Risken att dö för de som är unga och friska är med andra ord väldigt liten. Många är tyvärr varken unga eller friska, för dem blir det värre.

Sluta gnäll som en tönt över att staten inte håller dig i handen hela tiden. Se till att ha koll i stället och var till nytta för folk runt omkring dig.
Senast redigerad av StJerome 2020-02-26 kl. 15:36.
Citera
2020-02-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Detta fantastiska borde ALLA länder göra.

Tänk dig på ett scenario där boxen är smittsamma och redan fyllda med viruset.
Citera
2020-02-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Du får väl googla lite bättre. Här kommer info baserat på den statistik som finns att tillgå:

Sannolikheten att dö om du smittas av Corona, fördelat på åldersgrupp

Sannolikheten att du dör om du smittas, baserat på att du har andra sjukdomar:

Sannolikhet att dö om du får viruset fördelat på kön:

Sannolikheten för att dö för de som är unga och friska är med andra ord väldigt liten - obefintlig. Många är tyvärr varken unga eller friska, för dem blir det värre.
det där har visat sig fejk enligt nån annan här på FB. Så ge mig en länk ! Tack !
Citera
2020-02-26, 15:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Spanska sjukan var inget hot mot folket. Sedan muterades viruset och dödade 100 miljoner.
Det var en nyhet för mig och många många fler.

Det var förvisso andra vågen som tog livet massvis med människor.Lik förbannat det var Spanska sjukan som tog livet av uppskattningsvis 40-100 miljoner människor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu

Sprid inte irrläror!
Citera
2020-02-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Bara för att förtydliga - du blandar inte ihop rapportering om att vården klarar ca 100 personer i två veckor med att man bara kan ta omhand 100 personer? Hur många ECMO-maskiner finns det i sverige? Och hur många av de sjuka kommer verkligen att behöva en EMCO maskin? Och hur många finns det (kvar?) i Norge?

Bara så vi inte jämför äpplen och päron...

Som jag fattar det finns det bara skyddsutrustning för att vårda 100 patienter i 2 veckor. Det är väl delvis förbrukningsmaterial etc. Men svårt att få tag i nu. Kan bli en flaskhals vad det verkar.

ECMO maskiner har vi nog inte många av i Sverige, betydligt färre än 100 skulle jag gissa, men hittar ingen siffra. Alla som vårdas behöver väl knappast ecmo men vanlig respirator eller syrgas lär fler än så behöva.

Sverige tog tydligen emot importerade patienter som vårdades med ECMO under svininfluensa-epidemin.
Citera
2020-02-26, 15:25
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
det där har visat sig fejk enligt nån annan här på FB. Så ge mig en länk ! Tack !

"Nån annan här på FB" yrar.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Så de som kommer med planet från Iran ska inte undersökas överhuvudtaget? Mycket slappt arbete från myndigheternas sida.

Om 1 vecka lär vi ha flera fall i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Tänk dig på ett scenario där boxen är smittsamma och redan fyllda med viruset.

Ja, för det är ju högst troligt...
Citera
2020-02-26, 15:27
Medlem
Hörrni, vågar man åka kollektivtrafik i Stockholm fortfarande? Ska man snällt vänta tills krisen är här och karantän infinner sig, eller ska man börja promenera redan nu?
Citera
2020-02-26, 15:28
Medlem
StJeromes avatar
ta bort
Citera
2020-02-26, 15:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Börsen verkar inte oroa sig längre. Kan vara pratet om vaccin på väg kanske.
Citera
2020-02-26, 15:31
Medlem
StJeromes avatar
Grekland fick precis sitt första fall bekräftat, en 38-årig kvinna som återvände från en resa till norra Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in