2020-02-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du förstår väl att du inte kan göra en sådan jämförelse? Vanlig influensa har härjat hela säsongen medan nCoV precis upptäcktes där för några dagar sedan... Trollar du inte råder jag dig att tänka en extra gång innan du skriver ett lika idiotiskt inlägg.

Corona har "härjat" sedan Maj 2019 så det är nog du som behöver tänka en extra gång.
Citera
2020-02-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, kreativ cherry picking alltså.

Nej, läs de vetenskapliga länkarna sedan tidigare. Du kan inte räkna på epicentra som Hubei, inte heller på de som snabbt ökar för att man inte diagnostiserat alla fall ännu. Du måste utgå från en representativ slumpmässigt utvald population. Förstått? Det har jag sagt åtskilliga gånger.
Citera
2020-02-25, 20:18
Medlem
Norska Folkhelseinstituttet fruktar allvarlig epidemi.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frykter-alvorlig-epidemi/72177438
Citera
2020-02-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Kan du få in i skallen att det är totalt meningslöst att sitta och försöka räkna på dödligheten såhär tidigt? Du kommer få olika svar beroende på hur du räknar och alla svaren kommer i slutändan vara totalt meningslösa och felaktiga fram tills pandemin är över. Först då blir det relevant att kolla på procent i dödlighet.

Så sluta tjata om det nu för helvete människa!

Jag slutar inte så länge folk tänker och räknar uihelvete fel hela tiden. Jag kan förstå att de inte är epidemiologier men de bör åtminstone kunna tänka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Corona har "härjat" sedan Maj 2019 så det är nog du som behöver tänka en extra gång.

Ursäkta? Menar du andra typer av coronavirus nu eller och försöker vara lustig?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Såg i rapport när ett svenskt par på väg till Kanarieöarna intervjuades. Reportern frågar om de inte är oroliga för smittan och kvinnan i paret svarar stolt: "man kan inte vara rädd för allt" och mannen fyller i :"lite risker måste man ta"
Jag begriper inte att man kan säga så korkade saker som de vet kommer att sändas på TV.

Det är just sådana här människor som med sitt nöjesresande gör att smittan sprids ännu snabbare.
Ha, ha jag såg dem också. Lite roligt att de lät som "Stroch" i Sällskapsresan också! Men visst, attityden är lite vårdslös, men oftatst är det sådana människor som klarar sig och de som oroar sig är de som till sist torskar dit.
Citera
2020-02-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där var en ganska svepande och summarisk kritik mot det han sa. Jag vidhåller att han framstod som trovärdig och att du är en domedagsprofet som inte accepterar information som talar emot din tes.

2700 dödsfall, 80k smittade, börserna faller i världen, och Dr WHO sitter och lovordar kinesernas 5G?
Moget.

Dessutom pratar han om negativa observationer som en källa till för hög CFR initialt...what?
WHO killgissar alltså. Seriöst.

Dödstalet hos yngre frågar någon om, svar: "Low single digit stuff".
Fett svar. Tryck det på tischan.

Ett annat guldkorn till svar: "NO I don't have ebola. Hahaha."

Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-25 kl. 20:22.
Citera
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Läste att detta virus kan överleva upp till 9 dygn utan värd. Beroende på underlaget antar man, hur funkar det med kontanthanteringen, törs man överhuvudtaget hantera cash framöver när skiten kommit hit?

Vanliga coronavirus är smittsamma kortare tid på papper än på icke porösa ytor (plast, metall). Kortterminaler kan ju också sprida smitta, utom om man blippar. Jag tänker ha handskar nästa gång i mataffär.
Citera
Medlem
Aftonbladet-chatten för 8 minuter sedan:

Citat:
Viktigt att notera att coronavirus är som influensa med det finns inget vaccin. Det vi gör på 1177/ infektionen är endast att stoppa spridningen. Det är alltså inte mer farligt än ett vanligt influensavirus. Och är egentligen endast farligt för folk med nedsatt immunförsvar. Jag uppmanar därav att folk läser på folkhälsmyndighetens hemsida för att se om de ens innefattar i kriterierna för provtagning och/eller screening. // 1177 vårdguiden

Är det ett dödligt virus eller en influensa är ju frågan?
Att en Ebba från 1177 skriver det där får ju en att undra. Varför har då friska unga människor (doktorer bl.a.) dött om det bara är en influensa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Virus består av proteiner, till stor del. Proteiner förstörs vid 45-50 grader.
Är det nån som klargjort om det är bra eller dåligt att basta i detta läge?
Citera
2020-02-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ha, ha jag såg dem också. Lite roligt att de lät som "Stroch" i Sällskapsresan också! Men visst, attityden är lite vårdslös, men oftatst är det sådana människor som klarar sig och de som oroar sig är de som till sist torskar dit.

Det är därför Sverige ser ut som den gör, idioter som röstar fram idioter och ingen bryr sig om morgondagen.
Citera
2020-02-25, 20:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Norska Folkhelseinstituttet fruktar allvarlig epidemi.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frykter-alvorlig-epidemi/72177438
Låter ju som i Sverige ungefär och en kritiker som tycker att myndigheterna tar "för lätt på det hela".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in