2020-02-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Över 2 timmar långt, väldigt mycket fakta om vad man såg i Kina. Statistik, grafer osv osv. Rekommenderar alla i tråden att se den.
Håller med. Väldigt mycket information som aldrig kommer finnas att läsa i svensk media. I alla fall inte i ren form.
Citera
2020-02-25, 19:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det stämmer och syftet var att visa att tvivlen växer om deras rapportering och med den samlade information jag gått i genom, så kan jag bara hålla med honom, sorry.

Om Irans ledning säger att solen existerar så kommer Mike Pompeo att ifrågasätta solens existens.
Citera
2020-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Det enda man kan räkna på är de siffror som publiceras. Visst, vi vet att allt inte stämmer men det är de siffror vi har.
T ex enligt Johns Hopkins University. Totalt inkl. Kina 80350 konstaterat smittade och 2705 dödsfall. Det blir 3,366%
Iran har absolut högst dödsfrekvens men de rapporterade är ändå för få (16 av totalt 2705 döda) för att påverka totala dödsfrekvensen.
Men nåt som påverkar totalen är % döda i Wuhan/Hubei. Där är dödstalet nästan 4%.
Edit tillägg
Från Kina rapporteras 2663 dödfall. 2563 av dessa är i Wuhan/Hubei.
Min poäng var att vi närmar oss ett läge där man statistiskt säkerställt kan beräkna ögonblicksbilder med Kinas siffror helt bortsållade, då de enbart förvanskar alla resultat. Med ögonblicksbild menar jag självklart att CFR inte går att säkert beräkna under pågående epidemi, eller ens efter. Men man kan iaf uttyda tendenser.
Citera
2020-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag utgår från dagens presskonferens. Den var övertygande men du får gärna berätta varför du avfärdar dess innehåll.

Man slipper kinesöversättningen i alla fall men innehållet är detsamma. Floskler blandat med corporate bs. Sen sitter han och lovprisar Kinesernas "aggressive response"....säg det till den döde läkaren som larmade om COVID-19 först och blev avfärdad som regimkritiker.

Undrar hur mycket Dr Awkward har fått av kineserna under bordet för denna marknadsföring? Han lyckas tom produktplacera 5G och Huawei...imponerande.

Det hela påminner mig mest om det gamla talesättet "Operationen var lyckad men patienten dog."

Hade kineserna skött sig från början (och WHO tagit tag i deras matovanor) så hade vi sluppit den här skiten i Europa.
Citera
2020-02-25, 19:55
Medlem
Ska va ett program på Sjuan 20.00 på Lördag om pandemi. Kan va om detta dvs corona
Citera
2020-02-25, 19:56
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur många som blir friskförklarade längre fram kommer givetvis att öka.

Vilket orakel du är! Jag kontrar med att hur många som kommer dö längre fram kommer givetvis att öka.
Citera
2020-02-25, 19:56
Medlem
ska resa, till mexico 19 mars, vad tror ni. iam fucked eller. go for it, blir alltid kollad. för att jag har extremt hög yttre temp, framförallt när jag kliver av ett flyg som stänger av konditioneringen så for man nått mark,

blir det karantän eller rycker dom på axlarna.
Citera
2020-02-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75

Tack för dagens skratt. Nej, vi kan nog vänta oss ett "vi har varit naiva" - tal, där han därefter lägger ner sitt tal på podiet och rättar till sidorna lite fint, medan han säger "vi kommer inte svara på frågor, tack för mig.

Ja lite skämtsamt kanske men jämför Josef Stalin när han vaknade upp efter tyskarnas invasion höll han ett mycket starkt tal just när folket började riva sönder partiböckerna med fina stämplar. Och faktiskt så höjde han moralen hos det ryska folket.

Vi får se hur detta utvecklar sig, kanske muterar viruset och blir mindre aggressivt inom några veckor och Stefan slipper hålla det historiska talet.
Citera
2020-02-25, 19:58
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man slipper kinesöversättningen i alla fall men innehållet är detsamma. Floskler blandat med corporate bs. Sen sitter han och lovprisar Kinesernas "aggressive response"....säg det till den döde läkaren som larmade om COVID-19 först och blev avfärdad som regimkritiker.

Undrar hur mycket Dr Awkward har fått av kineserna under bordet för denna marknadsföring? Han lyckas tom produktplacera 5G och Huawei...imponerande.

Det hela påminner mig mest om det gamla talesättet "Operationen var lyckad men patienten dog."

Det där var en ganska svepande och summarisk kritik mot det han sa. Jag vidhåller att han framstod som trovärdig och att du är en domedagsprofet som inte accepterar information som talar emot din tes.
Citera
2020-02-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Goda nyheter från Vietnam. Alla 16 sjuka har tillfrisknat och man har inga nya fall sedan 14 dagar bakåt.

Vad är deras vinnande koncept?

Stängde gränsen till Kina tidigt samt körde en defensiv karantän med 10000tals invånare där smittan spreds.
Citera
2020-02-25, 19:59
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Duktig ponke. Om du visste att det kom ett börsras imorgon, då skulle du väl ändå sälja?

Jag är ingen spekulant, jag vet däremot att vilken idiot som helst kan generera en bra avkastning om du sparar hela livet ut och aldrig säljer.
Citera
2020-02-25, 19:59
Medlem
Såå,
2500 döda på 3 månader.
80000 smittade. Av de många friska.

Ska vi leka med statistik?
Vanlig influensa exempelvis, eller varför inte titta på rökning, eller trafikolyckor. Eller cancer.

Poängen är att Coronaviruset är ett så extremt obetydligt hot mot mänskligheten jämfört med allt annat omkring oss. Trots detta så är detta vad som skapar panik i världen just nu. För en månad sedan var det Greta, nu är det corona.

När ska Vi inse att vi är så detaljstyrda i vår vardag och i vårt tänkande av styrande makt tillsammans med media?
Coronas skador kommer inte bero på sjuka eller döda, skadorna kommer vara av helt annan sort. Marknaden kommer ta en fet smäll av detta. Just nu är det Kinas export som är trasig, härnäst står Europa på listan.

Eli Lilly eller annan valfri producent av läkemedel kommer dock tjäna miljarder snart så det jämnar väl ut sig antar jag.

Jag uppmärksammar bara hur nyanserad diskussionen är och folks, er, brist på insikt om de verkliga effekterna av detta.
Medan "makten" (åter igen) skrattar hela vägen till banken.

Nu får ni faan ta o gnugga liv i de sovande hjärncellerna och se den större bilden.

Nej det finns ingen källa. Det kallas sunt förnuft, och det har de flesta av er sovandes på hjärnkontoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in