2020-08-03, 14:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Testningen har minskat under sommaren.

+5 på IVA idag tydligen.

Flockimmunitet? Inte ens Tegnell tror väl på den längre....
Vad är det för källa som anger plus fem på IVA?
Citera
2020-08-03, 14:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Huruvida det är rimligt eller inte att tillämpa PL13 på grundlagsbefästa fri- och rättigheter vet jag inte. Det får väl andra bedöma. Kan bara konstatera att det görs redan idag och har så skett i ett antal år innan denna pandemi. Kan man avlägsna ett halvt dussin demonstranter som delar ut flygblad med hänsyn till PL13 och allmän ordning, liv och hälsa osv. Ja, då går det nog alldeles utmärkt att göra en nedstängning med samma argument och hänvisa till folkhälsa, liv och lem. Trots allt är det ju den värsta pandemin sedan spanska sjukan. Så det där med att det "inte går" med hänsyn till grundlagen skulle jag ta med en väldigt stor nypa salt. Det hela handlar om vilken inställning och vilken tolkning man gör. Nu är jag inte särskilt mycket för en total nedstängning, men jag tycker gott att man kan införa distansundervisning som ett komplement även i grundskolan. Man kan också komma med direktiv/lag att munskydd SKA användas i butiker, kollektivtrafik och andra platser inomhus dit allmänheten har tillträde. Jag skulle tycka det vore alldeles utmärkt och jag skulle inte känna mig det minsta kränkt över att mina rättigheter och friheter har åsidosatts. Regeringen skulle kunna göra det mycket enkelt och helt enkelt bara hänvisa till WHO. Regeringen har ingen skyldighet att följa det som Folkhälsomyndighetens tjänstemän hittar på. Man kan hänvisa till djupare kunskap än så.

Det finns naturligtvis lagstiftning som under vissa omständigheter inskränker våra grundlagsskyddade fri -och rättigheter. Smittskyddslagen, ordningslagen och polislagen är exempel på sådan lagstiftning.

När det gäller demonstrationen du hänvisar till undrar jag om de hade tillstånd att demonstrera.
Den svenska demonstrationsfriheten är grundlagsskyddad genom regeringsformen. Den som anordnar en demonstration måste enligt ordningslagen ansöka om demonstrationstillstånd eller lämna in anmälan till polismyndigheten. Hade de demonstationstillstånd?

Vår grundlagsskyddad mötesfrihet har inskränkts av regeringen: allmänna sammankomster begränsas till 50 personer. Om det är nödvändigt för att motverka en epidemi är det alltså möjligt att inskränka mötesfriheten genom ordningslagstiftningen. Regeringen fattade beslutet efter förslag från FHM. Förslaget vilar på smittskyddsöverväganden, men tar även ekonomiska och andra faktorer i beaktande.
Jag skulle vilja påstå att inskränkningen av mötesfriheten är ett myckeg stort ingrepp och en av de mest omfattande frihetsinskränkningar Sverige har infört i modern tid.

Det är okej att du inte skulle känna dig det minsta kränkt av att dina rättigheter och friheter har åsidosätts.
Gäller det alla dina fri- och rättigheter?
För mig är det viktigt att grundlagsskyddade rättighet inte inskränks på ett obefogat sätt och utan noggranna överväganden. Jag vill t ex inte se militär patrullera gatorna för att kontrollera att befolkningen håller sig inomhus så som sker på andra håll i världen.

SARS-CoV-2 är en unik händelse, men grundlagen är skriven för att hantera unika händelser.
Grundlagarna är inte skrivna för att regeringen ensamt ska ha all offentlig makt vid t ex en pandemi.
En svensk regering ska inte godtyckligt kunna inskränka medborgarnas fri- och rättigheter. Den ska inte heller kunna göra det i panik eller i skydd av t ex en pandemi.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-03 kl. 14:54.
Citera
2020-08-03, 14:49
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Missinformation? För att det inte passar in på din verklighetsbild?

Sen är "studie" inte lika med forskning. Det står inget om forskning någonstans.

Nej för nu har de korrigerat dom små ludren.
Citera
2020-08-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
590 nya fall. Anmärkningsvärt att det ökar, men inte helt oväntat.
Men det lär bara mötas med en gäspning från svenska medier.
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
+590 fall när man haft chansen att trycka ner smittan. Smittbekämpning existerar inte, istället har gamblern Tegnell och tärningsspelaren Johan Carlson gått all in på flockimmunitet. Det blir nog en "spännande" höst för oss försökskaniner som deltar experimentet.

Ja +200 fall än förra måndagen visar att det ökar som många av oss varnade för.
I Tyskland minskade smittan med 40% när skolorn stängdes, så att smittan ökar när skolorna börjar igen här får vi också vara beredda på i Sverige nu, men Tegnell byr sig inte.
Citat:
Lyssna! Om att barn smittar och skolor påverkar smittspridning.
Enligt en studie i Tyskland minskade spridningen med 40% när skolorna stängde.
https://twitter.com/lo_malin/status/1290231854814003201
Citera
2020-08-03, 14:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Då kan jag dela med mig eftersom jag känner folk där. Man införde lockdown och garanterade en viss ersättning till folk. Denna ersättning har i många fall uteblivit vilket i sin tur resulterat i att folk inte har något val utan måste ta sig ut för att hitta mat och som du säger överleva. Har skickat cash till en vän där för att stötta honom. Så ja dom har agerat i panik utan plan men det är Sydamerika vi snackar om så vad ska man begära. De flesta här har nog 0 koll på hur det är där, än mindre varit där

Sen att folk här jämför Sverige med länder som Peru är ett skämt. Går inte ens att jämföra med Spanien eller Belgien. Jämför med våra grannländer och det säger sig självt att fiaskot är ett faktum. Man har skämt ut sig för all framtid

Att jämföra är rätt meningslöst oavsett om det är grannland eller Peru. Men det bryr sig inte många om för det handlar om att svartmåla sin egna regering, eller försöka sätta ens egna beslut i bättre dager genom att peka på någon som minsann är sämre. Helt värdelöst båda två.

Det är olika förutsättningar, olika skeden i förloppet, allt är olika även om man råkar dela landsgräns. Vi kommer förhoppningsvis att dra många lärdomar med tiden, både vad som behöver ske i Sverige för att vara bättre rustade men också mer universellt vad som är bra strategier i den globala tid vi lever i nu (hur samhället såg ut under Spanska sjukan skiljer sig rätt mycket mot idag t.ex.)
Citera
2020-08-03, 14:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En tankeställare för de som skriker på lockdown bara för att.. Var sak har sin plats, Sverige har inte varit i behov av lockdown. Italien var det, Spanien också. Andra länder var det inte men gjorde det ändå.
Det är antagligen en bedömningsfråga. Tittar man på antalet döda jämfört med grannländerna så är det mycket som tyder på att Sverige offrat i runda slängar 5,000 personer och låtit dem dö för att försöka rädda ekonomin.

Och det är väl ok, det blir en tankeställare det också.
Citera
2020-08-03, 14:52
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
TonyDR är ju en av tråden bättre skribenter och har rapporterat objektivt i flera månader. Du har inget att säga om regimlakejernas agenda?

Objektivt?!!?
Citera
2020-08-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ändå är smittan kvar i landet. De kanske skulle förlängt restriktionerna x antal månader till?

Ja, därför att man reagerade så sent och de som blir smittade är sjuka länge och smittar förmodligen under längre tid än vid vanlig en veckas förkylning.

Jämför med Finland som agerade kraftfullt från början, väntade inte på EU s anvisningar utan lät sina egna myndigheter och läkare på de största universitetssjukhus komma med råd och rekommendationer som politikerna sedan implementerade och fattade nödvändiga politiska beslut.
Senast redigerad av Frederica 2020-08-03 kl. 14:57.
Citera
2020-08-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är antagligen en bedömningsfråga. Tittar man på antalet döda jämfört med grannländerna så är det mycket som tyder på att Sverige offrat i runda slängar 5,000 personer och låtit dem dö för att försöka rädda ekonomin.

Och det är väl ok, det blir en tankeställare det också.

Och tur är väl det. Du kanske tycker att det är mysigt med en 30% minskning i BNP?

Vi har hanterat detta alldeles utmärkt. Antalet döda får du summera i slutet av året. Justerat för befolkningsmängden så är 2020 just nu inte värre än 1993 och 2001. Alltså är det ett sånt där sämre år som återkommer ca var 10e år. Jag gissar på runt 1000 fler döda än ett genomsnittsår när 2020 summeras och det är inom standardavvikelsen.
Citera
2020-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Då är det bara att hålla stängt längre tills ett vaccin finns tillgängligt. :ye
Nedstängning och krav på munskydd även i Sverige i höst? Hoppas.
Vill du på allvar ha din frihet inskränkt för en sjukdom som knappt märks hos de absolut flesta?
Bättre då istället att isolera de som är i riskgrupper.
Citera
2020-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Ja, därför att man reagerade så sent och de som blir smittade är sjuka länge och smittar förmodligen under längre tid än vid vanlig en veckas förkylning.
Jämför med Finland som agerade kraftfullt från början, väntade inte på EU s anvisningar utan lät sina egna myndigheyer och läkare på de största universitetssjukhus komma med råd och rekommendationer som politikerna sedan implementerade och fattade nödvändiga politiska beslut.

Nej. Politikerna körde över Finlands smittskyddsläkare som rekommenderade att inte stänga ner.
Citera
2020-08-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jag mena gränsen mellan Sverige och danmark

Om man kör bil så passerar man Danmark...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in