2020-07-28, 08:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Precis så är det. Även de bästa överkomliga maskerna släpper igenom viruspartiklar, de skyddar nämligen inte 100 procentigt och det räcker med att få i sig lite virus för att bli smittad. Bra att du visste åtminstone det.
Fast problemet är att många masker (t.ex. N95) är konstruerade så att de minsta partiklarna är de som man fångar till 100%.

Problemet är således inte de SMÅ partiklarna. Det är inte heller de STORA partiklarna som är problemet (som t.ex. droplets), de fångar man också.

Förvånad att du inte kände till det.

Det skall väl tilläggas här också att anledningen till obligatorisk mask i de flesta länder införts för att man inte skall SMITTA (inte SMITTAS, som du vill göra gällande).

Men du är helt enkelt för dum för att begripa det.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-28 kl. 08:10.
Citera
2020-07-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
”WHO: Corona "den värsta krisen" hittills!
Snacka om överdrift. Men det är klart WHO lever ju på att dra in pengar på sådana här händelser.
Citera
2020-07-28, 08:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Björn Olsen sommarpratar idag och ger en känga åt medierna.

Och "medierna" reagerar direkt. Är inte detta historiskt att SR går i polemik med en sommarpratare?

Men SVT:s mediedirektör Jan Helin håller inte med:

– Jag ställer mig lite frågande till den kritiken och att vi ger det stort utrymme har att göra med att vara transparenta och erbjuda våra läsare, lyssnare, tittare en möjlighet att själva bedöma rimligheten i de beslut som tas, säger Jan Helin.

Men det är bra att media granskas enligt Jan Helin:

– Att vi granskas och undersöks är bara bra, men så här långt så tycker jag att journalistiken både har gett det här rätt utrymme och jag tycker att jag har haft lätt att se att man också har ställt kritiskt granskande frågor också mot Folkhälsomyndigheten, både i Sveriges Television och andra medier, säger Jan Helin.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7522276

Olsen har helt rätt.

” Medias roll i idoliseringen av Folkhälsomyndigheten måste uppmärksammas. Är media verkligen den tredje statsmakten? Har hela världen blivit galen och är vi i Sverige de enda som tänker klart? Min slutsats av det är att sekterism, det är farligt och många media har varit trogna proselyter i sekten kring den svenska strategin, säger Björn Olsen.

Infektionsläkaren och professorn vid Uppsala universitet, Björn Olsen, har varit en av Anders Tegnells främsta kritiker genom coronapandemin. Bland annat genom en debattartikel i Dagens Nyheter där han tillsammans med 22 andra forskare kritiserar hanteringen av pandemin i Sverige.

Att Sverige har gått mot strömmen och varken stängt eller haft krav på munskydd har också fått stor uppmärksamhet i internationell press. Men svensk media har varit alldeles för dålig på att granska besluten, enligt Björn Olsen.

– Undfallenheten mot myndigheter och politiker har varit bisarr. Medieapparaten har deltagit när de dagliga dödstalen har redovisats, och förutom några få upplever jag det som att media har legat på knä och tillbett.

– Inga eller få kritiska frågor har ställts förutom av vissa ledarskribenter och viss media. Det som fått oss att inte tappa förståndet och förstå att vi inte är i The Twilight Zone är hur utländska medier har rapporterat om oss, säger Björn Olsen.”
Citera
2020-07-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast problemet är att många masker (t.ex. N95) är konstruerade så att de minsta partiklarna är de som man fångar till 100%.
Nej det finns såklart inget filter som skyddar till 100% mot de minsta partiklarna. Och om det du skriver stämt så skulle det såklart inte vara något problem.
Citera
2020-07-28, 08:15
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit för en strikt lockdown, varför nämner du det ordet?

Nu var det ju inte det min fråga handlade om? Jag undrade hur Tegnell kunde uttala sig som han gjorde, att man frivilligt kan stanna hemma efter hemkomst från något av de länder som anses utgöra en fara för ökad smittspridning av tex UK och Norge.

Jag skulle ALDRIG få för mig att resa utomlands under rådande omständigheter. Ej heller skulle jag kunna ljuga om att jag har symptom bara för att frivilligt sätta mig i karantän.

Eftersom läget förändras snabbt behöver det ju inte vara så att personen som åkte på charter för två veckor sedan gjorde det trots att denne ansåg att karantän skulle bli nödvändig vid hemkomst? Så djävla korttänkta verkar ju folk vara.
Läget har inte förändrats speciellt mycket. Är man rädd för att smitta andra så kan man:

1) Stanna hemma.

2) Ta ut extra ledighet efteråt.

Staten och arbetsgivaren ska inte bekosta din karantän efter en nöjesresa.
Citera
2020-07-28, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du läser noga i tråden så kommer du finna att det finns personer här som VET att Kineserna inte skapade skiten och att det är Kineserna som är bäst på det här och att det är Kineserna som är mest hjälpsamma och att det är Kineserna som inte gjort något fel och att det är Kineserna som varit helt öppna med allting och att alla andra ljuger. Det är bara Kineserna som är bra.

Samma skribenter menar fortsättningsvis att alla andra försök att utveckla vaccin är bluff, de bara hittar på för att få forskningsanslag. Publicerade papper, rapporter och resultat är bara luftslott.

Det är så man får magsår...
Eftersom att du inte tror mig så kan du väl åtminstone lyssna på vad experterna säger. Här en artikel i the Telegraph:

Risk, uncertainty and fear of failure: Why scientists aren't celebrating a coronavirus vaccine yet

Scientific community wrestling with how to deal with both public hesitancy and overblown expectations for a potential jab

/.../
One of the most basic issues is that, while early trials have delivered positive results, a vaccine is still very far from being guaranteed to work.

Speaking about the Oxford and Moderna trials in the UK and US, Professor Peter Jay Hotez, a professor at Baylor College of Medicine in Texas who is working on a separate, affordable vaccine for middle-income countries, said: "Yes, they had good responses in the 10 or so volunteers who received two doses of the vaccine. But to go from that to 'we're going to vaccinate the world', or vaccinate the UK or the US, is a big leap.

"There needs to be someone out there explaining this."

Once those vaccines are tested on tens of thousands of people in Phase III trials, there is plenty of potential for failure.

One of the greatest setbacks could be caused by "antibody-dependent enhancement" (ADE), also known as disease enhancement or immune enhancement, a rare phenomenon in which the presence of antibodies in an individual can trigger a worse infection. Efforts to develop vaccines for Sars and Mers, two other coronaviruses, found evidence of ADE in animals.

In other cases, it has been a major setback. Prof Bar-Zeev pointed to the case of a vaccine developed in the late 1960s for RSV, a common childhood illness, in which ADE was suspected as the cause of its failure.

"The vaccine was withdrawn from the market 51 years ago and we still don't have a good RSV vaccine … and the reason is because of enhanced disease," he said. It's an issue, he added, that the "entire Covid-19 vaccine community is keenly aware of… the safety of a Covid-19 vaccine is absolutely essential".

Even if Phase III trials are passed with flying colours, manufacturing to scale could take a long time and there is always the possibility of a RotaShield-type event, which would call for a serious ethical debate.

Just as concerning as safety issues is the still unanswered question of efficacy. It may be that, while candidate vaccines turn out to be quite safe, they aren't anywhere near effective enough to be worth using.

Vaccines can have the very useful effect of reducing the severity of infection, but the holy grail for a coronavirus vaccine would be to prevent transmission as well. Given the still uncertain nature of immunity to Covid-19 and how long-lasting it is, that could be an unachievable goal.

"If the immunity is short-lived then I think it's a little bit futile because to mount a massive campaign every few months to vaccinate God and the world against this virus is not going to be sustainable," explained Prof Kampmann. Such a vaccine would not be useless as it would protect the individual, but it's a long way from the notion some seem to have that "all we need is this one vaccine and the show is over".
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/26/risk-uncertainty-fear-failurewhy-scientists-arent-celebrating/?WT.mc_id=e_DM1270634&WT.tsrc=email&etype=Edi_Edi_ New_Reg&utmsource=email&utm_medium=Edi_Edi_New_Reg 20200727&utm_campaign=DM1270634

De säger i princip exakt det jag säger hela tiden. Och sluta med dina halmgubbar. Det finns ingen som säger att vaccinet är en bluff.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-28 kl. 08:18.
Citera
2020-07-28, 08:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Läget har inte förändrats speciellt mycket. Är man rädd för att smitta andra så kan man:

1) Stanna hemma.

2) Ta ut extra ledighet efteråt.

Staten och arbetsgivaren ska inte bekosta din karantän efter en nöjesresa.
Nej, precis, de ska INTE bekosta den.

Det är just det jag invänder emot vad gäller Tegnells uttalande att - man kan frivilligt stanna hemma. Det gör ju gällande att detta gäller för alla? Det gör det ju inte, det gäller bara dem vars semester inte är slut vid hemkomsten? Annars MÅSTE man ta tjänstledigt eller förlänga sin semester och detvär ju inte möjligt i de flesta fall.
Citera
2020-07-28, 08:20
Medlem
Citat:
De talar inte om vågor utan om olika klusterutbrott. Det är skillnad.

Känns som om man gärna talar i termer av utbrott (dramatisk term) när det gäller andra länder, men när det handlar om just Sverige vill man nedtona det till lite små kluster. Rätta mig gärna om jag har fel.

Efter den nyuppkomna allvarliga situationen i Barcelona gjorde jag en snabbgoogling. Liknande dödstal i Katalonien som Sverige men betydligt mindre befolkning (7,5 milj någonting). De hade också en mycket kraftig smittspridning i mars.

Så varför fungerar inte teorin om spridd immunitet där, den som enligt bl.a Tegnell gör att vi svenskar kommer att klara oss så mycket bättre än andra till hösten? Varför rusar inte T-cellerna till spanjorernas försvar när de påstås göra det för stockholmarna?

Lyssnade på Tegnell så sent som förra veckan på presskonferensen. Om jag minns rätt uttryckte han då viss osäkerhet för hur det kan gå när skolorna öppnar igen och kollektivtrafiken ökar.

Men enligh intervjuer i helgen så verkar nu hans oro vara som bortblåst, åtminstone för Sveriges del. Det är andra länder som kan vänta sig en besvärlig höst.

Det går fort i hockey, som sagt.
Citera
2020-07-28, 08:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej det finns såklart inget filter som skyddar till 100% mot de minsta partiklarna. Och om det du skriver stämt så skulle det såklart inte vara något problem.
Men det här är lite av problemet med idioter som du som inte förstår något av det du debatterar. Det är antagligen därför du tvingas fulcitera och ändra i i citat (obegripligt att du får fortsätta verka på FB).

Som jag påpekade så filtrerar en N95-mask 100% av partiklar av en viss storlek. Ju mindre desto bättre. Problemet är att filtret inte fångar lite större partiklar lika bra (exakt varför orkar jag inte förklara, du får googla själv). Tittar man på ett N95 filter framifrån så finns således inga "hål", det är att jämföras med en solid vägg. Inga viruspartiklar slipper igenom. Droplets slipper inte heller igenom, de är för stora. Aerosoler skulle jag säga är det stora bekymret, det är här som du hittar de 5% som slipper igenom.

Som jag påpekade är det inte för att skydda INÅT som masktvånget införs, det är för att begränsa UTÅT.

Det är för mig helt obegripligt att någon sätter sig och argumenterar EMOT mask. Det är lite som att gå runt och erbjuda folk lotter där högsta vinsten är en miljon kronor och där man vinner i 95% av fallen.
"Näej, jag vill nog inte ha en sådan där lott, det finns bara 95% chans att jag vinner".

Idioter...
Citera
2020-07-28, 08:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Känns som om man gärna talar i termer av utbrott (dramatisk term) när det gäller andra länder, men när det handlar om just Sverige vill man nedtona det till lite små kluster. Rätta mig gärna om jag har fel.

Efter den nyuppkomna allvarliga situationen i Barcelona gjorde jag en snabbgoogling. Liknande dödstal i Katalonien som Sverige men betydligt mindre befolkning (7,5 milj någonting). De hade också en mycket kraftig smittspridning i mars.

Så varför fungerar inte teorin om spridd immunitet där, den som enligt bl.a Tegnell gör att vi svenskar kommer att klara oss så mycket bättre än andra till hösten? Varför rusar inte T-cellerna till spanjorernas försvar när de påstås göra det för stockholmarna?

Lyssnade på Tegnell så sent som förra veckan på presskonferensen. Om jag minns rätt uttryckte han då viss osäkerhet för hur det kan gå när skolorna öppnar igen och kollektivtrafiken ökar.

Men enligh intervjuer i helgen så verkar nu hans oro vara som bortblåst, åtminstone för Sveriges del. Det är andra länder som kan vänta sig en besvärlig höst.

Det går fort i hockey, som sagt.

Ja, det hela är mycket märkligt, minst sagt🤷🏼‍♀️
Citera
2020-07-28, 08:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Snacka om överdrift. Men det är klart WHO lever ju på att dra in pengar på sådana här händelser.

Överdrift är det inte om man är organisationen WHO.

WHO skapades 1948. Man skapades efter andra världskriget och dess påverkan av folkhälsan i alla världens länder.

De allra flest av historiens hälsokriser inträffade innan 1948.

Det generalsekreteraren säger är att krisen i dag är den värsta under vår levnad, dvs WHOs levnad.
Citera
2020-07-28, 08:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart som korvspad att kineserna skapade Kinesiska sjukan. Det var väl anledning till att de stängde ner USA:s konsulat i Wuhan samt stoppade alla försök att föra dokument från konsulatet.
Undrar om Kina mörkade utbrottet i ett tidigt skede för att inte tvingas ställa in de militära olympiska spelen i Wuhan i oktober 2019? Det finns ju tecken på att smittan kan ha börjat långt tidigare än i december. De militära olympiska spelen i Wuhan 18-27 oktober hade 9308 deltagare från 110 länder och det tävlandes i 27 olika grenar. Kina tog flest medaljer.

Flera svenska deltagare utvecklade covid-liknande symptom vid hemkomsten till Sverige. Men eftersom mätbara mängder antikroppar inte utvecklas av alla och dessutom inte tycks bestå särskilt länge är det osäkert om deltagare som månader senare testade negativt för antikroppar ändå kan ha haft covid19 i nära anslutning till tävlingarna i Wuhan. Smittan kan alltså ha spritts till Sverige och 108 andra länder redan i oktober, om inte förr. Det finns ju en rapport om europeiskt avloppsvatten från mars 2019 som visat sig innehålla spår av viruset.

Så oavsett var och hur viruset uppstod så kan Kina misstänkas ha mörkat utbrottet så länge det gick. Det var en ögondoktor som till slut slog larm i december. Vad gjorde alla Wuhans smittskyddsläkare? Varför hade de inte sagt något?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-28 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in