Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
De talar inte om vågor utan om olika klusterutbrott. Det är skillnad.
Känns som om man gärna talar i termer av utbrott (dramatisk term) när det gäller andra länder, men när det handlar om just Sverige vill man nedtona det till lite små kluster. Rätta mig gärna om jag har fel.
Efter den nyuppkomna allvarliga situationen i Barcelona gjorde jag en snabbgoogling. Liknande dödstal i Katalonien som Sverige men betydligt mindre befolkning (7,5 milj någonting). De hade också en mycket kraftig smittspridning i mars.
Så varför fungerar inte teorin om spridd immunitet där, den som enligt bl.a Tegnell gör att vi svenskar kommer att klara oss så mycket bättre än andra till hösten? Varför rusar inte T-cellerna till spanjorernas försvar när de påstås göra det för stockholmarna?
Lyssnade på Tegnell så sent som förra veckan på presskonferensen. Om jag minns rätt uttryckte han då viss osäkerhet för hur det kan gå när skolorna öppnar igen och kollektivtrafiken ökar.
Men enligh intervjuer i helgen så verkar nu hans oro vara som bortblåst, åtminstone för Sveriges del. Det är andra länder som kan vänta sig en besvärlig höst.
Det går fort i hockey, som sagt.