2020-07-24, 12:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det gör det väl? Spridningskoefficienten R beror i högsta grad på hur många immuna det finns i samhället! Det är väl ABC-kunskaper inom epidemiologi, något du tycks vara i total avsaknad av.
Var det inte exakt detta som var felet i de brittiska prognoserna? Man "missade" att ta hänsyn till andelen immuna.
Citera
2020-07-24, 12:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En mycket stor del av befolkningen tillämpar ju hemarbete sedan mars månad. Andra är noga med social distansering på sina arbetsplatser. Men hur bra tror du det fungerar i ett klassrum med 30 stycken barn som kan vara allt mellan 5-16 år gamla? Håller de alltid 2 meters avstånd till varandra? Hur fungerar det i matsalar och gymnastikhallar? Säger ju sig självt att smittrisken blir stor. Alla vet att virus och skit sprider sig i förskola och skola. Tror inte det är annorlunda med detta virus. Får barnen viruset är det närmast 100% att de smittar ned sina föräldrar. Föräldrar som kan blu svårt sjuk, eller smitta ned någon på bussen osv osv.
1) Hur stor andel av befolkningen jobbar hemifrån? Själv har jag svårt att göra det mer än kanske någon enstaka dag. De flesta går nog till sina arbeten även om man vill få det att låta som att en majoritet sitter hemma. Men så är det inte.

2) Även i skolan kan man coronaanpassa undervisning och lokaler precis som på arbetsplatser. 30 barn i ett lite klassrum, nja.... så funkar det nog inte mer än i undantagsfall. Även skolan är skyldig att anpassa verksamheten. Lärare jobbar där = arbetsplats. Även om skolorna får vara öppna kan man göra anpassningar som undervisning i mindre grupper och lite mer självstudier och det har ju gått bra att driva gymnasiet med distansstudier och det kommer säkert att fortsätta.

För att vara övertydlig. Bara för att gymnasiet FÅR vara öppet i höst betyder det inte nödvändigtvis att eleverna sitter packade som sillar, 30 stycken i varje klassrum mellan 8 och 16 måndag till fredag.
Citera
2020-07-24, 12:22
Medlem
Vet ej om det redan har tagits upp i tråden (hinner ej läsa bakåt..), men nu finns det tydligen en mer smittsam variant av viruset än tidigare. Upp till tio gånger mer smittsam t o m..

Det är någon aminosyra D614 som har förvandlats till G614 (aspartat till glysin) och den här varianten har tydligen funnits redan i februari.

Tydligen finns det även andra förändringar i den här nya varianten av viruset som också gör det mer smittsamt plus att den är stabilare än sin föregångare som började sprida sig från Wuhan.

https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous?utm_campaign=NewsfromScience&utm_source= JHubbard&utm_medium=Twitter
Citera
2020-07-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länken. Intervjuer med Tengnell ska helt klart ses på utländska medier. De ställer mer kritiska frågor och låter honom inte komma undan så lätt. Till skillnad från de svenska reportrarna på presskonferenserna som mer ler och beter sig som om de vore på en date.

Men hur har han kunnat hinna med alla dessa intervjuer bara på en vecka?
Ja det kan man verkligen undra,
Tegnell spenderar mer tid på intervjuer där han försvarar tusentals döda och smittade mer än tiden han lägger på att göra sitt jobb som bör vara att stoppa smittan.
Citera
2020-07-24, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, USA behöver inte jaga upp sig över att feta negresser och latinos dör i drivor i covid-19, de skulle ändå ha dött, men över en längre period.

Inte heller behöver Sverige jaga upp sig för att över 5 000 familjer har mist sina nära och kära. Det är inget dödsvirus och de som dött skulle ändå ha dött snart.

Du är en kallhamrad jävel må jag säga.

Din låtsasempati imponerar inte på någon. Att bara värna om döda i C-19 för att odla ditt hat mot regeringen är genomskinligt. Det är många många fler än de 5000 som dött i Sverige hittills i år, men till dem räcker inte din påhittade ömhet.

Du får se när året är slut om det dog fler än normalt i Sverige.
Citera
2020-07-24, 12:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
"Jag är övertygad"...

Med detta inlägg min kära IMBILDEN avpolleterar du det lilla, lilla (lilla!) förtroende du eventuellt har kvar i denna tråd. Du vill hålla hemma mellan-, högstadie- och gymnasieelever upp till ett halvår (varför just ett halvår?). Om man bortser ifrån den otroligt konstiga "de flesta föräldrar klarar av att ta ansvar för sina barn och kan lära dem både att räkna, läsa och skriva" så tror jag inte du har den blekaste aning om vilka samhälleliga konsekvenser ett sådant beslut kommer att få.

För att inte tala om barnens perspektiv. Bara för att farmor ska få leva ett par månader till. Jag är mållös, fullständigt mållös.

Just ja, jag kan lova dig: det kommer inte bli några skolstängningar på bred front. Möjligen i enstaka fall vid lokal spridning, inte en meter till. Lova att tala tyst om den informationen.

För om ett halvår har vi vaccin. Gör skolstängningarna i andra länder dig också mållös? Tror du de barnen blir störda och märkta för livet?

Tror du Adam Alsing bara levt några månader till om han inte fått Covid 19? Vad säger du till barnen som förlorar sina föräldrar i Covid 19? Finns tom exempel på barn som förlorat bägge sin föräldrar i 35-50 årsåldern i Covid19.

En sak håller jag ändå med dig om. Jag tror inte heller vi får några skolstängningar i Sverige. Även vid en andra våg kommer svenska myndigheter köra på ända in i kaklet. Inte en chans att de försöker begränsa smittan genom att stänga ned. I sådana fall hade man redan gjort det.
Citera
2020-07-24, 12:31
Medlem
Intressanta jämförelser och analyser av vad sena åtgärder mot COVID-19 har inneburit för smittspridning och antal dödsfall i olika länder.

Intervju med professor Yaneer Bar-Yam som jobbat med att bekämpa ebola i Afrika bland annat:

https://www.youtube.com/watch?v=6xA2vauSdcM
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-24 kl. 12:37.
Citera
2020-07-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är helt okej att vi tycker olika om detta.

En intressant bieffekt är att ett kortlivat vaccin blir en företeelse för den rika delen av världen.
Fattiga länder söder om ekvatorn kommer inte att ha råd eller logistiska möjligheter att erbjuda befolkningen denna typ av vaccinationer.

Och som vanligt kommer världens fattigaste att dö.
Men detta kortlivade vaccin är som tur är endast en teori.

Ja tyvärr så drabbas alltid de fattiga värst av alla och det har vi ju redan sett när det gäller Covid.
Sen vet jag inte om vi skall avfärda ett effektivt vaccin redan bara för att det visat sig att lindrig Covid ger kort immunitet.
Citera
2020-07-24, 12:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet ej om det redan har tagits upp i tråden (hinner ej läsa bakåt..), men nu finns det tydligen en mer smittsam variant av viruset än tidigare. Upp till tio gånger mer smittsam t o m..

Det är någon aminosyra D614 som har förvandlats till G614 (aspartat till glysin) och den här varianten har tydligen funnits redan i februari.

Tydligen finns det även andra förändringar i den här nya varianten av viruset som också gör det mer smittsamt plus att den är stabilare än sin föregångare som började sprida sig från Wuhan.

https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous?utm_campaign=NewsfromScience&utm_source= JHubbard&utm_medium=Twitter
Intressant artikel!

"Perhaps there’s just little selection pressure on the virus as it races through millions of immunologically naïve people, scientists say. That could change with the advent of vaccines or new therapies, forcing the virus to evolve. But it could also indicate that the virus has been with people longer than we know, and was spreading before the first known cases in Wuhan, China, in December 2019. “The evolution of this virus to become a human pathogen may have already happened and we missed it,” Rasmussen says."

Detta kan betyda att viruset har cirkulerat bland människan långt innan vi upptäckte den.
Kan även förklara varför viruset är så väl lämpat för att smitta människa-människa.
Vi har troligen missat de tidigare varianterna, varianter som var trögare på att smitta till människa.
Citera
2020-07-24, 12:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du förstår inte en så enkel räkneoperation?

Det dör i Sverige årligen sedan långt tillbaka mellan 88000 och 93000 personer varje år. Det ger ett grovt genomsnitt om 90500 personer. Detta inkluderar alla som dött oavsett dödsorsak.

Om Sverige under 2020 kommer att ligga på antalet döda inom intervallet (som ju spänner över 5000 st) så kan man se att det inte dött katastrofalt många. Man kan sedan gå vidare och analysera dödsorsaker. Eftersom människor bara kan dö en gång så kan man analysera statistiken och se om en uppgång för döda i en viss orsak motsvaras av nedgång i döda för en annan dödsorsak.

Det är att jämföra på ett adekvat sätt, inte räkna döda i C-19 som om de hela tiden vore döda som läggs till i en fast dödsstatistik.

Jag har förklarat det så många gånger så jag vet inte om jag orkar dra det en gång till varför det är HELT fel att resonera som du gör. Gör istället tankeexperimentet att du står med ena foten i en ishink och den andra foten i en hink med kokande vatten. Med ditt tankesätt har du det lika bra som en person som står med bägge fötterna i ljummet vatten.

Det finns inga normalår och du rensar inte för de som nu inte dör i influensa, vinterkräksjuka, vattkoppor you name it. Därmed har du ingen aning. Det är inte ens samma grupper som dör. Du får alldeles för låga siffror. I extremfallet inga alls eller tom negativa. Det måste ju tom du fatta att det är ett heltokigt sätt att mäta dödlighet i Covid19 på?
Citera
2020-07-24, 12:43
Medlem
Smittan ökar rätt ordentligt på många håll i Europa i länder som lyfts fram som nationer som besegrat viruset. Spanien vet vi sedan tidigare. Belgien har nu över 20 fall per 100 000. I Frankrike ökar det nu också. Vi får se om några veckor hur detta artar sig.
Citera
2020-07-24, 12:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har förklarat det så många gånger så jag vet inte om jag orkar dra det en gång till varför det är HELT fel att resonera som du gör. Gör istället tankeexperimentet att du står med ena foten i en ishink och den andra foten i en hink med kokande vatten. Med ditt tankesätt har du det lika bra som en person som står med bägge fötterna i ljummet vatten.

Det finns inga normalår och du rensar inte för de som nu inte dör i influensa, vinterkräksjuka, vattkoppor you name it. Därmed har du ingen aning. Det är inte ens samma grupper som dör. Du får alldeles för låga siffror. I extremfallet inga alls eller tom negativa. Det måste ju tom du fatta att det är ett heltokigt sätt att mäta dödlighet i Covid19 på?
Varför kan man inte räkna på överdödlighet år för år?

covid19 skördar liv 2020, men vi vet att de allra flesta som dör hör till de äldre åldersgrupperna.
Även ett vanligt år står denna gruppen för de allra flesta dödsfallen under året, livet fungerar så.

Här kan du även se hur dödligheten fördelas 2020, fördelat på olika åldersgrupper.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/dodligheten-i-sverige-narmar-sig-normala-nivaer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in