2020-07-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att gå på officiella källor som WHO sammanställt betyder att man är fascist? Likaså att man hyllar länder som tar ansvar för befolkningens hälsa såsom Nya Zeeland och Australien? Man är fascist om man förespråkar promillegräns och hastighetsgränser på våra vägar?
”Officiella källor”... Har WHO trademarkat allt som har med covid att göra? Det var nyheter för mig i sådana fall, berätta gärna mer.

Och först upprepa svar till fascister som kommer med hastighets- och promillegränsjämförelsen (börjar bli rätt tröttsamt): nej, jag är inte för ett laglöst samhälle.
Citera
2020-07-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Munskydd har använts i många hundra år. Speciellt i en pandemi är bland det smartaste man kan göra att rekommendera eller tvinga folk att bära det. Tvinga är bäst speciellt i ett land som befolkas mest av stora egoister som skiter i att andra dör och skadas. Oavsett hur många som dör. Är man en jävla egoist är varken 0,1, 0,5, 1.5 eller 10% tillräckligt för att man ska ställa upp för sina medmänniskor.
Sommarlov? Då ska jag upplysa dig om något som du uppenbarligen inte lärt dig i skolan ännu: att tvinga människor till saker bara för att de inte tycker som du = fascism.
Citera
2020-07-07, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Varför ska jag argumentera emot de portioner som inte innehåller några egentligen sakargument? Det är ju faktiskt bara svammel och inget att bygga en seriös diskussion omkring. Det är dessutom hårda ord från dig som har bevisats kommit med falska påståenden i tråden om att Sverige skulle mörka för att frisera Worldometers siffror.

Däremot bemötte jag ditt påstående om att Sveriges sätt att presentera statistik på är undermåligt. Det är ur statistisk synpunkt mer värdefullt att presentera dödsfall genom ett avlidendatum än att bara rapportera klumpar där dödsfallen inte har någon koppling till ett specifikt datum.
Att jag "insinuerat" kring wordometers gör inte mig en mindre pålitlig debattör. Vem som helst som anklagar Sverige gör det med belägg. Inget land i världen hade behov att fiffla med statistik såsom Sverige har haft behov av. Fattar man inte det är det ingen idé att diskutera vidare.
Inget land i världen har haft så enorma diskrepans när man presenterat data för avlidna såsom det hänt i Sverige.
Att man inte inser att det finsn en relation mellan behov att få så bra statistik som möjligt och det faktum att man har en totalt avvikande statistik jämfört med resten av världen kräver en allvarlig hjärnskada för att man inte ska inse att Sverige har mörkat och mörkar. Wordometers fallet har ingenting med saken att göra.
Nu har jag däremot förlorat för mycket tid med att diskutera med en person som förnekar verkligheten. Så mer tid lägger jag inte på diskussioner med en oärlig debattör.
Citera
2020-07-07, 12:04
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nu är det viktigare att ha en pälsjacka än att stoppa smittan.

Nyligen avlivades tusentals minkar på en dansk minkfarm sedan det konstaterats att djuren hade samma virus som de anställda på farmen. Minkar som smittats av coronavirus i Danmark kommer inte att behöva avlivas framöver. I stället ska större vikt läggas på att förhindra att smittan sprids. Bland annat införs krav på att de anställda ska bära munskydd, handskar och använda handsprit. Dessutom kommer minkarnas hälsa kontrolleras noggrant.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awg984/coronasmittade-danska-minkar-ska-fa-leva

Byt ut minkar mot ”svenska åldringar” i texten ovan, så är det samma som hänt här under våren!
Citera
2020-07-07, 12:05
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För en gångs skull håller jag med dig. Det är så primitivt överlag - coronasmitta eller inte - att hålla vilda djur i bur, bara för att "fina" damer ska få deras pälsar. Minkar lider enormt av att vara instängda på litet utrymme.

Viruset riskerar att mutera varje gång smittan hoppar från en mink till en människa. Kan man inte stoppa instängda minkar från att få smittan trots att man kan avliva hela populationen kan man självklart inte stoppa smittan från att smitta människor. Danmark har gett upp.
Citera
2020-07-07, 12:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Att jag "insinuerat" kring wordometers gör inte mig en mindre pålitlig debattör. Vem som helst som anklagar Sverige gör det med belägg. Inget land i världen hade behov att fiffla med statistik såsom Sverige har haft behov av. Fattar man inte det är det ingen idé att diskutera vidare.
Inget land i världen har haft så enorma diskrepans när man presenterat data för avlidna såsom det hänt i Sverige.
Att man inte inser att det finsn en relation mellan behov att få så bra statistik som möjligt och det faktum att man har en totalt avvikande statistik jämfört med resten av världen kräver en allvarlig hjärnskada för att man inte ska inse att Sverige har mörkat och mörkar. Wordometers fallet har ingenting med saken att göra.
Nu har jag däremot förlorat för mycket tid med att diskutera med en person som förnekar verkligheten. Så mer tid lägger jag inte på diskussioner med en oärlig debattör.

Fattar inte att jag matar trollen, men...

Du kommer inte med några som helst belägg för att Sverige skulle mörka, förutom argumentet att du anser att de mörkar. Denna tråd består av 80 % inlägg om hur Sveriges dödatal är astronomiska höga. Om man nu mörkar, varför har vi då höga dödstal per capita? Är inte syftet med att mörka att framställa sig bättre än vad man är?

Eller anser du att vi har tusentals döingar som inte syns i någon statistik?
Citera
2020-07-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ja, ska anmäla Sverige för fascism då de tvingar mig ha bilbälte samt låter mig inte köra om jag druckit en flaska vin. Nu får du gå tillbaka till dagis och leka med dina intelligensfriade kamrater.
Du verkar gilla jämförelser så här kommer en så får vi se hur den landar: du utgör med största sannolikhet en större fara för andra om du sätter dig i bilen efter en flaska vin än om du är en ansvarsfull smittbärare av en sjukdom som är ofarlig för den stora massan.

Hoppas ni får gå till gymnasiet i höst, utbildning är viktigt!
Senast redigerad av IlDivino 2020-07-07 kl. 12:12.
Citera
2020-07-07, 12:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Någon form av självhat måste det vara att sitta på Flashback och gråtrunka att Sveriges regering ska låsa in oss och kräva att vi ska bära munskydd.

Låter väldigt postmodernt att bli kränk av att bära munskydd, när det finns hur mycket bevis som helst att det drar ner på smittan och fungerar.

Knappast självhat när man ifrågasätter en extremt dåraktig regering som lyder under ett 3% parti. Om man lägger till den tillit man hade för denna tyrann till vad som har hänt under coronan så börjar man istället fråga sig själv hur man ens orkar att försvara.

Du verkar ha missat att Sverige har medvetet tagit livet av ett par tusen människor genom att fegt gömma sig bakom andra och peka finger, samtidigt som man har lobbat med riktlinjer för användning av skydd. Det är lite som vanligt när det kommer till hur vänstern som alltid lyckas med konststycket att skylla sina misstag på andra och vara totalt meningslösa när det väl kommer till konkreta handlingar. Se bara under Tsunami i Thailand och hur Sverige hanterade det...

Något som märks väl under denna pandemi är hur sönder curlade och halt efterbliven denna generation människor är.

Det finns nästan oändligt med underhållning att tillfredsställa sig med under en lockdown på ca 1 månad. Vad är problemet? Dina rättigheter? De kränktas generations hela ko?

Det som är intressant med BLM är att folk skiter fullständigt i andra så länge man får må bra själv. Demonstrationer handlar om extrem narcissism med all det förstörelse det kom med och se bara på smitt talen som nu slår nya rekord i USA. Man gick ut och vandaliserade städer, misshandlade och dödade, Tömde butiker på varor - allt för att man bara tänker på sig själv.

'Och nu, kommer hundratusentals människor dö i Covid19 för att de har spridit det - över hela landet.

Men det är klart.

Alla säger vi lever i dårarnas tidsålder.

Att tillsammans sitta inne en pyte liten tid för att utrota viruset är ju hemskt.

De där jävla på nya zeeland vet ingenting om ens rättigheter.

Medan här i Sverige så gör vi rätt genom att återkommande ha världsrekord i våldtagna per capita, mord per capita, skjutningar per capita, antal döda i corona per capita.

Som sagt.

Tillit kommer från där den skapas, unge man~
Citera
2020-07-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nope. Snarare så har FHM inte haft många rätt. FHM är uppenbarligen inte kompetenta nog att hantera den här typen av pandemi. De är kaffedrickande karriärister som poserar som något som de inte är. Tegnell är ju uppenbarligen svagbegåvad som trodde att det här var en vanlig influensa när hela Wuhan sattes i militär karantän och folk dog som flugor i Italien

Så du tror att Sveriges myndighet, FHM, manipulerar data och fakta?

Bara för att man t.ex. inte tycker om lagen om bilbälte, betyder det då att du inte litar på statistiken för olyckor?

Oavsett vad man tycker om beslut och rekommendationer från FHM, så var frågan om tillförlitligheten av fakta.
Citera
2020-07-07, 12:12
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Sommarlov? Då ska jag upplysa dig om något som du uppenbarligen inte lärt dig i skolan ännu: att tvinga människor till saker bara för att de inte tycker som du = fascism.

Lille vän, du har ingen aning om vad fascism är.

I så fall är socialdemokraterna fascister för jag vill inte betala skatt men tvingas till det.

Du vet, för att försörja sådana som dig...
Citera
2020-07-07, 12:13
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Om du stiftat bekantskap med vilka ringar på vattnet denna vår fått ur ett psykiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv skulle du nog också kunna benämna det som uppoffringar.

Kalla det för vad du vill, men ge fan och racka ner på oss som gör vår medborgerliga plikt då?
Allt är relativt, alla påverkas av denna situationen men i väldigt olika omfattning, sedan verkar det som du har följt rekomendationerna vilket är bra men där har du ha satt satt din gräns för vad du är beredd att göra och det är ditt val.
Citera
2020-07-07, 12:15
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Jo, det sänker ju uppenbarligen din pålitlighet som debattör när du helt utan sakkunskap insinuerar saker och ting utan belägg. Ditt ursprungliga inlägg:
Citat:
Wordometer må vara ingen auktoritet. Men används av alla människor i världen för liknande statistik.
När det gäller Sverige har data som visats där varit ganska lik det som FHM redovisat. Sedan nån vecka är det inte längre så och ingen fattar vad det står där. Eftersom väldigt många uppdaterar sig via den sidan är det ett fantastiskt tillfälle för Sverige att gömma sig inför världens ögon, eftersom så många tittar där.
Det räcker med att ändra lite på strukturen i filerna och så har wordometers automatiska tjänsten inte längre tillgång till samma data som här i Sverige ser alla men som de flesta hjärntvättade inte märker är katastrofal.
Sverige är trots allt kanske enda landet i världen där man kräver väldigt avancerade matte och statistik kunskaper för att kunna förstå om det går bättre eller sämre med hur många som dör.
Här anklagar du Sverige för att man på något sätt manipulerar siffror för att Worldometer visar fel och för att åstadkomma detta möjligen ändrat sina datastrukturer så att hämtning av data inte längre fungerar. Du har en fix syn på Sveriges hantering av covid-19-hantering och försöker använda den för att förklara att en privat hemsida misslyckas med att uppdatera sina Sverige-siffror. Det ärliga hade istället varit att försöka undersöka varför diskrepansen har uppstått istället för att ha en (felaktig) förklaringsmodell klar.

Det rullande medelvärdet och 10 senaste dagarna exkluderade infördes så fort man upptäckte att eftersläpningen hade stor effekt. Man kan tycka att det kunde ha införts tidigare, men att statistiken skulle vara totalt avvikande och att man skulle ha försökt att mörka stämmer helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in