2020-02-24, 16:00
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du beskriver ANTIBODY DEPENDANT ENHANCEMENT.

Det innebär: 1a vågen tar gamla och sjuka. 2a vågen drabbar de som överlevde 1a vågen för där har antikroppar lämnat en liten signatur som hjälper viruset i cellen.

Om coronaviruset tar steget åt ADE så talar vi om civilisationens undergång. Vi får be om att det inte sker.

Köp 2 månader mat idag så ni slipper kriga mot alla andra om 1 vecka.

Ja, tack för en bättre förklaring då jag inte är så insatt i det. Och ja vi får hoppas innerligt att det inte kommer att ske. Jag har alltid varit en prepper så har alltid allt redo. Inte för jag vill att det ska ske utan har alltid tänkt "om" och då vill jag göra allt så min familj överlever. Hade jag levt själv hade jag ej brytt mig så mycket. Vi alla dör förr eller senare men det jag inte klarar av är att mina nära och kära går bort.
Citera
2020-02-24, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
4 new deaths in Italy:
- a 80-year-old man in Milan (Sacco hospital).
- a woman, oncology patient, in Crema.
- a 84-year-old man in Bergamo (Lombardy) with pre-existing medical conditions. [source]
- a 88-year-old man in Caselle Landi (Lombardy).
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Viruset drabbar som sagt äldre och multisjuka. Folk under 40 får lite snuva bara.

Dödar* Inte drabbar. Och bara för att åldringarna dör först betyder det ej att inte även yngre kan dö framöver då sjukdomsförloppet som bekant är väldigt långt.

Vi har flera rapporter om läkare och andra unga och friska som gått bort redan.

Men självklart är det naturligt att de gamla och svaga stryker med snabbast.
Citera
2020-02-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
4 new deaths in Italy:
- a 80-year-old man in Milan (Sacco hospital).
- a woman, oncology patient, in Crema.
- a 84-year-old man in Bergamo (Lombardy) with pre-existing medical conditions. [source]
- a 88-year-old man in Caselle Landi (Lombardy).
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Viruset drabbar som sagt äldre och multisjuka. Folk under 40 får lite snuva bara.

Lite för lättsamt att bara säga "lite snuva bara", finns absolut en chans att friska 20åringar också dör helt oväntat. Liten chans men man ska ta 0 chanser när det kommer till detta virus.
Citera
2020-02-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag satsade i januari på
3M - bäst på filterprodukter
Facebook - användandet bör gå upp dramatiskt så också annonsintäkterna
Amazon - online shopping

Facebook, Apple, Google och Amazonaktier är svindyra per styck men man kan köpa andelar av en aktie på Aktieinvest.se

Du har alltså investerat några hundralappar? :P och gett bort det mesta i courtage. För att de ska vara värt med dom aktierna behöver man köpa några stycken annars är det för dyra avgifter osv. Apple kostar ca 3000 kr köp minst 10 för att de ska va nån idé.

Lycka till!
Citera
2020-02-24, 16:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det finns ju ljusglimtar i detta mörker och det är det som gör det så vanskligt att förutse var det tar vägen. Mönstret som framträder är något som sker sporadiskt. Helt plötsligt får man ett utbrott någon stans och på några dagar kan hundratals smittas. Sedan kan det lugna ner sig när man vidtar åtgärder och alla blir medvetna om riskerna. Kanske är det så här det kommer att se ut ett tag framöver. Men i själva kärnområdet i Kina så verkar det som att man börjar få kontroll nu. Jag är mest oroad över Italien, Sydkorea och Iran i nuläget.

absolut håller med till 100 %

Italien och Korea förvånar med snabb spridning. Iran med dess låga nivå på sjukvård och kunskap
drabbas extra när dom inte vet eller har utrustning för att hantera virologiska hot.

Länder med mycket resenärer till/från Kina som Japan, Thailand, Taiwan, Singapore verkar ha en
väldigt låg nivå på nya fall.
Citera
2020-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Att många dör snabbt kan absolut bero på att det är många gamla som smittats.

Sedan får man inte glömma att alla människor inte har samma chans att smittas till att börja med. Friska unga personer har större chans att inte ens smittas även om de blivit exponerade.

Om vi har 1000 personer som exponeras så smittas inte alla, det är lättare att gamla smittas och i sin tur blir allvarligt sjuka. Vilket är positivt för unga personer, men värre för de äldre.

Så om man läser om hög % dödlighet så är nog de flesta som smittats gamla eller sjuka till att började med.
Det beror på definitionen av att smittas. Jag tror nog att de unga också smittas, men att deras immunförsvar i större utsträckning tar död på viruset innan det hinner börja smitta vidare, dvs de blir inte själva smittsamma. De har dock varit smittade (troligen svårt att detektera annat än via antikroppar i efterhand).
Citera
2020-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Dödar* Inte drabbar. Och bara för att åldringarna dör först betyder det ej att inte även yngre kan dö framöver då sjukdomsförloppet som bekant är väldigt långt.

Det som gör det läskigt är att det finns så lite info om hur sjukdomen faktiskt fungerar.

Jag är ung och frisk, TROR jag. Men hur ska man veta hur bra immunförsvar man har. Om man inte är sjukt ofta kan det också bero på att man är försiktig och tänker mycket på att tvätta händer osv, och inte ha att göra med ens immunförsvar.

Det är min stora skräck. På pappret har jag 99,8% chans att överleva om jag blir smittad (uppgifter säger 0.2% dödlighet mellan 30-39) och då jag är 30, exakt i början av det så är det kanske bara 0.1%, men tänk så har jag sjukt taskigt immunförsvar utan att veta om det. Man blir tokig av att tänka för mycket på detta
Citera
2020-02-24, 16:06
Medlem
Nya bud nu. Kan de fått på tassarna efter mötet pga deras lama inställning?

Citat:
Den som varit i Kina, Italien, Iran eller Sydkorea och uppvisar symptom kommer rekommenderas att testas för coronaviruset.

Det har Folkhälsomyndigheten nu bestämt efter ett möte med europeiska ländernas motsvarigheter i dag.

– En viktig del i beredskapen är att ha en låg tröskel för att ta prover på individer som kommit från delar av världen där man kan ha riskerat att bli smittad, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK18W/folkhalsomyndighetens-nya-besked-om-coronasmittan
Citera
2020-02-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Sparar kanske pengar, men de tar inte bort virus:
För att veta hur aktuell luftkvalitet är används en lasersensor som identifierar partiklar ned till 0,3 μm. På så sätt anpassas fläkthastigheten till det direkt behov och värdet visas samtidigt på OLED-displayen.

Källa: https://www.mistore.se/sv/kampanj/mi-air-purifier-2s

Coronavirus har en storlek på 0.125μm.

Jag köpte precis denna, inte bara pga virusutbrottet utan pga att jag syr mkt kläder och är rädd att det gör att det flyger runt partiklar i luften som inte är bra att andas in. Den tar partiklar ner till 0,1 mikromillimeter, räcker det för ev virus...?

https://shop.dyson.se/flaktar-varmeflaktar/luftrenare/pure-hot-cool-244280-01
Citera
2020-02-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
absolut håller med till 100 %

Italien och Korea förvånar med snabb spridning. Iran med dess låga nivå på sjukvård och kunskap
drabbas extra när dom inte vet eller har utrustning för att hantera virologiska hot.

Länder med mycket resenärer till/från Kina som Japan, Thailand, Taiwan, Singapore verkar ha en
väldigt låg nivå på nya fall.

Sydkorea borde varit redo för detta. Ett otroligt utvecklat land som dessutom ligger nära Kina.

Italien är i ärlighetens namn lite "mañana mañana" så där förstår jag att detta kan hända.

Men allt är irrelevant, det viktiga är hur Sverige hanterar resenärer och här saknas det disciplin
Citera
2020-02-24, 16:09
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld

Ja dödligheten för folk under 40 med och utan sjukdomar är 0.2% och säkert 0.1% för folk under 40 utan sjukdomar. Nej sjukdomsförloppet är inte "väldigt långt" genomsnittstiden för dödsfallen att dö var 14 dagar. Viruset har låg dödlighet bland friska. Punkt slut. Det är bekräftat överallt.
Citera
2020-02-24, 16:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Är det möjligt att viruset redan har börjat mutera och blivit farligare?

Ja det är möjligt, jag misstänker i alla fall det, men det är förstås enbart min gissning
utifrån de siffror som inkommer från italien och Iran
(Iran på 2 dagar: 61 smittade och 12 döda,finns dock helt säkert många fler både smittade och döda).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in