2020-02-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vi kan väl studera Japan tex.

Första fallet den 16 januari, en taxichaufför som kört kinesiska turister.
I dag nästan 6 veckor senare är dom uppe i 150 smittade och 1 död.
Detta i ett land med 126 miljoner innevånare och världens mest tätbefolkade städer.

Med en inkubationstid på 10-14 dagar borde väl spridningen varit mycket högre i dag
40 dagar senare ?

1 död på 150 smittade är 1-2 % dödlighet och hon som dog var 80 år.

Ja det finns ju ljusglimtar i detta mörker och det är det som gör det så vanskligt att förutse var det tar vägen. Mönstret som framträder är något som sker sporadiskt. Helt plötsligt får man ett utbrott någon stans och på några dagar kan hundratals smittas. Sedan kan det lugna ner sig när man vidtar åtgärder och alla blir medvetna om riskerna. Kanske är det så här det kommer att se ut ett tag framöver. Men i själva kärnområdet i Kina så verkar det som att man börjar få kontroll nu. Jag är mest oroad över Italien, Sydkorea och Iran i nuläget.
Citera
2020-02-24, 15:23
Medlem
Christopher.s avatar
Bryter det här viruset ut kommer jag gå i exil till mitt sommartorp tills viruset skördat sina offer. Den data som finns säger ca 3% dödsfall med upp till 26% som behöver intensivsjukvård. Osäkerheten är stor från 0.16% - 15% dödsfall. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Citera
2020-02-24, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Det räcker med en vecka, nu vet ju alla vad det är för skit och vad man bör undvika. Varför fortsätta diskutera? Inget av det där viruset har/kommer att påverka dig eller mig i vilket fall, slappna av och knäpp en bärs, var som folk.

Kanske för att situationen hela tiden utvecklas? Därmed också diskussionen. Alla vet inte vad det "är för skit", utan det råder fortfarande debatt om hur exakt det här viruset fungerar.

Självklart kommer det här viruset med tiden påverka både dig och mig på något sätt så länge det inte sker ett mirakel nu och viruset muterar så att det dör ut (väldigt otroligt). Hur allvarligt återstår att se, men självklart är diskussionen här i högsta grad relevant och viktigare än de flesta alldagliga skit-och gnälltrådar som brukar översvämma det här forumet.

Det handlar inte om jag jag är orolig, inte ett dugg. Kommer lugnt se på hur naturen har sin gång, blir det illa så blir det. Dock är det fortfarande intressant att diskutera och följa fenomenet.
Citera
2020-02-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är viktigt att diskutera så mycket som möjligt. Det finns hur mycket info som helst på nätet men det mesta säger aningen olika saker och mycket saknas. Att sammanfatta och diskutera ökar kunskapen om viruset, vilket är extremt viktigt.

Anledningen att viruset ens fått sån fart det fått är personer som dig, som inte tar det seriöst. Om folk hade hanterat det som ett virus med 100% dödlighet hade det tagit stopp direkt, men folk tänker "äh vad är oddsen att jag blir sjuk och blir jag sjuk, vad är oddsen att jag dör?"

Jag vet inte hur du är som person, men om du är en sån person som skiter om du är sjuk och inte heller tar något ansvar, som att inte nysa rakt ut i luften eller gå till jobbet med feber osv, bidrar du till problemet och inte till lösningen.

Jag är 30 år och detta är det läskigaste jag varit med om i mitt liv och det jag är mest rädd för.

WORD!!!
Citera
2020-02-24, 15:27
Medlem
Vad säger världens ledare: Oroa er inte för detta virus....
I samma veva som de stänger ned hela städer och länder från frakt, flyg, transporter, människor ja allt.
Men oroa er inte, detta virus är inte farligt.
De bommar med region och hela städer med militärer runtom, inför dödsstraff i tex Kina ifall man bryter föreskrifterna och ”krigstillståndet”
Men oroa er inte för detta virus.
Myndigheter tonar ned statistiken undanhåller dödsantalet med att förklara att de dött naturlig väg i hemmet för det är bara de på sjukhus som blir testade.
Men oroa er inte alls ta det lugnt befolkningen!
Dödligheten är sjukt hög i detta virus 🦠 så minst 2% -> 10% beroende på hur man räknar dör.
Fast oroa er inte köra befolkning lev på som vanligt.
Citera
2020-02-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Kanske för att situationen hela tiden utvecklas? Därmed också diskussionen. Alla vet inte vad det "är för skit", utan det råder fortfarande debatt om hur exakt det här viruset fungerar.

Självklart kommer det här viruset med tiden påverka både dig och mig på något sätt så länge det inte sker ett mirakel nu och viruset muterar så att det dör ut (väldigt otroligt). Hur allvarligt återstår att se, men självklart är diskussionen här i högsta grad relevant och viktigare än de flesta alldagliga skit-och gnälltrådar som brukar översvämma det här forumet.

Det handlar inte om jag jag är orolig, inte ett dugg. Kommer lugnt se på hur naturen har sin gång, blir det illa så blir det. Dock är det fortfarande intressant att diskutera och följa fenomenet.

Önskar att jag hade samma lugn som dig. Trots att jag är 30 och frisk så är jag sjukt skrajj. Jag menar, vem vet egentligen hur bra ens immunförsvar är? Vem vet hur man reagerar på viruset.
Citera
2020-02-24, 15:30
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad säger världens ledare: Oroa er inte för detta virus....
I samma veva som de stänger ned hela städer och länder från frakt, flyg, transporter, människor ja allt.
Men oroa er inte, detta virus är inte farligt.
De bommar med region och hela städer med militärer runtom, inför dödsstraff i tex Kina ifall man bryter föreskrifterna och ”krigstillståndet”
Men oroa er inte för detta virus.
Myndigheter tonar ned statistiken undanhåller dödsantalet med att förklara att de dött naturlig väg i hemmet för det är bara de på sjukhus som blir testade.
Men oroa er inte alls ta det lugnt befolkningen!
Dödligheten är sjukt hög i detta virus 🦠 så minst 2% -> 10% beroende på hur man räknar dör.
Fast oroa er inte köra befolkning lev på som vanligt.

Kanske för att man inte vill skapa panik inom landet? Svårare än så är det inte
Citera
2020-02-24, 15:30
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vilka åtgärder vidtar Sverige i nuläget?

Och då menar jag inte i form av stängning av gränser och information till allmänheten utan typ utbyggnad av infektionskliniker, fler vårdplatser, bättre beredskap för en eventuell epidemi alltså? Man vet ju aldrig och det vore riktigt dumt att invänta epidemin innan man börjar göra det som krävs. Alltid bäst att vara tidigt ute och det är ju även en bra grej att göra inför framtiden eftersom sjukvården går på knäna i nuläget...

Inte mycket förutom att skänka bort 40 miljoner skattepengar till WHO som vi istället borde använda till ett av västeuropas sämsta sjukvårdar. Sverige.
Citera
2020-02-24, 15:31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det har kommit en karta som uppdateras över fall i Japan. Det finns två fall i staden jag bor i, så det känns inte så kul. Det lär öka de närmaste dagarna.

https://coromap.web.app/?fbclid=IwAR0ld7YaN4KtKxi0crXZm_-Sl8ENbtayLnp26Yjkmkb7OinfQNy1xIQPqtk

Vietnam har inte haft ett enda nytt fall sedan 13 februari, och alla utom en har blivit friska, i skrivande stund. Det finns en Wiki-artikel om fallen i Vietnam:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Vietnam

Tack vare den goda utvecklingen i Vietnam, så överväger myndigheterna att öppna skolorna den 2 mars istället för i början av april. Det är goda nyheter.

https://tuoitrenews.vn/news/education/20200223/vietnam-education-ministry-suggests-students-return-to-school-in-early-march/53130.html?fbclid=IwAR0f72fHDn4W6AS2WUNSzLBpo9I3At _XYpbWN6oNErJDhbkaiMZb1K79BfQ
Citera
2020-02-24, 15:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Influensastatistik från Folkhälsomyndigheten borde du kunna hitta på två sek.

Tex dog 1012 personer av 20438 smittade i Sverige under influensasäsongen 2017/2018.

Den säsongen dog väldigt många.
Citera
Avslutad
Citat:
Önskar att jag hade samma lugn som dig. Trots att jag är 30 och frisk så är jag sjukt skrajj. Jag menar, vem vet egentligen hur bra ens immunförsvar är? Vem vet hur man reagerar på viruset.

Säger inte att jag är lugn för att jag ej tror det kommer drabba mig. Är också i 30 års åldern och frisk men har ju kommit flera rapporter om folk även i vår ålder som dött.

Det handlar väl mer om att acceptera vad som än händer. Folk i alla tider har dött unga i krig, svält, sjukdomar m.m. Att de senaste generationerna i västvärlden haft det bättre har snarare varit ett undantag än regel, en liten tillfällig skyddad bubbla.

Blir det här illa och en själv eller många runt en stryker med så får man helt enkelt försöka acceptera att det är så livet kan se ut, och har alltid kunnat.

Men visst, helst önskar man ju att ens egen nuvarande generation slipper undan katastrofer.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det är viktigt att diskutera så mycket som möjligt. Det finns hur mycket info som helst på nätet men det mesta säger aningen olika saker och mycket saknas. Att sammanfatta och diskutera ökar kunskapen om viruset, vilket är extremt viktigt.

Anledningen att viruset ens fått sån fart det fått är personer som dig, som inte tar det seriöst. Om folk hade hanterat det som ett virus med 100% dödlighet hade det tagit stopp direkt, men folk tänker "äh vad är oddsen att jag blir sjuk och blir jag sjuk, vad är oddsen att jag dör?"

Jag vet inte hur du är som person, men om du är en sån person som skiter om du är sjuk och inte heller tar något ansvar, som att inte nysa rakt ut i luften eller gå till jobbet med feber osv, bidrar du till problemet och inte till lösningen.

Jag är 30 år och detta är det läskigaste jag varit med om i mitt liv och det jag är mest rädd för.

Det finns en tendens till alarmism i tråden. Det vet du säkert. Några postare jobbar för högtryck. Andra kastar bara in en enraring som ökar förvirring och osäkerhet. Att inte ha några källor är snarare en regel än ett undantag. Om detta är det du är mest rädd för ska du ha bra mycket is i magen om du hänger här och kunna sålla. Olika länders motsvarighet till MSB och FHM kan vara bra att söka upp som ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in