2020-07-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Självtest känns som en riktigt dålig idé. På mig räknade sköterskan högt upp till 15 sekunder innan hon drog ur topsen. Tror inte jag hade fixat göra det där korrekt på mig själv då det var en ganska obehaglig känsla.

15 sekunder????

Jag hade nog topsen inne i svaljet i totalt 3-5 sekunder på 7-8 försök och jag är ingen särskilt känslig person, men det är svårt när man får kväljningar direkt.

Vad bra att de har lanserat ett självtest som knappt går att ta på ett korrekt sätt.
Förmodligen är det en hel drös med självtester som inkorrekt studsar tillbaka med negativt svar trots pågående infektion.

Och inte får man testa sig på en vårdcentral eller i ett tält. Vad fan är det här...
Citera
2020-07-04, 00:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ditt inlägg om en "zombie-apokalyps" av dementa personer är lika osmaklig, som osann.

Det hade funnits mängder med sätt att vårda dessa, om man verkligen hade velat.

För det första är absolut inte alla dementa.

Dessutom kunde man ha gjort ett nationellt program av att se till att det fanns syrgas och dropp att tillgå vid äldreboenden. Och en SSK knuten till varje äldreboende som kunde ha instruerat/översett användningen av dessa medel.

Samt man kunde ha haft skyddsutrustning, om FHM initialt hade rekommenderat det, och tillämpat kohortvård (smittade separat från osmittade).

Med dessa steg kunde man ha räddat enormt många liv. Inte för att det verkar vara i ditt intresse, att döma av dina poster....

Det är ju sant att åldringarna och deras boomerbarn är förkalkade i skallen. Det säger sig självt att man inte hade kunnat förvandla sjukhusen till demensboende utan en sanitär katastrof som följd. De är smutsiga och våldsamma och deras boomerbarn är inte mycket bättre. Jag bryr mig mer om ambulanspersonalen än om att hundraåringar ska få syrgas på sjukhus under en pandemi, hellre att de dör hemma än att vården kollapsar och alla dör.
Citera
2020-07-04, 00:18
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så hur gör ni när ni handlar mat?

Jag använder mask inne i butiken. Sprutar händerna innan och efter och använder plasthandskar i butiken som jag sen slänger.
Önskar fler gjorde likadant...
Citera
2020-07-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Nej vi lär dras med skiten under en lång tid. Vem vet vars det kommer sluta.
Det kommer att komma fler virus Sverige är kört pga värdelösa politiker som inte kommer agera i tid.
Citera
2020-07-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag använder mask inne i butiken. Sprutar händerna innan och efter och använder plasthandskar i butiken som jag sen slänger.
Önskar fler gjorde likadant...
hur gör du när det kommer till att hålla socialt avstånd? GÅr du tidigt?
Citera
2020-07-04, 00:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En vältränad 43-årig triatlon-utövare utan underliggande sjukdomar (Sandra Säljö) hamnade i respirator:

Det är lite märkligt att så många unga vältränade personer blir svårt sjuka av coronaviruset. Jag tog tidigare upp Jennie Öberg i det svenska skidlandslaget:

Samtidigt så får vissa väldigt milda symptom.

Det verkar vara mycket slump inblandat. Eller faktorer vi inte känner till ännu.

Fanns det inte samband mellan antal AC2 receptorer och om man är rökare? Finns det samband mellan antal AC2 receptorer och träning? Det var väl nåt med att de som bor högt upp i anderna på hög höjd drabbas mildare, hur har de det med AC2 receptorer? Gemensam nämnare för rökare, vältränad och hög höjd är väl det man brukar kalla för "syreupptagningssförmåga"?
Citera
2020-07-04, 00:22
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så hur gör ni när ni handlar mat?

Inte fan klär jag mig som en astronaut. Man tar sin scanner går in i butiken tar det man ska ha, hälsar och småpratar med bekanta men träffar i butiken. åker hem, sköljer sin frukt och grönt. Livet går vidare som det gjort innan c19.
Citera
2020-07-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
15 sekunder????

Jag hade nog topsen inne i svaljet i totalt 3-5 sekunder på 7-8 försök och jag är ingen särskilt känslig person, men det är svårt när man får kväljningar direkt.

Vad bra att de har lanserat ett självtest som knappt går att ta på ett korrekt sätt.
Förmodligen är det en hel drös med självtester som inkorrekt studsar tillbaka med negativt svar trots pågående infektion.

Och inte får man testa sig på en vårdcentral eller i ett tält. Vad fan är det här...

Testet jag gjorde var alltså tops i näsan inte svalget.
Senast redigerad av Mobot 2020-07-04 kl. 00:38.
Citera
2020-07-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Testet jag gjorde var alltså tops i näsan inte svaljet.

Förstod det. Fattar inte varför självtestet skulle vara i svaljet. Det är knappast enklare.
Citera
2020-07-04, 00:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Apropå utlandsresorna osv. Jag har alltid varit en entusiastisk utlandsresenär. Dock detta år känner jag att det är totalt oviktigt...

För mig handlar det om nåt helt annat, att vi blir "portade" från en hel del länder, pga covid och att vi ej tycks ha kontroll över det. Det blir en skam för mig, en skam över vårt land. Att vi inte kan sköta vårt land, som alla bör göra under en pandemi. Jag tror skammen ökas på, av att vi är ett i-land, med dessutom ett enormt skattetryck. Det är flerdubbelt pinsamt, att vi har en okontrollerad smitta, i landet. Och att vi dessutom "låtit' så många dö..

Det är det som det kokar ner till för mig just nu. Den enorma skammen. Utlandsresorna struntar jag högaktningsfullt i, just nu...

Ja herregud så illa skött det här är, alldeles i onödan och utan tydlig uppsida (tumme ner).

Klart man har skam i kroppen.

Det tror jag är en bra egenskap.
Citera
2020-07-04, 00:33
Medlem
HGs avatar
Oj då, en maratonlöpare som kan bli sjuk i COVID-19. Undrar vad alla förnekare av att friska människor inte kan bli sjuka iCOVID-19 säger?

Har ständigt hört att bara gamla och sjuka blir sjuka i kinesiska sjukan.

"Sandra Säljö, 43, ursäktar sig. Hon har precis kommit innanför dörren efter att ha sprungit milen, och är andfådd.

– För några månader sen klarade jag det på 46 minuter. Nu sprang jag den på 1.04. Det skiljer litegrann i tid och vad man klarar av. Men jag tar mig fram, säger hon.

Hon är socialchef i Herrljunga kommun, maratonlöperska och tränar sju dagar i veckan."

https://www.expressen.se/gt/sandra-43-var-nara-att-att-do-av-coronaviruset/
Citera
2020-07-04, 00:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Stockholms smittskyddsläkare Per Follin bekräftar nu vad jag sagt sedan länge, immunitet bromsar smittspridningen i huvudstaden. Detta kommer vara allmänt vedertaget inom kort.

https://www.dn.se/sthlm/smittskyddschef-virusspridningen-minskar-i-stockholm-kan-bero-pa-viss-immunitet/

Vad härligt, då kan vi parta som 1999 igen i Sverige. Har själv hållit mig isolerad men snart är det party igen!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in