2020-07-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jodå, sådana finns det gott om. Många har sig själva att skylla. Tyvärr kan de hinna sprida eländet till andra.

Jag tror att en nedstängning hade varit bäst. Både för att hejda spridningen, ge tid att smittspåra och då fattar folk att det är allvar. Nedstängning med tvingande restriktioner går inte lika lätt att strunta i som mesiga rekommendationer.
Tyvärr är jag säker på att folk hade klagat även om vi hade stängt landet. Och dessutom är det inte säkert att det hade minskat smittspridningen. Länder som Storbrittanien, Italien och spanien stängde tidigt ner landet och har ändå högst dödlighet om man enbart räknar Europa. Så vad talar för att detta hade hjälpt här i Sverige?
Citera
2020-07-03, 22:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu testas ju iofs alla och ingen var smittad så att kalla de pestdrabbade är ju lite snett.

Jag tycker det är bra att turismen kommer igång. Då kommer länderna sakta men säkert våga släppa in svenskar när de märker att vi är lika friska som alla andra.

Nja. Jämför med omvärlden. Finland, Norge, nästan vilket land som helst.
Citera
2020-07-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Du ska nog lära dig att skilja på privatpersoner och företag. För det andra , så är det väl din egen skyldighet att se till att klara dig ekonomiskt? Så svar på din fråga, ja, lyckas du inte få en inkomst, lön eller bidrag på 6 månader så får du skylla dig själv.

Bakom företag står privatpersoner.
Företag är inte en grå massa utan individer som ofta sliter som fan för att få det att gå ihop.
Det ska berömmas, inte kritiseras om de inte klarar ett halvår utan inkomster.
Antar du är emot bidragen till alla idrottsklubbar med?
De måste ju kunna klara sig utan inkomst utan att begära kompensation av staten för att överleva.
Citera
2020-07-03, 22:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det sätter ju lite fingret på svensken. Vi måste få åka på semester, annars blir vi ledsna, fast nu blev vi det i alla fall. Pandemi? Vilken pandemi? Idioter.

De skämmer ut sig själva.
Åka på utlandssemester under en epidemi. Klaga dessutom.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu testas ju iofs alla och ingen var smittad så att kalla de pestdrabbade är ju lite snett.

Jag tycker det är bra att turismen kommer igång. Då kommer länderna sakta men säkert våga släppa in svenskar när de märker att vi är lika friska som alla andra.

Jag tycker det är bra att de peststämplar oss så de håller ögonen på oss. Då framstår de som större idioter när det visar sig att vi gjort rätt.
Den här pandemin kommer gå till historien som den största masspsykosen sedan Hitler gick i kortbyxor, alla kommer vilja ha samma medicin som vi får.
Senast redigerad av Eurypterida 2020-07-03 kl. 22:07.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Coronavirus: asymptomatic patients may shed virus for longer than others, study says
Team in southwest China finds median duration was 19 days, a third longer than for people with mild symptoms
Källa:scmp.com

Mycket intressant och tråkigt.
Citera
2020-07-03, 22:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tyvärr är jag säker på att folk hade klagat även om vi hade stängt landet. Och dessutom är det inte säkert att det hade minskat smittspridningen. Länder som Storbrittanien, Italien och spanien stängde tidigt ner landet och har ändå högst dödlighet om man enbart räknar Europa. Så vad talar för att detta hade hjälpt här i Sverige?

De stängde för sent. Italien först när det var totalt kaos. England i panik när smittspridningen galopperade. O.s.v.

Edit:

Se på Norge och Finland. Jämför med dem.
Citera
2020-07-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Hade alla gamlingar som testats positivt på äldreboenden tagits till sjukhus och fått syrgas hade de smittat ner ambulanspersonalen i demensutbrott, sen hade de anfallit sjukhuspersonalen och sjukhusen hade fått stänga ner. Visst hade en del hade kunnat leva ett tag till med sjukhusvård men priset hade varit att sjukhusen fått stänga ner i ett läge när de behövs mer än på 100 år. Då hade de klagat ännu mer!

Ditt inlägg om en "zombie-apokalyps" av dementa personer är lika osmaklig, som osann.

Det hade funnits mängder med sätt att vårda dessa, om man verkligen hade velat.

För det första är absolut inte alla dementa.

Dessutom kunde man ha gjort ett nationellt program av att se till att det fanns syrgas och dropp att tillgå vid äldreboenden. Och en SSK knuten till varje äldreboende som kunde ha instruerat/översett användningen av dessa medel.

Samt man kunde ha haft skyddsutrustning, om FHM initialt hade rekommenderat det, och tillämpat kohortvård (smittade separat från osmittade).

Med dessa steg kunde man ha räddat enormt många liv. Inte för att det verkar vara i ditt intresse, att döma av dina poster....
Citera
2020-07-03, 22:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Apropå utlandsresorna osv. Jag har alltid varit en entusiastisk utlandsresenär. Dock detta år känner jag att det är totalt oviktigt...

För mig handlar det om nåt helt annat, att vi blir "portade" från en hel del länder, pga covid och att vi ej tycks ha kontroll över det. Det blir en skam för mig, en skam över vårt land. Att vi inte kan sköta vårt land, som alla bör göra under en pandemi. Jag tror skammen ökas på, av att vi är ett i-land, med dessutom ett enormt skattetryck. Det är flerdubbelt pinsamt, att vi har en okontrollerad smitta, i landet. Och att vi dessutom "låtit' så många dö..

Det är det som det kokar ner till för mig just nu. Den enorma skammen. Utlandsresorna struntar jag högaktningsfullt i, just nu...

Precis det.
Ett rikt, välutvecklat land. Och så en ohejdad smittspridning som det värsta u-land. Vilket vi i praktiken är.
Jag skäms.
Citera
2020-07-03, 22:11
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Coronavirus: asymptomatic patients may shed virus for longer than others, study says
Team in southwest China finds median duration was 19 days, a third longer than for people with mild symptoms
Källa:scmp.com

https://youtu.be/Biqq34aUJcQ?t=1430

Nu verkar ju iofs inte Covid-19 vara så farligt för unga och friska, och det är fullt möjligt att Anders blir ihågkommen som den sluge strategen som gav Sverige flockimmunitet före alla andra länder, men varför hade han i så fall mer kunskap än kineserna? Nästan så man blir lite konspiratorisk. Har Coronaviruset utvecklats i ett svenskt labb?
Citera
2020-07-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De stängde för sent. Italien först när det var totalt kaos. England i panik när smittspridningen galopperade. O.s.v.

Edit:

Se på Norge och Finland. Jämför med dem.
Jag kan förvisso ge dig att våra nordiska grannar åtminstone i dagsläget skött det bättre än oss men Finland uppnådde sin hittils största dödssiffra efter att dom öppnade gränsen till Helsingfors. Samt att smittspridningen börjat öka i Danmark igen. För tidigt att säga i dagsläget om dom gjorde rätt att stänga ner. Det får framtiden utvisa
Citera
2020-07-03, 22:14
Medlem
Minegensyns avatar
hur stor andel under 70 som avlidit i sverige har ej nordeuropeiskt ursprung? 90?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in