2020-07-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Carlson och Tegnell har ju flera gånger sagt att om viruset bara drabbade ett avgränsat område skulle dom använda smittskyddslagen men nu är det kört, tåget har lämnat perrongen, etc etc. Frågan är bara varför dom inte gick all in redan i vecka 9-10. Dom skulle stänga. Men något kom i vägen, frågan är vad?
Javisst. Nu har tåget gått för länge sedan.
Citera
2020-07-03, 22:32
Medlem
Se unika reportaget från det innersta av Karolinska sjukhusets coronaavdelningar, där kriget mot det nya viruset är långt ifrån över.

Gammalt klipp, men ..kanske en liten påminnelse
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/kampen-for-liv-fyra-dagar-inifran-karolinska/
Citera
2020-07-03, 22:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Måste vi göra politik av detta? Vad har antalet invandrare med saken att göra?

Det påverkar ju bl.a. hur mycket resurser ett land har "över" till sådant som sjukvård, beredskapslager m.m.
Citera
2020-07-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då du uppenbart är mentalt retarderad så kan du själv faktagranska mitt påstående, om du nu klarar av det, här:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/utlandsfodda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/

Nej det är inte samnytt, det är Läkartidningen.
Då är det ju frågan om vad undersökningen är baserad på. . Nåväl, Läkartidningen är ju en bättre källa än Samnytt men att Flashbackeliten ofta låter sina fördomar flöda om invandrare är inget nytt. Fakta är också, invandringen eller ej, att Belgien har fler döda i Covid-19 än Sverige trots att dom är till ytan mindre än Stockholm. Att det inte pratas mer om detta är obegripligt enligt mig.
Citera
2020-07-03, 22:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ta antikroppstest med blodprov går bra att göra själv. Tror att det du beskriver kan vara svårare.

Ja, antikroppstest är bara ett blodprov. Men inte säkert man har antikroppar för att man är/varit sjuk verkar det ju som.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, stod det inte på någon nyhetssajt att självtester som skickades till labb hade avvikande hög andel negativa resultat. Beror troligen på att man inte gräver runt ordenligt och tillräckligt långt upp i näsan.

Jag har testat mig, men på vårdcentralen. Det gjorde inte ont, men var knappast en spabehandling heller. Sköterskan snurrade runt topsen i iallafall 5 sekunder långt upp.

Går inte få testning här på vårdcentralen. Det ska gå, men de verkar säga nej på pin kiv. Däremot kan man få testa sig själv, men vete sjutton vem som klarar det. Har testats förr mot något annat jag inte minns vad det var och det var inte alls behagligt. Tror vissa inte klarar av att testa ordentligt så om det blir falska negativa så är det inte alls konstigt.

Tyckte först det var bra att testet kom även hit, men sedan insåg jag att jag nog skulle vilja testa mig. Jag har lyckats förklara mesta av mina symptom med annat nu, många mysterier har lösts, men fick plötsligt igen "förkylningssymptom" igår igen med lite feber, mycket nysningar, hosta och ont i kroppen. Har inte haft det på några veckor nu så trodde det var borta. Annars haft det av och till sedan mars. Jag hade just diagnostiserat mig själv med att inte ha corona.

Man får väl hitta någon som kan tortera en, annars fattar jag inte hur man ska kunna testa rätt.
Citera
2020-07-03, 22:37
Medlem
Så, nu när resten av europa reser runt igen lite oförsiktigt, kommer vi att få lite superspridare i andra länder som förstör festen igen?
Citera
2020-07-03, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Då är det ju frågan om vad undersökningen är baserad på. . Nåväl, Läkartidningen är ju en bättre källa än Samnytt men att Flashbackeliten ofta låter sina fördomar flöda om invandrare är inget nytt. Fakta är också, invandringen eller ej, att Belgien har fler döda i Covid-19 än Sverige trots att dom är till ytan mindre än Stockholm. Att det inte pratas mer om detta är obegripligt enligt mig.

Tegnell har hänvisat flera gånger till Belgien i intervjuer när han fått frågan varför vi har så många döda. Det du kallar fördomar kallar vi andra sunt förnuft.
Citera
2020-07-03, 22:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Så, nu när resten av europa reser runt igen lite oförsiktigt, kommer vi att få lite superspridare i andra länder som förstör festen igen?

Det kommer lite små utbrott här och där.
Dock kommer inte andra länder att komma upp i Sveriges katastrofsiffror.
Citera
2020-07-03, 22:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag hade också hoppats att de skulle göra något då.

Har samma undran.

Jag tror det var Löfven som mumlade, eller var det Hallengren om att det inte var juridiskt möjligt. De skrev ju om grundlagen, om det var vid förrförra valet på ett rent vidrigt sätt. Kanske var det där de satte krokben för sig själva? Jag har inte lusläst sedan dess så minns inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell har hänvisat flera gånger till Belgien i intervjuer när han fått frågan varför vi har så många döda. Det du kallar fördomar kallar vi andra sunt förnuft.
Säga vad man vill om Tegnell, även om jag är suppotrar honom men just i det fallet har han ju rätt vare sig du vill eller inte.

Sunt förnuft att ondgöra sig över hur stor skada invandrarna gör i samhället? Rasism snarare
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
På tal om inget speciellt men många hakar upp sig på hur Sverige hanterar Coronapandemin vilket jag i sig inte säger något om. Men varför nämner ingen Belgien? Till och med Belgien som till ytan är mindre än Stockholm har fler dödsfall än oss i viruset men det pratas det inte lika mycket om. Är inte det väldigt märkligt?

Det är mycket skumt. Har de ovanligt många slakterier i Belgien?
Citera
2020-07-03, 22:41
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av. Worldometer plockar sina siffror direkt från FHM för Sveriges del. Källorna finns redovisade på deras sida. För två veckor sedan skedde det något och det började med antal nya fall. De rapporterades inte in samtidigt som dödstalen utan kom dagen efter. Nu den här veckan verkar det vara helknasigt med båda talen. Igår rapporterades 12 dödsfall in. Så har det aldrig varit utan vi har sett det som publiceras i Sverige komma upp samma dag nästan samtidigt.

Det enda jag har sagt är att man borde hålla koll på det och fråga sig vad det beror på. Kan ha en naturlig förklaring.

Men det är väldigt konstigt sammanträffande med framförallt WHO:s klassning av Sverige. Varför börjar det att krångla nu?
Förstår inte riktigt varför Worldometer ska komma undan kritik så lätt? Allt de behöver göra för att presentera korrekta siffror för Sverige är att läsa av en XLSX-fil en gång om dagen. Många andra statistiksidor klarar av det, så självklart ska Worldometer kritiseras när de presenterar siffror som inte går att få ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in