2020-07-02, 14:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Minskningen på IVA går fortsatt rasande fort. En tredjedel senaste veckan. I den här takten är det snart vi som får förbjuda grekerna att komma hit
Sjukhuset i Malmö rapporterade 0 personer på IVA. Har inte varit så lågt sedan mars.
Citera
2020-07-02, 14:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är så sjukt att vissa av er försöker försvara den här strategin utan att tänka på hur detta kommer att skapa problem till höst. I höst jag kan lova och garantera att länder såsom Norge, Finland och Danmark kommer att fortsätta ha få fall då dom har smittspårat och har kontroll på viruset. Medan i Sverige kommer flera tusen att dö pga den smittspridning vi redan har och inte har kontroll på viruset. Sverige har inte kapaciteten eller resurserna att smittspåra alla dessa människor. Därför i höst kommer fler att dö och vi testar tyvärr inte fortfarande tillräckligt många människor heller.

Lägre temperatur är INTE bra.
Citera
2020-07-02, 14:57
Avslutad
Citat:
Vi ligger på 7 plats på döda/miljon i hela världen. Vi ligger på 17 plats när det kommer till antal fall (säkert högre plats ifall vi testa fler). Och vi är bara ynka 10 miljoner pers. Och ni försöker försvara denna fuckade strategi?
Det verkliga antalet fall i Sverige lär vara ca 1 miljon.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du anser det vara fel att länder vars ekonomi är så bräcklig att folk lever på minimumgränsen att när ekonomin kraschar så kommer de falla under minimumgränsen?
Om ekonomi inte spelar någon roll för överlevnad så kan du testa att leva utan pengar ett år och se hur mätt du blir.
Det var inte alls det jag skrevö
Låt mig göra frågeställningen enklare för dig. Du skrev att en nedstängning kostar fler liv pga av att folk dör pga ekonomiska problem än i corona. Så min fråga har du någon källa på hur många som skulle de pga ekonomiska problem? Gäller det alla länder t ex sverige (vilket jag trodde du avsåg)?
Citera
Medlem
Citat:
Va? Jag säger ju att dom har börjat öppna upp länder dom har haft lockdown. Sveriges turism förlorar flera miljoner varje dag. Ekonomin går dåligt ändå för att det är en jävla pandemi och över 70k fall.
Men nu är ju inte svenskar välkomna nånstans som alla är så pigga på att påpeka, vilket innebär att dom får turista på hemmafront. Hur många miljoner om dagen förlorade Danmark när landet var nedstängt? Där är det ju dessutom så bra att Danskarna åkte över till Sverige och shoppade, söp på puben och åt på restauranger här samtidigt som det var total lockdown i Danmark.
Citera
Medlem
Citat:
Vi ligger på 7 plats på döda/miljon i hela världen. Vi ligger på 17 plats när det kommer till antal fall (säkert högre plats ifall vi testa fler). Och vi är bara ynka 10 miljoner pers. Och ni försöker försvara denna fuckade strategi?

Frågan är hur rapporteringen sker i andra länder, Sverige rapporterar väldigt mycket.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att rapportera.
Citera
2020-07-02, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sjukhuset i Malmö rapporterade 0 personer på IVA. Har inte varit så lågt sedan mars.
Man har 3 inneliggande idag. Imponerande hur väl Skåne klarat sig.

edit: 4
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-02 kl. 15:10.
Citera
2020-07-02, 14:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Även en kommentar om nya fall så verkar det som att det har "peakat" med den nya teststrategin. Ännu ingen dag som har mer bekräftade fall än 24/6 som hade 1697 fall.
Sedan tillkommer ju nu ett fenomen. Region Halland rapporterar löpande hur många tester man genomför. Nu har man lagt till följande notering.

Citat:
Resultatet från självprovtagningarna ingår inte i totalen ovan.
Frågan är ju då hur andra regioner gör. Vad är det för siffra över antal testade resp antal konstaterat smittade som rapporteras in till FHM?
Citera
2020-07-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det var inte alls det jag skrevö
Låt mig göra frågeställningen enklare för dig. Du skrev att en nedstängning kostar fler liv pga av att folk dör pga ekonomiska problem än i corona. Så min fråga har du någon källa på hur många som skulle de pga ekonomiska problem? Gäller det alla länder t ex sverige (vilket jag trodde du avsåg)?

Globalt.
I Sverige kommer förmodligen siffror för döda av ekonomiska orsaker vara förhållandevis få och färre än antal döda i Corona.
Citera
2020-07-02, 15:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vad är det jag ska backa upp?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Du ska backa upp detta som du påstod i ett tidigare inlägg och som jag ifrågasatte:

Citat:
Det framkommer mer och mer hur Regeringen självmant slaktade våra äldre.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...m-var-ansvarig

Det vill säga bevisa att regeringen hade en plan som lyfte fram avsikten att »slakta« de äldre.

Det Giesecke säger är att Sverige tidigt tog beslut om att åtgärderna ska vara evidensbaserade och att nedstängning som åtgärd inte var evidensbaserad. Han säger ingenting om att de valt att överge äldreomsorgen, snarare att äldre skulle skyddas.

Citat:
Men besvara vart de påstår att de har slarvat bort punkten om äldreboenden när de säger att de har medvetet valt bort det?

Jag har inte hört någon säga att de medvetet valt bort äldreomsorgen. Det är däremot jag som påstår att man inte uppmärksammat äldreomsorgen tillräckligt. Det är å andra sidan något som gällt sedan 1992.

Citat:
Vem bryr sig om vad du tror? Du drar upp igen argument som om världen kretsar kring dig. Jag skiter fullständigt att du tycker och tror det, grattis, men vad ska göra med den åsikten? Torka mig med den? För att jag delar inte den överhuvudtaget.

Argumentet »världen skulle kretsa runt mig« är det bara du som använder. Jag argumenterar endast med det tråden handlar om och den handlar inte om mig.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Man har 3 i neliggande idag. Imponerande hur väl Skåne klarat sig.
4 var vad man rapporterade in.

1 i Kristianstad
1 i Lund
2 i Helsingborg
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Antalet döda per vecka minskar vecka efter vecka
Antalet inlagda på IVA minskar dag för dag
Sjukhusen går tillbaka till normalläge
Fler tester och folk som inte är i riskgrupperna blir konstaterat smittade i högre utsträckning
Färre smitta på äldreboenden
Färre smittade bland riskgrupper
Vi har gått igenom många Svenska helger med mycket fester och partyn utan någon större ökning

Ändå sitter folk och på allvar tror borde gå in i en lockdown. Ja vi gjorde för lite i början, Ja FHM var naiva och killgissade men gjort är gjort och det är för sent att göra något nu, och det är sommar och ingen har lust att sitta inne nu. Nu vill man ut och dricka öl och umgås med tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in