2020-07-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Näe, i äldrevården användes under mars och april på många håll på sin höjd visir i patientnära arbete. De munskydd som nu används vid patientnära arbete i äldrevården är mestadels FFP1.

FHM sänkte kravet på skyddsutrustning när kommuner hade svårt att få tag på den. Tegnell hänvisade till ny kunskap men kunde inte ge någon källa till den "nya kunskapen". Det fanns ingen ny kunskap som visade det Tegnell påstod; att endast visir är tillräckligt vid patientnära arbete i äldrevården, och munskydd bör användas endast i särskilt smittsamma situationer. När- skulle vara upp till den enskilda arbetsplatsen att bedöma. Därmed hade vårdpersonalen inte några riktlinjer att hänvisa till, utan var helt i händerna på arbetsgivarens vilja att köpa in skyddsutrustning. FHM frångick WHO och ECDC:s riktlinjer.
Ja just ja... de sänkte kravet, men man borde åteminstone ha en FFP3 och visir för att vara något sånär skyddad...men de gick väl inte få tag på! Vill minnas de var en massa strul med skyddsutrustning som blev kvar i andra länder istället.
Vissa fick ju även använda egenköpta regnrockar och även regnrockar från skara sommarland och gud vet vad!
Senast redigerad av hagelskur 2020-07-02 kl. 12:48.
Citera
2020-07-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Wow tuffingen utan mask. Svårt att ta ditt ansvar som medborgare och sätta på sig en mask för att skydda omgivningen... Privilegierade människor. Du är säkert en som tränger i kön för du tar inte hänsyn till andra sen får jag vibbarna att du skrapar bort salladen för du "äter inte sån skit", tuffingen.

En bekant till min bror är lika hysterisk som du. Bar mask överallt, handskar i affären, spritade alla varor när han kom hem. Han och hans flickvän har varit så gott som instängda sen dag ett.
Båda har testat positivt för Corona nu, hon är utan symptom och han är sjuk.

Bär du din mask om du tror att det hjälper.
Citera
2020-07-02, 12:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Vet inte om detta fall har varit uppe i denna tråd (lite mycket att scrolla igenom)

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4qyGdq/os-medaljor-allvarligt-sjuk

"Van Ruijvens diagnostiserades med en autoimmun sjukdom, som innebär att immunförsvaret angriper kroppens egna celler. Sedan dess har hennes hälsa försämrats drastiskt."

Tycker det låter väldigt likt det som en hel del Covid 19 patienter drabbas av. Stod ju även förra veckan om 16-årig kille som drabbats av blodförgiftning. Även där undrar jag om det inte finns koppling till Covid 19.
Citera
2020-07-02, 12:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
En bekant till min bror är lika hysterisk som du. Bar mask överallt, handskar i affären, spritade alla varor när han kom hem. Han och hans flickvän har varit så gott som instängda sen dag ett.
Båda har testat positivt för Corona nu, hon är utan symptom och han är sjuk.

Bär du din mask om du tror att det hjälper.

Hoppas det går bra för bekanten.

Hjälm eller säkerhetsbälte eller kondom för delen skyddar inte mot allt,

men det kan skydda mer än om man inte använder det,

så är det med skydd,

what else is new?
Citera
2020-07-02, 12:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Anders Wallensten på banan igen. Kommenterar läget i USA i TV4. Visar hur känsligt läget är så länge många inte har skydd samtidigt som man öppnar upp. Ja, det gäller även Sverige.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13281268

Ja jag hajade också till på kommentaren.
Citera
2020-07-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja jag hajade också till på kommentaren.
Ja hörde de också..fick lyssna flera ggr om jag hade uppfattat rätt.
Citera
2020-07-02, 12:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte om detta fall har varit uppe i denna tråd (lite mycket att scrolla igenom)

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4qyGdq/os-medaljor-allvarligt-sjuk

"Van Ruijvens diagnostiserades med en autoimmun sjukdom, som innebär att immunförsvaret angriper kroppens egna celler. Sedan dess har hennes hälsa försämrats drastiskt."

Tycker det låter väldigt likt det som en hel del Covid 19 patienter drabbas av. Stod ju även förra veckan om 16-årig kille som drabbats av blodförgiftning. Även där undrar jag om det inte finns koppling till Covid 19.

»En hel del« är det de få fall du lyckats snappa upp i medierna och extrapolerat själv?

Alla infektioner kan leda vidare till andra infektioner. En urinvägsinfektion kan bli en blodförgiftning och det kan även en lunginflammation göra. Covid-19 är en infektion.
Citera
2020-07-02, 13:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»En hel del« är det de få fall du lyckats snappa upp i medierna och extrapolerat själv?

Alla infektioner kan leda vidare till andra infektioner. En urinvägsinfektion kan bli en blodförgiftning och det kan även en lunginflammation göra. Covid-19 är en infektion.

Förvisso. Tycker det bara är lite för många unga, tidigare friska, som helst plötsligt drabbas av svårförklarliga infektioner och överreaktioner av det egna immunförsvaret som leder till celldöd och blodförgiftning. Å andra sidan vore det väl väldigt enkelt att diagnosticera om de blivit smittade av Covid 19 eller inte?
Citera
2020-07-02, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förvisso. Tycker det bara är lite för många unga, tidigare friska, som helst plötsligt drabbas av svårförklarliga infektioner och överreaktioner av det egna immunförsvaret som leder till celldöd och blodförgiftning. Å andra sidan vore det väl väldigt enkelt att diagnosticera om de blivit smittade av Covid 19 eller inte?

Hur har du koll på det och framför allt har du något att jämföra med?
Citera
2020-07-02, 13:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Näe, i äldrevården användes under mars och april på många håll på sin höjd visir i patientnära arbete. De munskydd som nu används vid patientnära arbete i äldrevården är mestadels FFP1.

FHM sänkte kravet på skyddsutrustning när kommuner hade svårt att få tag på den. Tegnell hänvisade till ny kunskap men kunde inte ge någon källa till den "nya kunskapen". Det fanns ingen ny kunskap som visade det Tegnell påstod; att endast visir är tillräckligt vid patientnära arbete i äldrevården, och munskydd bör användas endast i särskilt smittsamma situationer. När- skulle vara upp till den enskilda arbetsplatsen att bedöma. Därmed hade vårdpersonalen inte några riktlinjer att hänvisa till, utan var helt i händerna på arbetsgivarens vilja att köpa in skyddsutrustning. FHM frångick WHO och ECDC:s riktlinjer.

Det är en sak att säga: Nej vi har slut på masker det finns inga. Ni får använda det här det är det som finns men det är inte helt bra som skydd.

och att säga: Den här nivån på skyddsutrustning är tillräcklig, dvs ger tillräckligt skydd.

Det ena är lögn.
Citera
2020-07-02, 13:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur har du koll på det och framför allt har du något att jämföra med?

Om du menar validerad statistik 10 år tillbaka så är svaret nej. Har inte tillgång till sådan statistik. Däremot följer jag nyhetsflödet och baserat på detta är det en koppling jag gör. Det kan förstås vara en slump, men när det dyker upp fall efter fall tror man ju allt mindre på slumpen.
Citera
2020-07-02, 13:09
Medlem
Minskningen på IVA går fortsatt rasande fort. En tredjedel senaste veckan. I den här takten är det snart vi som får förbjuda grekerna att komma hit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in