2020-06-30, 20:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då hade ju inte Gieseckes kunnat tjäna pengar på covid19-rehab.

Ja just det. Det är väl hans fru som driver något företag, eller hur?
Citera
2020-06-30, 20:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Sverige får bottenbetyg av Kristina..

Citat:
Risken att smittas och dö i covid-19 är olika stor beroende på vilket land man är född i.

Bland vissa grupper är överdödligheten så hög som 220 procent.

Sverige har misslyckats, säger Kristina Jakobsson, professor vid Göteborgs universitet.
Citera
2020-06-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Många redaktörer och journalister har fått order om att inte skriva om munskydd i positiva ordalag eftersom de inte finns att få tag i för normala medborgare.

Frågan är när munskydd åter kommer att säljas i Sverige?
Jag passerade ”Office Depot” i Stockholm. De annonserade om ansiktmasker för 49 kronor styck, motsvarande FFP2.

Det var ingen direkt rusning. De hade hur många som helst.
Citera
2020-06-30, 20:45
Medlem
senapslamms avatar
Sverige sämst som vanligt....

Det eftertraktade remdesivir som lindrar för de svårast sjuka klarade inte svenskarna att få tag i på världsmarknaden. Tillverkaren förbarmade sig över oss, som vi vore ett u-land, och skänkte en del. Doserna räcker dock bara till ett fåtal av patienterna. Resten då??
USA och Frankrike har mycket agressivt sett till att deras länder fått tillräckliga mängder.
Citera
2020-06-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Sverige sämst som vanligt....

Det eftertraktade remdesivir som lindrar för de svårast sjuka klarade inte svenskarna att få tag i på världsmarknaden. Tillverkaren förbarmade sig över oss, som vi vore ett u-land, och skänkte en del. Doserna räcker dock bara till ett fåtal av patienterna. Resten då??
USA och Frankrike har mycket agressivt sett till att deras länder fått tillräckliga mängder.
Då får vi väl köra med blodplasma.
Citera
2020-06-30, 20:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Mask eller inte mask?

https://interestingengineering.com/mask-vs-no-mask-demonstration-shows-how-important-it-is-to-wear-one

Intressant artikel. Stort tack för tipset.
Citera
2020-06-30, 20:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Äldrevården är en långsökt syndabock. Jag satte ihop en tabell med åldersfördelningen för bekräftade dödsfall i Sverige och grannländerna i samma tråd.

Hoppas den jämförelsen når kommissionen!

Liksom FHMs vägran att acceptera pre-/asymptomatisk smittspridning

i kombination med "stanna hemma när du är sjuk" vilket ju inte funkar för pre-/asymptomatisk,

i kombination med FHMs vägran att rekommendera munskydd till äldrevårdspersonalen,

de hade inte en chans de äldre,

sitting ducks.
Citera
2020-06-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antar att det var paniken då Sverige blev tagna med byxorna nere som genomsyrande tänkande angående dödstal.

Dock vet vi fortfarande inte vad som händer gällande antalet döda eller livslånga funktionsnedsatta med anledning av insjuknade av COVID-19.

Den dagen vi har ett vaccin så kan man kanske börja stämma av statistiken.
Jo, fast tecknena på nuvarande dödlighet fanns ju, om man valde att leta efter dem. Vi pratade om det här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag vet inte om det finns några säkra tecken på att folk skulle få allvarliga livslånga men. Det är minst 100 miljoner som smittats inklusive mörkertal, så man borde veta det nu.
Citera
2020-06-30, 20:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Strategin och äldrevårdens status sedan åratal tillbaka, är två olika saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Håller inte med. Andra länder agerade direkt med hårda direktiv gällande äldreboende då man visste tidigt vilken målgrupp som var mest utsatta.
Tegnell och co var sist på pucken och därav kan man inte säga att det är två olika saker även om jag är fullt medveten om att Svensk äldreomsorg innan var en katastrof. Men det har ju med andra orsaker som en fullständigt horribel invandringspolitik som gjort att äldreomsorg, polis, sjukvård mm fått stått och sidan.
Munskydd var ju något som tegnell tyckte var meninglöst på äldreboende vilket han var ensam om.

Ju lätt för kommissionen att jämföra vilka regler för skyddsutrustning som gällde samtidigt i pandemins början för äldrevårdspersonal i Norge, Danmark, Finland och Island,

samtidigt som statsepidemiologen stod i TV och argumenterade emot munskydd för äldrevårdspersonalen i Sverige.
Citera
2020-06-30, 21:00
Medlem
Min kalkyl har tidigare visat på att 6000-gränsen passeras den 23 eller 24 juli men det skedde en klar minskning av dödligheten. Platz.se står just nu på 5356 döda i corona men jag håller mig till den av FHM presenterade siffran på 5333 avlidna i corona. Eftersom dödligheten minskat till 24 personer per dag kommer det att ta 27--28 dagar innan gränsen nås.

Kalkylen visar sålunda att vi har över 6000 avlidna tisdagen den 28 juli istället för den 24 juli i tidigare kalkyl.
I morgon förväntar jag mig på nytt en låg siffra över nya döda, 20-26 personer medan veckans högsta siffra presenteras på torsdag enligt min utvecklade magkänsla.
Citera
2020-06-30, 21:02
Medlem
Wajis avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO6b2X/ny-studie-kraftig-overdodlighet-bland-utlandsfodda

Nu ska vi givetvis hållas sig till ämnet men är det inte märkligt att det är helt okej att redovisa såna här siffror vid Covid-19 men inte när det gäller brottslighet eller bidragsberoende mm.

Varför är inte artikeln byggd på att det bryr sig mindre i Svenska regler och vad regeringen säger mm?

Allmänt nyfiken att detta är relevant just i denna epidemi
Citera
2020-06-30, 21:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentzarathustra
Det är väldigt överraskande samt komiskt att det fortfarande finns folk som försöker hitta argument för att man inte ska bära munskydd. Det finns numera alla bevis (men inte bara nu, de har funnit i flera tusen år, annars hade munskydd aldrig tiullverkats) att munskydd hjälper till att begränsa spridningen. Så detta är en självklarhet som alla vet om.
När det gäller motargument om att "ni andra får bära det" så är det inte heller ett argument. I ett civiliserat samhälle tillåter man inte merborgare utgöra en fara för sina medmänniskor. Att vägra bära munskydd gör en person per automatik en fara för sin omgivning. Värt att påminna dock att grundfelet inte ligger hos medborgaren som obstinat och dumstridigt vägrar ha munskydd på sig. Grundfelet ligger hos den myndigheterna som ska se till att medborgarna inte ska utsättas för faror. Ingen skulle acceptera att det inte fanns lag som säger att man inte får köra utan bilbälte, lag som säger att det inte är tillåtet att köra om man är full.
En person som går runt utan munskydd under en pandemi utgör en fara för sin omgivning. Det enda argument man kan ha är att hålla tyst för det är under mänskilg värdighet att vilja påstå att det är ok att gå runt utan munskydd och även stoltsera om det.

USAs vice president bar mask i Texas igår,

och sa "alla bär mask": (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in