Citat:
Ursprungligen postat av
Eurypterida
En tiger på ett zoo blev smittad av corona och europeisk djurhållning är inte en mindre smittorisk. Som jag sa djuren är inte bara smittade av corona, det är salmonella och andra bakterier, de bidrar till antibiotikaresistenta bakterier m.m. och det är en kylvara alltså inte en kylvara som öl som kan kylas hemma, hela produktionskedjan från slakt av smittade djur till kyldisken måste vara kyld. Frågan är hur man kan va så dum så man vill stoppa folk från att bada och gå till jobbet när man helt bortser från elefanten i rummet. Försök inte låtsas om att det bara är kinesiska djur och kineser som kan smitta varandra. Spanska sjukan kom från USA och nästa epidemi kan komma från Tyskland. Den här kanske kommer från tyska grisar ingen vet varifrån viruset kommer.
Från en ren smittskyddssynpunkt är det patetiskt att stänga gränsen som en del föreslår samtidigt som man släpper in tyska kyltransporter som kommer från kända smittorisker som coronafabriker med slavförhållanden. Det här är ju den första industri man ska stänga ner med tanke på smittorisken, risken för nya pandemier och den slutna kedjan där viruset alltid är kylt. Jag antar att ni som vill ha lockdown men släppa in tyska kyltransporter helt enkelt är efterblivna för det är helt ologiskt att stoppa folk från att arbeta men kyla ner viruset och transportera långa sträckor.
Konstigt nog kommer inte pandemierna från Zoo:s utan huvudsakligen från Kinas djurhållning.
Du kan lika väl påstå att nästa pandemi kommer från Norge – det har inte hänt. Troligtvis kommer inte att hända heller. Och experter som Björn Olsen säger att risken är just dessa djurmarknader där man blandar vilda djur med tamdjur.
Det vet också Kina, men skiter i så fort pandemierna lägger sig. Då blir det återigen ok att äta fladdermöss och liknande.
Slavliknande förhållanden kan man även ha i andra industrier. Inte minst i modeindustrin.
Jag är förresten ingen förespråkare av lockdown.