2020-06-23, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se anger att senaste 7 dagarna har avlidit 214 personer i corona. Det skulle då innebära att dödligheten gått ned till c:a 30 per dag. En låg siffra efter svenska förhållanden men skyhög om men jämför med Danmark, Norge och Finland tillsammans.

Jag kommer fortfarande fram till att 6000-gränsen passeras den 23 juli. Jag beräknar 29 döda per dygn x 30 dagar = 870 nya döda och tillsammans med totala dödsantalet idag 5151 personer får vi då sålunda 6021 avlidna.

Naturligtvis mycket osäkra siffror eftersom det verkar som om smittan ökar och det kan medföra att dödligheten plötsligt stiger.

Fast kom igen, det dör ju över 90 000 personer per år i Sverige ett normalår, över 250 per dag. Om Corona ökar detta till 280 nån vecka till, så är det inte jätte-extremt får du väl ändå medge. Sansa dig lite.
Citera
2020-06-23, 21:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonomistudion/giesecke-jag-overskattade-hur-manga-som-smittas/

Sent ska syndaren vakna. I en dagsfärsk intervju säger även Giesecke att det är en klustersmitta!

Jag väljer att inte investera de 6 minuterna av mitt liv med att lyssna på Giesecke.
Citera
2020-06-23, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Goda nyheter!

Finland är på väg att utrota coronaviruset och fortsätter att hålla gränsen stängd mot Corona-Sverige! Fanstastiskt goda nyheter för alla finländare som nu kan njuta av en skön sommar utan pestsmittade svenskar.

Statsminister Marin: Reserestriktionerna till Sverige kommer inte att hävas - smittläget i Sverige gör det inte möjligt

källa yle

Det här ska vi komma ihåg när finnarna åker på nån skit i framtiden som vi sluppit undan. Ryssinvasion eller nån sjukdom. Glöm vår hjälp. Idioter.
Citera
2020-06-23, 21:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det i alla fall bra att Trump ger veckovis positiv reklam för USA.

Har vi slutat att importerat varor från USA?
Jag tror inte bilden av USA har förändrats så mycket, omvärlden känner det landet väl. Trump är f ö inte den enda knäppgöken som låtit höra av sig därifrån genom tiderna.
Dessutom har USA genom ”kulturen” (utöver andra maktattribut) ett starkt grepp över västvärlden.

Sverige har däremot skaffat sig renommé genom sitt välstånd, sin jämlikhet, sitt säkerhetstänk (trygghetsnarkomaner) och sitt ingenjörsmässigt välbyggda samhälle.
Den bilden riskerar att solkas och förtroendet för oss urholkas.

Ibland kan man höra här diverse länder kallas för ”shithole countries”. På vilka grunder? Andra länder är å andra sidan föremål för idoldyrkan. På vilka grunder.
Hur påverkar detta oss i vårt förhållningssätt till dem?
Poängen är att Sverige kanske kommer att på andra håll ses som ett ”shithole country”.
Hur påverkar det isf då oss?
Citera
2020-06-23, 21:37
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är nog mer Finland som lider av att tappa Svenskarna än tvärtom. Finland är ett land som ingen bryr sig om i en internationellt kontext. Det är landet bredvid Sverige. Har själv släkt i Finland och brukar besöka landet emellanåt. Mindervärdeskomplexet gentemot Sverige är otroligt roande
Ingen i Finland bryr sig, för man behöver inte någon konstig uppblåst kvasinationalism enligt svensk modell. Man funderar inte särskilt mycket om "Finlandsbilden", men bekymrat på Sveriges massaker av sina äldre.

Men jag håller med om att alla i hela världen känner till Sverige. Inte minst efter fru Lindes genomklappning i Deutsche Welle, och beskrivningen av Sverige som "parialand" i New York Times.
Citera
2020-06-23, 21:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så är det. Med det sagt så hjälper varje smittad person som inte behöver sjukhusvård (som isolerar sig) Sverige i stort. Immuniteten är dock en faktor som kommer hjälpa oss för specifika grupper och specifika regioner. Exempelvis kan jag gott tänka mig att varenda äldreboende i region Stockholm har en hög andel antikroppar hos personalen. Hur länge dessa är verksamma är en annan fråga.
Att fallen i vården i region Stockholm faktiskt faller utan någon som helst form av social distansering, livet är i stort sätt som vanligt här, är rimligtvis också en effekt av den immunitet staden nu har.
Att ha detta som strategi är dock extremt tveksamt med tanke på komplikationerna och framförallt att man i det läget spelar roulette med människoliv.

Jag är inte hundra på hur jag ska tolka ditt inlägg så se inte mitt inlägg som i polemik med det du skrev. Jag bara spinner vidare. Tråden är lång och jag vet inte vad som avhandlats. Men tydligen är det få som får antikroppar, enligt 1 studie endast 1 av 4, enligt en studie från Wuhan är siffrorna skrämmande låga. Nu kan man tydligen vara immun av andra skäl, men antikroppar är inte vanligt, så jag vet inte hur man ska tänka om denna sjukdom.

Jag vet inte om ni sett den demografiska statistiken, men det verkar också vara så att det här viruset drabbar svenskar lindrigt, medan invandrargrupper med mycket kläder och därav följande D- vitaminbrist drabbas riktigt hårt. Det har länge ryktats att det inte är svenskar på IVA, nu är statistiken öppen med det.

Om man släpper ett virus fritt (vilket vi så gott som gjort) så borde det härja som en gräsbrand, det här viruset gör inte det. Bara i invandrargrupper där man lever tätt på varandra och har annan sjuklighet och D vitaminbrist. Samt på äldre- och särskilt boende, vilket det är knäpptyst om i debatten.

Det verkar vara svarta som drabbas hårdast i USA också, tråden är jättelång och svår att hinna med i. Vad har ni för tankar?
Citera
2020-06-23, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem vill till Finland? Huvudsaken Danmark och kontinenten öppnat. Åt Finlands håll finns inte mycket. Det är deras förlust. Inte vår.

Helsingfors vs Köpenhamn, oj, nu vart det svårt...inte
Citera
2020-06-23, 21:40
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Har inte varit inne i den här tråden sen början på mars.

Är folket här fortfarande lika hjärntvättade av Dr Tengele och hans sithlord Giesecke?

Meh, en handfull regimtrogna som ingen tar på allvar längre.
Citera
2020-06-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Har ju förklarat för dig att flockimmunitet antingen föreligger eller inte.
Är ingen gråskala däremellan..
Det är klart det är. Flockimmunitet inträffar ju gradvis.
Citera
2020-06-23, 21:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Absolut. När det peakade som värst var det nog rätt körigt ja. Gäller ju nästan alla länder i och för sig.
Men toppen varade ju väldigt kort tid dock och det fanns ju ingen direkt lång platå på toppen utan det föll ju rätt rejält direkt.

Nu är vi nere på under 200st inlagda på IVA.

True..

Men antalet nya smittade per dag, är alarmerande. Det krävs starkare "lut" är min åsikt.
Citera
2020-06-23, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och imnget annat land heller då. För det ser exakt likadant ut hos våra grannar.

Om vi tittar på Danmark så skulle de då alltså lägga in mellan 2-10 pers VARJE dag på IVA.
När de i själva verket endast har 8st inneliggandes på IVA just nu.

Är det Jemen som har denna superbra sjukvård du efterlyser eller vad är det du menar?

Du tycks tro att bara för att man slänger in köttberget på IVA så har man räddat liv. Det fungerar ju inte riktigt så.

Men det är bra att du nu en gång för alla verkligen visar vad du går för

20% behöver sjukhusvård alltså och 5% behöver IVA. Det ska jag aldrig glömma

Du läser verkligen inte vad jag skriver. Du efterfrågar länkar och källor hela tiden, men du läser uppenbarligen inte dem heller. WHO:s expertutlåtanden avfärdar du som "killgissningar". Du förstår inte skillnaden mellan "varav" och "och". Men, men - du får tro vad du vill. Vill du betrakta världen med dina faktaresistenta ögon får du givetvis göra det. För mig får du gärna tro att Covid 19 är som vilken vanlig förkylning som helst, att världen överreagerat, att vi inte har någon överdödlighet i Sverige. Att alla länder klarar sig lika bra etc etc. Alla som kan något om det här vet förstås att sådana uttalanden är helt galna, men för mig får du gärna tro på det om du vill.
Citera
2020-06-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Ja jävlar, kanske han hamnar på ett frimärke då !

Det tråkiga i ett perspektiv som Svensk bosatt i landet är att jag bara skämtar delvis. Ta Tegnell's uttalanden och vänd på steken så har du generellt svaret på hur man hanterar Covid-19.
Det är djupt fascinerande, men också rätt obehagligt. Jag står fast vid att Tegnell inte bör fortsätta som ansiktet utåt för vår nationella kamp mot C-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in