Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Så är det. Med det sagt så hjälper varje smittad person som inte behöver sjukhusvård (som isolerar sig) Sverige i stort. Immuniteten är dock en faktor som kommer hjälpa oss för specifika grupper och specifika regioner. Exempelvis kan jag gott tänka mig att varenda äldreboende i region Stockholm har en hög andel antikroppar hos personalen. Hur länge dessa är verksamma är en annan fråga.
Att fallen i vården i region Stockholm faktiskt faller utan någon som helst form av social distansering, livet är i stort sätt som vanligt här, är rimligtvis också en effekt av den immunitet staden nu har.
Att ha detta som strategi är dock extremt tveksamt med tanke på komplikationerna och framförallt att man i det läget spelar roulette med människoliv.
Jag är inte hundra på hur jag ska tolka ditt inlägg så se inte mitt inlägg som i polemik med det du skrev. Jag bara spinner vidare. Tråden är lång och jag vet inte vad som avhandlats. Men tydligen är det få som får antikroppar, enligt 1 studie endast 1 av 4, enligt en studie från Wuhan är siffrorna skrämmande låga. Nu kan man tydligen vara immun av andra skäl, men antikroppar är inte vanligt, så jag vet inte hur man ska tänka om denna sjukdom.
Jag vet inte om ni sett den demografiska statistiken, men det verkar också vara så att det här viruset drabbar svenskar lindrigt, medan invandrargrupper med mycket kläder och därav följande D- vitaminbrist drabbas riktigt hårt. Det har länge ryktats att det inte är svenskar på IVA, nu är statistiken öppen med det.
Om man släpper ett virus fritt (vilket vi så gott som gjort) så borde det härja som en gräsbrand, det här viruset gör inte det. Bara i invandrargrupper där man lever tätt på varandra och har annan sjuklighet och D vitaminbrist. Samt på äldre- och särskilt boende, vilket det är knäpptyst om i debatten.
Det verkar vara svarta som drabbas hårdast i USA också, tråden är jättelång och svår att hinna med i. Vad har ni för tankar?