2020-06-19, 16:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fler som är exportberoende

Tusentals BMW-anställda förlorar jobbet
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-1...orlorar-jobbet

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Ojojoj, är det kris nu?

Ja det är det väl fortfarande va?

Tyckte de sa igår att detta inte är över än,

eller jag kanske fattade fel.
Citera
2020-06-19, 16:58
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brstd
Ni som fått för er att munskydd inte hjälper kan ni förklara hur ni tänker.
Tex: När dropp-partiklar från någon annans mun fastnar på munskyddet så tror ni att viruset börjar tänka "oj nu kan jag klättra igenom här och in i en ny mun". Ni tror att att virus har förmåga att klättra, tänka och simma i den riktning den vill samt fatta rationella beslut. Är det Tegnell som lärt er detta eller är det den svenska skolan?
Ni tror att folk tar av munskyddet och börjar slicka på utsidan av det när de kommer hem? Brukar ni slicka på saker ni har på er?
Förklara gärna varför ett skydd inte skyddar och hur ni tänker. Jag menar inte hur folk har sagt åt er att tänka nu utan hur ni själva tänker, om ni nu gör det.

Argumenten för att inte införa krav på munskydd på allmän plats inkluderar:
- enkelt uttryckt så skyddar munskydd från att sprida viruset från den som är sjuk, men inte från att smittas av viruset
- bästa sättet att inte sprida viruset är att hålla sig hemma
- risken att folk med symptom ändå går ut ökar då munskydd ger en falsk trygghet. Samma falska trygghet riskerar ökat slarv med social distans
- endast skydd av bra kvalitet/funktion ger ett någorlunda bra skydd
- social distans skyddar, och spridning oftare från mun -> hand -> mun/ögon än från mun/mun. Att virus fastnar utanpå en smittfri persons munskydd som bara vistats i allmän miljö är ju jätteliten, så råden om hantering av hur man tar av, genast kastar skydd o s v som jag tror du anspelar på ovan gäller mer folk i vården som har professionella skydd som skall skydda mot smitta.

Den forskning som finns och rekommendationer som fanns tillgängliga från t ex CNC till för en dryg månad sedan var ganska tydligA på att munskydd hade ingen eller en negativ effekt på smittspridning.

Det kan säkert vara så att detta virus fungerar annorlunda, men förhoppningsvis besvara ovan din fråga på ett sakligt sätt? Det kan vara ett skydd mot detta virus, eller så kan det vara en bedräglig snuttefilt som krävs för att politikerna skall få fart på ekonomin snabbare. Vi får väl se?
Citera
2020-06-19, 17:00
Medlem
Citat:
Citat:
Fler som är exportberoende

Tusentals BMW-anställda förlorar jobbet
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-1...orlorar-jobbet

Ja det är det väl fortfarande va?

Tyckte de sa igår att detta inte är över än,

eller jag kanske fattade fel.

Tror de fattat rätt beslut på BMW- det är inget välgörenhetsinstitut utan en verksamhet som skall gå med vinst.
Citera
2020-06-19, 17:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Argumenten för att inte införa krav på munskydd på allmän plats inkluderar:
- enkelt uttryckt så skyddar munskydd från att sprida viruset från den som är sjuk, men inte från att smittas av viruset
- bästa sättet att inte sprida viruset är att hålla sig hemma
- risken att folk med symptom ändå går ut ökar då munskydd ger en falsk trygghet. Samma falska trygghet riskerar ökat slarv med social distans
- endast skydd av bra kvalitet/funktion ger ett någorlunda bra skydd
- social distans skyddar, och spridning oftare från mun -> hand -> mun/ögon än från mun/mun. Att virus fastnar utanpå en smittfri persons munskydd som bara vistats i allmän miljö är ju jätteliten, så råden om hantering av hur man tar av, genast kastar skydd o s v som jag tror du anspelar på ovan gäller mer folk i vården som har professionella skydd som skall skydda mot smitta.

Den forskning som finns och rekommendationer som fanns tillgängliga från t ex CNC till för en dryg månad sedan var ganska tydligA på att munskydd hade ingen eller en negativ effekt på smittspridning.

Det kan säkert vara så att detta virus fungerar annorlunda, men förhoppningsvis besvara ovan din fråga på ett sakligt sätt? Det kan vara ett skydd mot detta virus, eller så kan det vara en bedräglig snuttefilt som krävs för att politikerna skall få fart på ekonomin snabbare. Vi får väl se?

Vår egen (FN) hälsorganisation WHO rekommenderar munskydd för hantering av pandemin

"In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Varför man ska argumentera emot sina egna experter,

det är väl bara att följa rekommendationen?

EDIT: det är ju ett vanligt använt argument i tråden
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-19 kl. 17:05.
Citera
2020-06-19, 17:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Först, har du fattat att rubriken i dailymail som du länkade inte är vad ECDC säger? du är för känslosam, du kan inte ta åt dig fakta?, precis som Ann Linde.

Jag bad dig titta på worldometer, det syns ju hur tydligt som helst att vi i relation till de flesta länder i Europa INTE har passerat våg 1 ännu. Se på Tyskland, de är nere i enstaka dödsfall, de har passerat våg 1, likadant Frankrike och Italien, de har lika låga dödstal som vi trots en 6 ggr större befolkning.

Att du blir provocerad beror nog mest på din egen oförmåga och känslosamhet, varför reagerar du som Ann Linde och kastar skit på budbäraren istället för att lugnt kolla upp siffrorna?

1. Jag har inte länkat något. Jag har inte läst Daily Mail, vet att det är en skittidning.

2. Ok. Så din definition av att ha passerat vågen är 0 dödafall. Då får vi enas om att vi har olika definitioner och med din definition har inget land passerat någon våg.

3. ...
Citera
2020-06-19, 17:07
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Writer.X
Intressant intervju när Ann Linde och Sveriges så kallade strategi ställs mot väggen av en tuff utländsk journalist:
https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU
Varför är inte svenska journalister lika ifrågasättande mot politikerna?
Det är skrämmande att Sverige nu har ett sånt hemskt rykte i omvärlden...

Ulf Kristersson till attack mot Ann Linde efter tv-intervju
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-tv-intervju

I Expressen också

Kristerssons kritik mot Ann Linde: ”Arrogant”
https://www.expressen.se/nyheter/kristerssons-kritik-mot-ann-linde-arrogant/

Det är nog Kristensson själv som framstår som arrogant i sammanhanget. Han vill veta "Sveriges strategi för att säkra tillgången till vaccin".

Den moderata regeringen såg till att man är totalt beroende att vaccintillverkningen utomlands. Björn Olsen försökte få en inhemskt vaccintillverkning, men Reinfeldts regering sa nej. Vi skulle lita på de internationella vaccintillverkarna. Precis som vi gör när det gäller de internationella medicintillverkarna. Socialdemokraten Morgan Johansson var initiativtagaren för den inhemska vaccintillverkningen.

Lite magstarkt att kräva svar av Ann Linde när Kristenssons eget parti ansvarar för att vaccin inte tillverkas här. Så FULT att försöka plocka poäng på det.

Därtill som jag skrev redan tidigare: exporten är inte beroende av Sverige-bilden utan produkterna som vi tillverkar.
Citera
2020-06-19, 17:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Medelåldern för de som har dött i C19 är 84år. Då har man väl ändå inte dött i förtid?

Vaa?? Menar du att en pigg 84 åring inte kan få bli 94 eller 104!

Vågar inte säga hur gammal jag själv är för med din attityd förstår man att du tycker att man inte ska få leva ut hela sin genetiskt förutbestämda livslängd.

Om jag dör får du ingen bostad gratis. Den går ut på marknaden och kostar lika mycket som när jag köpte den. Och när min pension inte längre kommer få inte du högre socialbidrag. Det är en helt annan kassa.
Citera
2020-06-19, 17:09
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du menar de 0,1% bland personer yngre än 70 år?
0.1?
Men vad håller du på med? Går du igång på att ljuga?
Citera
2020-06-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vaa?? Menar du att en pigg 84 åring inte kan få bli 94 eller 104!

Vågar inte säga hur gammal jag själv är för med din attityd förstår man att du tycker att man inte ska få leva ut hela sin genetiskt förutbestämda livslängd.

Om jag dör får du ingen bostad gratis. Den går ut på marknaden och kostar lika mycket som när jag köpte den. Och när min pension inte längre kommer få inte du högre socialbidrag. Det är en helt annan kassa.
Hur kollar man upp det?
Citera
2020-06-19, 17:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
1. Jag har inte länkat något. Jag har inte läst Daily Mail, vet att det är en skittidning.

2. Ok. Så din definition av att ha passerat vågen är 0 dödafall. Då får vi enas om att vi har olika definitioner och med din definition har inget land passerat någon våg.

3. ...

Jo de allra flesta länderna i Europa har passerat våg 1
Har aldrig påstått att 0 är definitionen av det
Du får nog acceptera faktum som ECDC presenterar
Citera
2020-06-19, 17:13
Medlem
Citat:
Vår egen (FN) hälsorganisation WHO rekommenderar munskydd för hantering av pandemin

"In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Varför man ska argumentera emot sina egna experter,

det är väl bara att följa rekommendationen?

EDIT: det är ju ett vanligt använt argument i tråden

WHO sitter i knät på Kina. Kina vill väl kränga några miljarder till värdelösa munskydd till skräckslagna européer som de först ha smittat med ett virus..

Björn Olsen säger att man måste gå andra vägar om man vill få någon info istället för via WHO där småpåvarna styr och filtrera info.
Citera
2020-06-19, 17:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det är nog Kristensson själv som framstår som arrogant i sammanhanget. Han vill veta "Sveriges strategi för att säkra tillgången till vaccin".

Den moderata regeringen såg till att man är totalt beroende att vaccintillverkningen utomlands. Björn Olsen försökte få en inhemskt vaccintillverkning, men Reinfeldts regering sa nej. Vi skulle lita på de internationella vaccintillverkarna. Precis som vi gör när det gäller de internationella medicintillverkarna. Socialdemokraten Morgan Johansson var initiativtagaren för den inhemska vaccintillverkningen.

Lite magstarkt att kräva svar av Ann Linde när Kristenssons eget parti ansvarar för att vaccin inte tillverkas här. Så FULT att försöka plocka poäng på det.

Därtill som jag skrev redan tidigare: exporten är inte beroende av Sverige-bilden utan produkterna som vi tillverkar.

Reinfeldt jo var skyldig till mycket men Kristersson är inte arvtagare till hans i många stycken galna politik. EU vurmen har gjort att vi ska vara en del i gemenskapen och vi ska lägga vårt öde helt i händerna på byråkraterna i Bryssel. Gång på gång och inte minst nu under pandemin ser vi sveken och egoismen från de andra länderna.

Det var socialdemokraterna som började att rustade ner Sveriges beredskap efter Sovjets fall. Pengar skulle frigöras till invandring bidragssystem och EU avgifter. Reinfeldt efterträdde Persson som efterträdde Karlsson. Alla lika goda kålsupare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in