Citat:
Ursprungligen postat av
Brstd
Ni som fått för er att munskydd inte hjälper kan ni förklara hur ni tänker.
Tex: När dropp-partiklar från någon annans mun fastnar på munskyddet så tror ni att viruset börjar tänka "oj nu kan jag klättra igenom här och in i en ny mun". Ni tror att att virus har förmåga att klättra, tänka och simma i den riktning den vill samt fatta rationella beslut. Är det Tegnell som lärt er detta eller är det den svenska skolan?
Ni tror att folk tar av munskyddet och börjar slicka på utsidan av det när de kommer hem? Brukar ni slicka på saker ni har på er?
Förklara gärna varför ett skydd inte skyddar och hur ni tänker. Jag menar inte hur folk har sagt åt er att tänka nu utan hur ni själva tänker, om ni nu gör det.
Argumenten för att inte införa krav på munskydd på allmän plats inkluderar:
- enkelt uttryckt så skyddar munskydd från att sprida viruset från den som är sjuk, men inte från att smittas av viruset
- bästa sättet att inte sprida viruset är att hålla sig hemma
- risken att folk med symptom ändå går ut ökar då munskydd ger en falsk trygghet. Samma falska trygghet riskerar ökat slarv med social distans
- endast skydd av bra kvalitet/funktion ger ett någorlunda bra skydd
- social distans skyddar, och spridning oftare från mun -> hand -> mun/ögon än från mun/mun. Att virus fastnar utanpå en smittfri persons munskydd som bara vistats i allmän miljö är ju jätteliten, så råden om hantering av hur man tar av, genast kastar skydd o s v som jag tror du anspelar på ovan gäller mer folk i vården som har professionella skydd som skall skydda mot smitta.
Den forskning som finns och rekommendationer som fanns tillgängliga från t ex CNC till för en dryg månad sedan var ganska tydligA på att munskydd hade ingen eller en negativ effekt på smittspridning.
Det kan säkert vara så att detta virus fungerar annorlunda, men förhoppningsvis besvara ovan din fråga på ett sakligt sätt? Det kan vara ett skydd mot detta virus, eller så kan det vara en bedräglig snuttefilt som krävs för att politikerna skall få fart på ekonomin snabbare. Vi får väl se?