Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Jag håller med dig. Tror att våra nordiska grannar kommer visa hur detta skall gå till. Att komma ner på noll smittade kommer ju dock inte hända före vaccin. Och troligtvis inte efter det heller..
Jag tog bara exemplet med kina. Det visar vilken jävulsk apparat det blir vid varje nytt kluster, om man tror sig kunna utrota smittan helt.
Noll smittade är väldigt svårt att hålla sig på "konstant", det är heller i princip ingen som hävdat sig kunna göra det. Det är en halmgubbe som vissa i tråden kör med. Såväl de nordiska länderna som NZ har hela tiden visat på att de tar detta på allvar och att det inte kommer att bli lätt, att de hela tiden måste vara vaksamma.
Likväl har de uttalat sina förhoppningar om att kunna hålla nere smittan och dödstalen på en mycket låg nivå. Vilket de bevisligen lyckats med hittills.
Kina är ett specialfall, som är svårt att jämföra med andra länder. Det är en diktatur och man vet därför så ytterst lite om vad som pågår där, då det inte finns någon fri press. Det lilla vi får veta är sannolikt filtrerat.
Min bästa gissning, märk väl, en ren gissning, är att de kanske faktiskt återfått ett lite större utbrott, och att dessa massiva åtgärder de gör, snarare speglar paniken i ett sådant större utbrott, snarare än ett så pass litet utbrott som 100 personer i en mångmiljonstad.
Återigen, små utbrott "måste inte" kräva massiva lockdowns på nytt, det kan mycket väl gå att arbeta med dem med hjälp av testning, smittspårning och isolering.
För världens samlade kunskap om Covid, önskar jag att det fanns insyn i vad det faktiskt är som händer i Kina, dock lär vi inte få någon sådan insyn. NZ och andra demokratiska länder har vi dock bättre möjligheter att följa.