2020-06-17, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det är vad Sverige förmår för att hedra våra döda. en minnesstund i Riksdagen på 15 min.

Att jämföra med Spanien som utlyste en 10 dagar lång landssorg för några veckor sedan.

Palmemordutredningen och denna coronastrategi har för all framtid visat vad Sverige och svenska myndigheter och dylikt är för någonting.
Citera
2020-06-17, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Konstigt att Tengele pratar om försiktighetsprincipen. Tidigare har han sagt tvärtom. Enbart restriktioner o åtgärder som är bevisat effektiva.

"– I nuläget tycker jag att försiktighetsprincipen i det här fallet ska råda"

Nej, han har aldrig någonsin sagt tvärtom.

Försiktighetsprincipen i det här fallet är ju inte samma Försiktighetsprincip som den du tror finns reglerad punkt för punkt i någon pandemilag.
Citera
2020-06-17, 08:26
Medlem
Haha. Danskjävlarna. TT-artikel.

Danmark erbjöd obrukbara respiratorer till Italien

Danmark erbjöd respiratorer till Italien för att hjälpa till under coronapandemin. Men respiratorerna var obrukbara vid covid-19-behandling, och det visste flera försvarsanställda i Danmark på förhand.

https://www.di.se/nyheter/danmark-erbjod-obrukbara-respiratorer-till-italien/

Danmark erbjöd obrukbara respiratorer till Italien
Danmark erbjöd respiratorer till Italien för att hjälpa till under coronapandemin. Men respiratorerna var obrukbara vid covid-19-behandling, och det visste flera försvarsanställda i Danmark på förhand.
www.di.se
Citera
2020-06-17, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Hjälp, svensken kommer!

Svenskskräcken i våra grannländer
Från skötsam storebror i den nordiska familjen till gossen ruda.

Under coronapandemin har Sverigebilden fått sig en törn i grannländerna, och på flera semesterorter ute i Europa är vi inte välkomna.

– Folk har skrikit till när man sett svenskar gå i affärer här, säger Claes Hammar, svensk generalkonsul på Åland.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskskracken-i-vara-grannlander/

Tyvärr betalartikel.
Citera
2020-06-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag håller med dig. Tror att våra nordiska grannar kommer visa hur detta skall gå till. Att komma ner på noll smittade kommer ju dock inte hända före vaccin. Och troligtvis inte efter det heller..
Jag tog bara exemplet med kina. Det visar vilken jävulsk apparat det blir vid varje nytt kluster, om man tror sig kunna utrota smittan helt.

Noll smittade är väldigt svårt att hålla sig på "konstant", det är heller i princip ingen som hävdat sig kunna göra det. Det är en halmgubbe som vissa i tråden kör med. Såväl de nordiska länderna som NZ har hela tiden visat på att de tar detta på allvar och att det inte kommer att bli lätt, att de hela tiden måste vara vaksamma.

Likväl har de uttalat sina förhoppningar om att kunna hålla nere smittan och dödstalen på en mycket låg nivå. Vilket de bevisligen lyckats med hittills.

Kina är ett specialfall, som är svårt att jämföra med andra länder. Det är en diktatur och man vet därför så ytterst lite om vad som pågår där, då det inte finns någon fri press. Det lilla vi får veta är sannolikt filtrerat.

Min bästa gissning, märk väl, en ren gissning, är att de kanske faktiskt återfått ett lite större utbrott, och att dessa massiva åtgärder de gör, snarare speglar paniken i ett sådant större utbrott, snarare än ett så pass litet utbrott som 100 personer i en mångmiljonstad.

Återigen, små utbrott "måste inte" kräva massiva lockdowns på nytt, det kan mycket väl gå att arbeta med dem med hjälp av testning, smittspårning och isolering.

För världens samlade kunskap om Covid, önskar jag att det fanns insyn i vad det faktiskt är som händer i Kina, dock lär vi inte få någon sådan insyn. NZ och andra demokratiska länder har vi dock bättre möjligheter att följa.
Citera
2020-06-17, 08:34
Medlem
Hrass avatar
Det här nya tipset att det är helt OK att gå till jobbet om man är lite sjuk, gällde det affärer och bussen och tåget också? Eller bara jobbet?
Citera
2020-06-17, 08:34
Medlem
Ännu ett exempel på ett katastrofalt misslyckande där man låtit en sjuk halvdö hemma för att läggas direkt i respiratorn och sedan dö. 39-årig 2-barnsmamma. Tragiskt.

– När hon blev sjuk fick vi först höra att det inte skulle vara någon fara eftersom hon bara var 39 år gammal. Hon hade inga bakomliggande sjukdomar heller och var frisk.
”Att sjunga var hennes stora passion och hon sjöng så otroligt bra också”, säger Cristian Lucero.

Hon var sjuk i flera veckor och hade svåra andningsproblem, feber och diarré, berättar hennes man. Hennes man tog henne till sjukhus.

– Men vi fick veta att det var fullt och skickades hem.

Efter att Yanina Lucero skickats hem blev hon sämre och sämre för varje dag som gick. Förutom feber hade hon andningssvårigheter.

– Efter flera dagar när hon knappt kunde gå så kom en akutbil och hon fördes till Huddinge sjukhus. Där blev hon nedsövd och sattes i respirator.

Flera gånger trodde Cristian Lucero att hans hustru var på väg att bli bättre, men natten till den 15 april avled hon på sjukhuset, enligt maken utan att ha testats för covid-19.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tvabarnsmamman-yanina-fran-sollentuna-blev-bara-39-ar-avled-i-misstankt-covid-19/
Citera
2020-06-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nu är det ju du som tar upp jämförelsen med sverige iofs.

Nej, det är inte jag som tar upp det. Jag besvarar saker som andra skribenter skriver. Dessutom uttalar jag tydligt mina starka tvivel kring att ens jämföra ett sådant land. Se gärna min senaste post, där jag går in på det på ett djupare sätt vad jag menar med tvivel, vid intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"Med lätthet", man stänger ner enorma områden. Det är inte med lätthet. En gång kanske, men inte två, tre, tjugo gånger. Viruset blir terror.

Nej, jag menar just det, att sådana åtgärder inte är nödvändiga med hänsyn till ett mindre utbrott. Det skulle ha räckt med att testa, smittspåra och isolera. Om det nu stämmer att det är ett litet utbrott. Då ingen vet vad som egentligen pågår i Kina, så lämnar jag det därhän just nu. Det är rätt ointressant att diskutera om något man inte kan få en rimlig uppfattning om, då det inte finns någon fri press där.
Citera
2020-06-17, 08:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Löfvén i Expressen:

- "Sverige har inte högst dödstal"

Räcker inte Topp 5 i världen över flest antal döda per capita för fyllot?
Eller att övriga norden flera dagar haft NOLL döda TILLSAMMANS, samtidigt som Sverige har haft hundratals döda?! Mannen är verkligen skvatt galen!

- "Vet inte riktigt varför smittan har blivit så utbredd i Sverige"
Fråga Mördar-Anders.
Halvdan intervju.

Tyvärr inget om när vi ska byta strategi till att minimera smittan? Eller varför ska vi inte göra? Vi ska tydligen testa mycket men...

Men här lyckas Maggie drar ner byxorna ganska bra på statsministern:

Om man lyssnar på äldreforskare så säger de att det är ungefär lika hög andel som dör i äldrevården andra länder, skillnaden är att Sverige har en så pass hög smitta i samhället. Är det inte det som är problemet?

– Det är precis därför jag säger att man måste undersöka: Vad beror det på?

Eh... goddag yxskaft.

Nu är det inte så att vi har högst siffror i dödstal heller.

Nähä Stefan, inte högst i världen!? Bara skyhögt över våra grannländer och de flesta andra länder i Europa och då är vi ändå ett land med goda förutsättningar som t ex välutvecklad sjukvård samt glesbefolkat.

Stefan, sparka Carlson och Tegnell!

https://www.expressen.se/nyheter/qs/lofvens-forsvar-vi-har-inte-hogst-dodstal/, idag?
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Idag kommer vi att passera 5000 döda. Var det inte någon tjomme i den här tråden som fastslog för ett par veckor sedan att vi absolut inte kommer att få mer än 5000 döda och idiotförklarade alla som hade en avvikande åsikt om den saken?

Vad säger du nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det här nya tipset att det är helt OK att gå till jobbet om man är lite sjuk, gällde det affärer och bussen och tåget också? Eller bara jobbet?

Vem har gett dig det tipset?

Om man är sjuk ska man inte gå till jobbet. Det gäller alltså alltid.
Citera
2020-06-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Idag kommer vi att passera 5000 döda. Var det inte någon tjomme i den här tråden som fastslog för ett par veckor sedan att vi absolut inte kommer att få mer än 5000 döda och idiotförklarade alla som hade en avvikande åsikt om den saken?

Vad säger du nu?

Jag hade för mig att han skrev att vi skulle ha 80 000 döda och idiotförklarade alla som inte höll med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in