Citat:
Ursprungligen postat av
OUFCompulsive
I don’t believe this, however. There’s been several reports from areas that have antibody rates that range from 30% all the way up to 80% - look into how Lombardy breaks down by town and attack rate, for example. An incredible variation can be seen there. I don’t think there is any reason to suspect that the virus can only possibly infect a small percentage of the population when we’ve seen areas where it has infected overwhelming percentages of the given population — and where we’ve seen this happen in multiple regions around the world.
Mina siffror är påhittade (de var bara tagna som exempel), naturligtvis, och "attack rate" beror inte bara på ålder utan exempelvis också på andra faktorer som andelen rökare (rökare verkar bli smittade i mindre utsträckning) och etniska faktorer (data från både USA och England visar att svarta drabbas hårdare) eller helt enkelt så pass "triviala saker" som blodgrupp. Eftersom befolkningssammansättningen kan variera ganska drastiskt mellan olika ställen (jämför t ex Rinkeby med Östermalm) behöver man noggrannare undersöka villkoren som var uppfyllda i just de platser där hög "attack rate" uppnåddes.
Huvudsakligen var min poäng dock att till synes små skillnader i antikroppar för befolkningen som helhet, kan missbedöma mottagligheten för befolkningen, eftersom rimligen de mest mottagliga individerna insjuknar i första hand,
oavsett vad orsaken till deras ökade mottaglighet är. Vad jag vet drabbade t ex spanska sjukan inte 100% av befolkningen på sin tid, och det finns ingen anledning att tro att det skulle vara 100% attack rate också för COVID-19. Därför är också små skillnader i antikroppsprevalens betydelsefulla, eller åtminstone mer betydelsefulla, än vad man skulle tro utifrån hela befolkningen.