2020-02-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
300 000 legala kineser i Italien, plus alla illegala.
38-åringen hade dock ingen koppling till pensionärerna i Veneto?

Kineserna bygger kolkraft med mera över hela världen. Nu delar de även med sig av coronaviruset. Man måste ju bara älska kineser.
Citera
2020-02-22, 20:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
TEORI

Många rapporter nu om att man inte blir immun efter att ha tillfrisknat.

Finns det risk att viruset fungerar som HIV, att det kommer slita och tära på en resten av ens liv?
Liksom vanlig förkylning (som ofta också är pga andra Coronavirus) blir man inte immun. Att det skulle vara som HIV är knappast troligt, och skulle nog framkommit nu. HIV är speciellt för det attakerar specifikt celler som ingår i kroppens immunförsvar. Covid-19 verkar vara som en aggressivare och lömskare förkylning som ibland får fäste i lungorna och kan spridas via blodet och sen även angripa celler i andra vitala organ.
Citera
2020-02-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att riskgrupperna får förebyggande mediciner eftersom man vill behålla dessa i lager för vissa grupper som inte alltså omfattas av riskgrupperna.
Varken klorokin eller HIV-medicinerna är speciellt dyra idag. Möjligen kan det vara ett problem i det fall läkemedel tillverkas i Kina och brist uppstår. Annars tror jag nog att riskgrupper kan fä läkemedel om det visar sig effektivt.
Citera
2020-02-22, 20:52
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag är lugn, men jag är förbannad över Tegnells lögner och bristande kunskap. Han är trots allt högst ansvarig och utsedd av regeringen. Om det han kommunicerar till media och folk angående att vi högst kommer att få enstaka fall eftersom viruset inte är särskilt smittsamt och att beredskapen för detta är god är detsamma han säger till regeringen och MSB så ligger vi riktigt risigt till.

Återigen: Man kan vara förbannad på vad myndigheter säger och över bristande beredskap utan att för egen del vara rädd. Precis allt talar för att risken för den enskilde att drabbas av svår sjukdom är rätt låg. Däremot så kommer ett större utbrott slå extremt hårt mot samhället, mot sjukvården och mot ekonomin. Jag tvivlar på att regeringen har insett detta. Därför är det viktigt att tala klarspråk. Tyvärr så gör inte Tegnell det.

Jag förstår inte vad det är för lögner du menar Tegnell kommer med.

Han säger bl.a. att detta har potential till att bli en pandemi. Det är väl varken att överdriva eller underdriva.
Citera
2020-02-22, 20:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jo, det är verkligen ett märkvärdigt sammanträffande att utbrottet skedde just där, när det kunde sket varsomhelst i Kina. Sådana tillfälligheter är svåra att svälja faktiskt, köper det inte!

Men skulle verkligen COVID-19 vara tillverkat utan att det fanns ett vaccin. I mina unga dagar då jag gick officersskola så vid föreläsningar om biologiska vapen så sades det alltid att den som använde detta hade redan vaccinerat sina soldater. Varför skall man ha ett biologiskt vapen när man inte kan ta det land eller länder som man har använt detta emot?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Vad gör England annorlunda?

2ex.
Gått mer än en vecka sedan de började bygga mottagnings och karantän "baracker" vid sina sjukhus.
Dessutom mobila enheter för provtagning.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
För er som ej varit i Kina annat pa hoteltrips till Shanghai och liknande rekommenderas att titta pa detta

https://youtu.be/rbHxeOQA1Mc?t=1414

speciellt jag som akte en hel del bil känner igen toaletterna pa de vedervärdiga vägkrogarna som finns överallt i kina.

Hygienen är lika med NOLL.

Naturligtvis sprids sjukdomar likt detta Virus bättre med dessa förutsättningar

Detta har jag upplevt i Kina. Här var det rätt så fint ändå. Inga hade missat hålet i mörkret och skitit på golvet. Inte heller verkar de ha torkat av fingret på väggen. Så kanske går det framåt.
Citera
2020-02-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jo, det är verkligen ett märkvärdigt sammanträffande att utbrottet skedde just där, när det kunde sket varsomhelst i Kina. Sådana tillfälligheter är svåra att svälja faktiskt, köper det inte!

Ryssland som har haft ett omfattande handelsutbyte med Kina, vara snabba med att stänga gränsen till Kina och förbjuda kineser att besöka Ryssland. De tycks veta något om viruset som andra inte känner till.
Citera
2020-02-22, 21:00
Medlem
Citat:
Men skulle verkligen COVID-19 vara tillverkat utan att det fanns ett vaccin. I mina unga dagar då jag gick officersskola så vid föreläsningar om biologiska vapen så sades det alltid att den som använde detta hade redan vaccinerat sina soldater. Varför skall man ha ett biologiskt vapen när man inte kan ta det land eller länder som man har använt detta emot?
Nej. Kan man tillverka virus kan man tillverka vaccin mot samma virus. Klassiska vaccin bestod av avdödade virus eller bakterier. Har man viruset i ett provrör kan man tillverka vaccin av det.

(Numera tillverkar man vaccin som bara har en signifikant del av viruset eller bakterien så att immunfrsvaret känner igen dem vilket ger immunitet mot viruset eller bakterien.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-22 kl. 21:07.
Citera
2020-02-22, 21:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
För att få lite perspektiv på vad vi kanske talar om:

https://www.youtube.com/watch?v=3x1aLAw_xkY

Det handlar om Spanska sjukan. Det är faktiskt som att se en dokumentär om Coronaviruset också, fast i svartvitt. Samma spridning, samma typ av död, samma allting faktiskt....
Citera
2020-02-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Skillnad på 15 personer och flera hundra. Men jag kan hålla med om att Sverige borde ha anordnat någon form av anläggning där dessa kunde bo under karantänen.

Jag håller inte med. Sverige använder sig av den Kanadensiska modellen av Karantän. Den de använde under SARS. Den fungerade bra då. Och fungerade bra nu i Sverige.

Människor som hotas av tvång försöker i bland hålla sig borta. Undrar om den halvfnoskiga religiösa damen i Sydkorea inte ville riskera att vara under tvångskarantän och vägrade så länge det bara gick. Det där med frivillig karantän i Sverige ska man ta med nypa salt. Skulle svenska läkare upptäcka att personen inte följer deras råd så riskerar personen att låsas in. Det finns också risk att människor, som ska flygas hem, tar sig hem på andra vägar, om de vet att de ska utsättas för tvångskarantän. Jag tycker man ska vara försiktig med tvång. Människor beter sig jvl underligt i bland när du utsätts för tvång. Bättre att ha illusionen om att det är helt frivilligt.
Citera
2020-02-22, 21:04
Bannlyst
Citat:

Man resonerar ju som så att man söker framställa ett biovapen som slår enbart mot vissa etniska grupper, då behövs ju inget vaccin då det inte kommer angripa den egna befolkningen. Intressant i sammanhanget är ryktena i början att detta virus var mest effektivt på asiater. Kan man tänka sig att det var just detta man höll på med, att anpassa det, och att det råkade smita ut innan det var klart, så man sköt sig själv i foten där?

Fan vet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in