2020-06-06, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Beror på de räknar uppenbarligen bara de som verkligen dött v C19 medan vi räknar alla som dött med C19 i kroppen.
Det gör de inte alls.
Citera
2020-06-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
17 döda är ju standard på helger, det alarmerande är ju ca 1000 nya fall..

Minns den tiden när man var skärrad över 1000 nya fall på ett dygn - i Kina....
Nu är det f-n i mig allvar.
Reserestriktionerna borde aldrig ha hävts.
FHM spelar ett högt spel nu.
Citera
2020-06-06, 15:12
Medlem
Okej utvecklar mitt förra inlägg lite. Härjedalens kommun har ca 10 000 invånare och ligger mer än 2 timmar bort för de flesta. 3/4 av kommunens omsättning på ett år kommer från turism.

Hur tror ni folkhälsan hos dessa 10 000 påverkas av reseförbud? Det är alltså EN kommun.

Folkhälsan är mer än Corona.
Citera
2020-06-06, 15:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
"Nya fall" är dock ingen bra indikator just nu att titta på eftersom vi inte vet hur stor del av ökningen som beror av breddad testning. Nyinläggningar på sjukhus och speciellt IVA är förmodligen den bästa indikatorn att titta på om man vill spå framtiden.

Korrekt, men...
testningen som kommit igång visar ju hur j-vla illa det var/ är i Sverige, tidigare levde ju FHM på fantasin att vi inte hade så många smittade, nu ser omvärlden verkligen hur illa det står till.
Och, det bara fortsätter när det i de flesta andra länder går skarpt nedåt.
Citera
2020-06-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad sägs om att kanske kolla ifall folk har hosta, mäta deras temperatur, och vid misstanke om smitta göra ett coronatest? Men visst, jag förstår att det var jätteotydligt skrivet och att man såklart kan tro att jag menade att man skall kolla resenärernas vikt och synskärpa.

Ingen information i världen hjälper när det alltid finns några som skiter i det. Ibland måste man vara sådär jätte-diktatorisk att man kollar folk vid gränsen, och gå emot de idioter som likställer sådana åtgärder med fascism och rasism.

Dito.

Jag tror du överdriver betydelsen av att att en person på plats förklarar för dig att du har förkylningssymtom kontra information om att uppsöka vården vid förkylningssymtom. Vi pratar ändå om en grupp medelklass-Svensson som är välinformerade. Tror de där ”några som skiter i det” var försvinnande få.
Citera
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glöm det! Ljug igen:

https://www.svtplay.se/video/25370183/rapport/rapport-5-juni-23-00?start=auto

Så det där med förbättrat anseende: det ska vi vara glada över om det kommer före årsskiftet.

Våra politiker verkar inte ha koll på / eller försett oss tillräckligt med tester (kapacitet). Bra att SVT tar upp det där. Personer med symptom skall ju testas.
Vi får se hur det går med anseendet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du skrev att i vilket annat land som helst hade det blivit det. Anta då att det hade varit ryssar som inte hade använt munskydd. Hur hade inbördeskriget sett ut där?
Tänkte jag skulle hitta någon informativ video om det. Vet inte varför Youtube rekommenderade Polly med knullrufs.

https://www.youtube.com/watch?v=pGAhQ_KNscc
Citera
2020-06-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det gör de inte alls.
Jo så är det enligt läkare på norska folkhälsoinstitutet kolla på vg.no.
Citera
2020-06-06, 15:16
Medlem
Citat:
Svensk intensivvård är av bra kvalité och "yngre" svenskar är generellt sett friska jämfört med andra nationer? Dessutom kanske läkarna vet bättre hur man ska behandla Covid-19 nu och kan på så sätt optimera behandlingen med de verktyg som finns tillgängliga. Spekulationer...

Har du underlag för detta påstånde?
Att "yngre" svenskar generellt sett friska jämfört med andra nationer.
Jag tvivlar starkt på detta. Fast det beror ju på¨vad du menar med svenskar.
Citera
2020-06-06, 15:17
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Korrekt, men...
testningen som kommit igång visar ju hur j-vla illa det var/ är i Sverige, tidigare levde ju FHM på fantasin att vi inte hade så många smittade, nu ser omvärlden verkligen hur illa det står till.
Och, det bara fortsätter när det i de flesta andra länder går skarpt nedåt.
Absolut, testningen har varit under all kritik i Sverige. Ett faktum man inte kan sminka över.

Sen är jag fortfarande skeptisk till att använda det som en indikator för att spå framtiden i nuläget. Måste gå en period med samma bredd på testningen eller att andra nyckelsiffror börjar vända uppåt innan man kan dra några slutsatser.
Citera
2020-06-06, 15:18
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjli43
Har du underlag för detta påstånde?
Att "yngre" svenskar generellt sett friska jämfört med andra nationer.
Jag tvivlar starkt på detta. Fast det beror ju på¨vad du menar med svenskar.
Nej, som jag avslutade inlägget med så är det bara spekulationer.
Citera
2020-06-06, 15:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Svensk intensivvård är av bra kvalité och "yngre" svenskar är generellt sett friska jämfört med andra nationer? Dessutom kanske läkarna vet bättre hur man ska behandla Covid-19 nu och kan på så sätt optimera behandlingen med de verktyg som finns tillgängliga. Spekulationer...

Jag tror också det. Läste en artikel idag, men minns inte var, som handlade om sjukvårdspersonal och hur de upplevde saken. Där stod bland annat att de har fått in rutinerna, det borde ju underlätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in