2020-06-05, 16:48
Medlem
Tegnell fortsätter att sälja flockimmunitet till folket. Nu är det antikroppar som ska rädda en.

Antikroppar för coronaviruset ger imunitet. Det slår statsepidemiolog Anders Tegnell fast. Men samtidigt varnar han för att dra slutsatser för de hemmatester som finns på marknaden och menar att påvisade antikroppar i dem inte innebär att man kan träffa sina äldre släktingar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7489085
Citera
2020-06-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
COVID-19 har belyst en del problematik, bland annat att kommuner och privata boenden för äldre (för att spara pengar) inte längre har läkare på plats, eller ens en läkare att ringa för mindre problem, utan snarare har en lösning att när läkare behövs så åker man till sjukhuset, punkt (som sagt, finns säkert hem det fungerar kanon på). Det gör att äldreboenden i regel inte kan hantera sjukdom eftersom man strikt talat inte behöver (kunna) hantera sjukdom på äldreboende (se tänket om sjuk vs gammal ovan).

Det finns definitivt problem inom äldrevården som tål att diskuteras, som hur stor del som ska utgöras av hälso- och sjukvård och hur stor del omsorgen men ovanstående citat diskvalificerar hela primärvården som något som kan ”hantera sjukdom”.
Citera
2020-06-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Cirka 500 tusen maximalt aktivt smittade. 1 miljon totalt. FHM trodde ju att 5 miljoner skulle varit smittade redan för tre veckor sedan. I alla fall Giseke. De flesta insåg nog det orealistiska i detta.

Nu har du helt dribblat bort dig själv . Tack och god kväll.
Citera
2020-06-05, 16:52
Medlem
77 nya dödsfall, folkmordet fortsätter !
Citera
2020-06-05, 16:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tegnell fortsätter att sälja flockimmunitet till folket. Nu är det antikroppar som ska rädda en.

Antikroppar för coronaviruset ger imunitet. Det slår statsepidemiolog Anders Tegnell fast. Men samtidigt varnar han för att dra slutsatser för de hemmatester som finns på marknaden och menar att påvisade antikroppar i dem inte innebär att man kan träffa sina äldre släktingar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7489085

Menar du att han har fel eller?
Citera
2020-06-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det visste jag inte efter att FHM har sagt i flera månader att om man är sjuk så ska man stanna hemma.
Då det är alltså ok att gå ut även om man är testad positivt. Var går gränsen? Får man också gå in i mataffären då?

Jag blir bara förvirrad av olika budskap.
Inte konstigt att smittan sprids när sjuka får vara ute bland folk.
"Stanna hemma" = gå inte till jobbet. Du kan givetvis gå ut, men då skall du också stanna UTE, dvs inte gå in i affärer, apotek, kaféer, eller andra allmänna inomhusmiljöer.

Folk blir förvirrade för att de inte fattar vad "gå ut" betyder. Det betyder att tillbringa tid utomhus. Är man i en mataffär så är man inte ute.
Citera
2020-06-05, 16:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja jisses....och sedan när antalet smittade går upp så loggar talangerna in på FB och hävdar att "det är för att vi testar så förbenat mycket som antalet smittade går upp".

Menar du att det är fel?

När vi börjar testa alla så kommer såklart att det sticka iväg i början, vad är det som är konstigt med det?
Citera
2020-06-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vem bryr sig. Rent ekonomiskt så ligger vi flera mil framför Finland, Norge och Danmark. Jag offrar mer än gärna några tusen äldre för att få det här extremt stora ekonomiska försprånget vi har.

Det hade inte behövt kostat mkt om vi hade isolerat äldreboenden. Det står inte mellan en idiotiskt lockdown och ännu mer idiotisk tillämpning som sverige har tillämpad, nämligen att göra inget.

Om vi hade isolerat äldreboendena så vi haft radikalt färre döda

Sedan har vi inget gigantisk försprång.
Citera
2020-06-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Menar du att det är fel?

När vi börjar testa alla så kommer såklart att det sticka iväg i början, vad är det som är konstigt med det?
Vi ska verkligen kolla om alla får testa sig..på måndag ringer jag VC och kollar om jag får testa mig, har haft känningar av många symptom tidigare..så tycker jag borde få. Blir intressant vilket svar jag kommer få
Citera
2020-06-05, 17:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu har du helt dribblat bort dig själv . Tack och god kväll.

Har följt det här sedan starten, så nej. Jag har inte dribblat bort någonting. Godkväll.
Citera
2020-06-05, 17:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Menar du att det är fel?

Ni testar inte så mycket...
Citera
2020-06-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Det finns definitivt problem inom äldrevården som tål att diskuteras, som hur stor del som ska utgöras av hälso- och sjukvård och hur stor del omsorgen men ovanstående citat diskvalificerar hela primärvården som något som kan ”hantera sjukdom”.

Det var inte min avsikt att det ska tolkas så, min poäng är snarare uppdelningen av ansvaret är gjort på ett sådant sätt att det är enkelt att styra men svårt (och i det här fallet farligt) att implementera och utföra, och därför använde jag sjukvård lite slentrianmässigt för hela regionala apparaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in